ההסלמה בצפון ● המערכת הפוליטית מגיבה

ההסלמה בצפון: במערכת הפוליטית מגיבים ■ ליברמן: "להגיב על ירי של טילים לעבר שטחה הריבוני בצורה קשה מאד ולא פרופורציונאלית" ■ הרצוג: "לא נסכים בשום אופן למציאות של ירי מתמשך, לא בדרום ולא בצפון – ומי שינסה יוכרע על ידינו בעוצמה" ■ יו"ר מרצ זהבה גלאון: "שקיעה בבוץ הלבנוני לא תשרת את האינטרסים של אזרחינו, עוד ועוד כוח ועוד שפיכות דמים לא יועילו לאף אחד"

יצחק הרצוג. צילום: מפלגת העבודה
יצחק הרצוג. צילום: מפלגת העבודה

לאחר חילופי האש בצפון בהם נהרגו שני חיילים ונפצעו שבעה נוספים, מגיבים במערכת הפוליטית. ליברמן שנפגש בצהריים בבייג'ינג עם שר החוץ הסיני, קרא במהלך הפגישה "לשנות את הגישה שבה נקטה ישראל עד היום ולהגיב על ירי של טילים לעבר שטחה הריבוני בצורה קשה מאד ולא פרופורציונאלית, כפי שהיו מגיבות סין או ארה"ב לאירועים דומים".

השר ליברמן אמר לעמיתו הסיני כי הוא מצפה שישראל תקבל תמיכה מידידותיה בעולם לתגובה כזו, כחלק מכך שהעולם כולו צריך לאמץ גישה חדשה להתמודדות עם הטרור. "גישה שתהיה קשה וחמורה ולא תסבול פרובוקציות כמו אלו שראינו היום מחיזבאללה", אמר ליברמן והדגיש כי "ארגוני הטרור בעולם פועלים תחת שמות שונים אך יש להם את אותה המטרה מול המערב ובמזרח התיכון".

יו"ר המחנה הציוני ח"כ בוז'י הרצוג היה באותה עת בסיור על גבול סוריה, יחד עם ציפי לבני והאלופים עמוס ידלין ואייל בן ראובן. "מדובר באירוע בו מערכת הביטחון, צה"ל והמערכות האזרחיות מתפקדות בצורה מצוינת", אמר הרצוג. "לא נסכים בשום אופן למציאות של ירי מתמשך, לא בדרום ולא בצפון – ומי שינסה יוכרע על ידינו בעוצמה".

"אם מישהו בחיזבאללה חושב שבזמן בחירות יוכל לאיים ולפלג אותנו", הוסיף הרצוג. "הוא טועה טעות מרה – במאבק בטרור אין קואליציה ואופוזיציה". בהמשך דבריו התייחס הרצוג לסוגיית רמת הגולן אותה דרשה סוריה בעבר: "רמת הגולן היא מחוץ לתחום, אין ולא יהיה עליה שום דיון, מכיוון שמדובר בחזית הביטחון של ישראל ונעשה הכל כדי לשמור על ביטחון התושבים בה".

ציפי לבני שהייתה במקום אמרה: "אם זה איראן דרך חיזבאללה או הסורים – פגיעה בחיילים או באזרחים תענה ביד קשה וללא פשרות על ידי צה"ל. באנו לחזק את תושבי הצפון ואת חיילי צה"ל ולהבטיח להם שנעשה הכל כדי לשמור על ביטחונם ושגרת חייהם".

"חיזבאללה הוא חלק מציר איסלאמיסטי קיצוני במזרח התיכון", הוסיפה לבני. "ונגדו נפעל בכוח והצבא שלנו, על מפקדיו וחייליו המצוינים, יודע לעשות זאת באופן מדויק, כואב ואחראי. ומפה אנחנו אומרים באופן הכי חד: הגולן לא פתוח למשא ומתן והוא חלק בלתי נפרד מישראל".

יו"ר מפלגת 'יש עתיד' יאיר לפיד אמר: "מדינת ישראל לא תסבול התקפות של טרור נפשע על שטחה, על חייליה ואזרחיה. חיזבאללה לא יכולים להסתתר מאחורי הטיעון של ההתקפה עליהם. הם התחילו את הסיבוב הקודם, הם התחילו את הסיבוב הזה, הם צריכים לדעת שישראל יודעת להגיב בכל דרך אפשרית על התקפות מהסוג הזה. אנחנו לא נסבול את זה, ויותר מזה שאנחנו לא נסבול את זה צריך לנהוג באחריות, וצריך לנהל את הדבר הזה בשקט ובקור רוח. דברים כאלה לא יישארו ללא ללא מענה".

"מה שקרה היום בגבולה הצפוני של מדינת ישראל", הוסיף לפיד. "הוא חלק ממאבק גלובלי נגד הטרור. כמו מה שקרה בצרפת, בלונדון ובארצות הברית, זה קורה גם בשטחה של מדינת ישראל. זהו טרור אסלאמי רדיקלי שמנסה להרוג חפים מפשע, וישראל לא תסבול זאת. אנחנו נגיב לטרור מהסוג הזה באופן בלתי מתפשר, ועל חיזבאללה לדעת שאף אחד אינו חסין לתגובה שלנו".

יו"ר מרצ זהבה גלאון הגיבה להתפתחויות ואמרה כי לישראל יש את הזכות והחובה להגן על אזרחיה, אבל "הדרך לעשות זאת היא לא באמצעות חימום הגזרה". לדבריה, "אסור לממשלת ישראל לפעול באימפולסיביות כפי שכבר עשתה בעבר. שקיעה בבוץ הלבנוני לא תשרת את האינטרסים של אזרחינו, עוד ועוד כוח ועוד שפיכות דמים לא יועילו לאף אחד, לא בישראל ולא בלבנון".

בהתייחסה לדבריו של נתניהו שאמר "ממליץ למי שמאתגר אותנו בגבול הצפון לראות מה קרה בעזה", אמרה גלאון ש"האמירה הזו צריכה להדליק נורת אזהרה אצל כולנו. חווינו השנה כבר יותר מדי דם ושכול. היגררות למלחמה מיותרת בלבנון היא הדבר האחרון שישראל צריכה כרגע. אין לאף אחד עניין במלחמת לבנון שלישית".

השארת תגובה