5 סימנים שאתם צריכים להחליף צמיגים

צמיגי הרכב, נקודת המגע היחידה שלנו עם האספלט, לעיתים מקבלים הרבה פחות תשומת לב ממכלולים פחות חשובים, לפחות מבחינה בטיחותית. הזנחה שכזו עלולה להביא אותם למצב מסכן נפשות. אחת ולתמיד, מתי צריך ללכת ולהחליף צמיגים?

shutterstock_572019904
shutterstock_572019904
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

כשהדברים נוגעים לגופנו, קל לנו מאד לחוש או לאתר שחיקה. בדרך כלל מדובר בכאב או בסוג של עייפות המאותתים לנו שישנה בעיה מסויימת המצריכה מנוחה קלה או ארוכה, כמו לאחר ריצה או הליכה ארוכה. מצב דומה מתרחש עם נעליים, בגדים או כלי בית מסויימים. אנו רואים שחיקה, מזהים אותה וקל לנו מאד להחליט שהגיע הזמן לבצע החלפה בין ישן לחדש. אנו מחזיקים (חלקינו יותר מאחרים) במספר זוגות נעליים, ברמות שחיקה ועיצובים שונים, אך שנעל יוצאת מכלל שימוש, אנו נפטרים ממנה במהירות וללא התלבטויות.

אז למה, אם כך, כשזה מגיע לצמיגים ברכב שלנו, אנו דוחים את הטיפול בבעיה לרגע האחרון? הצמיגים הם בין אביזרי הבטיחות החשובים ביותר ברכב והיחידי אותו ניתן לתחזק באופן קבוע. כל מה שצריך זה מעט תשומת לב והכרת הצמיג באופן בסיסי ביותר. אם תדעו להבחין בין צמיג שחוק שעבר זמנו לבין כזה שפשוט חסר בו אוויר, תשדרגו את חייכם מבחינה בטיחותית ללא היכר. לאחר ביצוע סיבוב הבדיקה לצמיגים, מומלץ לנצל את ההזדמנות ולבדוק כמה זמן נשאר עד לטסט הבא, שביטוח החובה וצד ג' עדיין בתוקף, שהרכב לא ספג פגיעה חיצונית משמעותית לאחרונה ושכל אורות הרכב עובדים ותקינים.

אז מה באמת חשוב לדעת כשבוחנים את הצמיג ברכב? אנו נחלק את הבדיקות לשני סוגים עיקריים, בדיקה חיצונית ובדיקה פנימית בזמן נסיעה.

מבחוץ

עומק החריצים

עומקם של החריצים בצמיג הרכב, שבעיקרון תפקידם הוא פינוי מים מבסיס הצמיג כדי לשמור על אחיזה מקסימלית, צריך להיות לפחות 2 מילימטר. ניתן לבצע את בדיקה זו בעזרת מטבע או סרט מדידה וחשוב לבדוק את כל ארבעת הצמיגים כדי לוודא שהשחיקה שווה בארבעתם. במידה והשחיקה לא שווה, יש לגשת למכון הצמיגים כדי לבצע את הכיוון הנדרש.

לשם ההבהרה: שחיקה לא שווה יכולה להיות גם בין צמיגים שונים או בין חלקים שונים באותו הצמיג, למשל בין חלקו הפנימי, זה הפונה לכיוון הרכב, לבין חלקו החיצוני. סוג כזה של שחיקה אופייני לגלגלים הקדמיים ובד"כ מעיד על כיוונוןן שיש לבצע במקום המוסמך לכך (מה שנקרא – כיוון פרונט).

סדקים בדופן הצמיג

בדיקה פשוטה, ללא כל עזרים שניתן לבצע בכל זמן. יש להתקרב לצמיג ולבחון אותו מקרוב. האם מופיעים בצידו או בדפנותיו חריצים קטנים הנראים מתבקעים מהצמיג? במידה וכן, יש לגשת ולהחליף את הצמיג. זיכרו תמיד כי צמיג וסדוק מסוכן הרבה יותר מצמיג שחוק מכיוון שזה עלול פשוט להתפוצץ בנסיעה מפאת גילו ועייפות החומר.

עובדת בונוס: אחת ולתמיד, איך קובעים את גילו של הצמיג?

ובכן, על כל צמיג מוטבע מספר בן 4 ספרות המלמד אותנו על גילו של הצמיג. שתי הספרות הראשונות מייצגות את השבוע בו נוצר הצמיג ושתי האחרונות את השנה. כלומר, המספר 3215 מרמז לנו כי הצמיג נוצר בשבוע ה-32 של שנת 2015. צמיג שגילו שנתיים או יותר, כמובן בהתאמה לתאריך ההתקנה ברכב, יש לבדוק בדקדקנות יתרה.

בליטות בדופן הצמיג

צמיג ישן או כזה שלחץ האוויר בו כבר ירד ועלה כמה פעמים, עלול לפתח בליטות בדפנותיו. ישנן בליטות קטנות וישנן כאלה שבולטות יותר, אך ניתן לאתר אותן בבדיקה ויזואלית רגילה. בליטות שכאלה ישפיעו באופן מיידי על איכות הנסיעה ויגרמו לויברציות, רעש בתא הנוסעים ובתנאים מסויימים אף לפיצוץ הצמיג. בקיצור, אם הצמיג לא עגול לחלוטין, זה הזמן להחליפו באופן מיידי.

בדיקה פנימית בזמן נסיעה

ויברציות ורעש

ישנן סיבות רבות היכולות לגרום לויברציות או רעש בתא הנוסעים, אך לרוב הבעיה מגיעה מכיוון הצמיגים. אם הרכב רועד מכיוון ההגה, אין מה לרוץ להחליף את הצמיג – אך כן יש לבדוק את איזון הגלגלים. אם הצמיגים ישנים, יכול להיות שהם סיימו את דרכם ברכבינו. בנוסף, רעש חזק בזמן נסיעה שלא נובע מהמנוע, יכול לרמז על צמיג ישן או לא איכותי שמורכב על הרכב והחלפת צמיג תוכל לשפר באופן משמעותי את איכות החיים בזמן הנסיעה.

כל סדק בכביש מורגש

אם ישנה תחושה כי הרכב היה נוח באופן משמעותי לפני שנה או שנתיים, יש סיכוי לא רע שדמיונכם לאו דווקא מתעתע בכם. התיישנות הצמיג, התייבשותו ושחיקתו מורידה באופן משמעותי את איכות הנסיעה, בעיקר במדדים של נוחות נסיעה ורעש. החלפת הצמיגים לחדשים ואיכותיים תשפר את הנסיעה והרכב יחזור לנסוע כמו חדש.

תחזוקת הבטיחות ברכב היא פשוטה בעיקרה והדבר החושב ביותר בה הוא תשומת לב. אין לזלזל בשום מכלול ברכב וחשוב לסגל הרגלים של עירנות לגבי מכלולי הרכב בכלל ומכלולים בטיחותיים בפרט. זיכרו כי הדבר החשוב ביותר בצמיג בכלל מגיע בחינם, לחץ האוויר, אל תוותרו על בדיקה שבועית בזמן שהצמיגים קרים והקפידו על לחץ אוויר המוגדר בהוראות היצרן. סעו בזהירות.

השארת תגובה