אחד עשר דיונים ללא התקדמות: חה"כ אשר דורש התקדמות בעניין הטכוגרף הדיגיטלי

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים דנה שוב, בפעם ה-11 בעניין הטכוגרף הדיגיטלי • במהלך הדיון היום עלתה מחלוקת בין משרד התחבורה למשרד הכלכלה באשר לזמני המנוחה בהם מחויבים נהגי המשאיות – והיו"ר אשר דרש לקבל תשובה ברורה בעניין

יעקב אשר
יעקב אשר
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה היום לדיון מעקב אחר הטיפול במעורבות אוטובוסים וכלי רכב כבדים בתאונות דרכים, וקידום השימוש בטכוגרף הדיגיטלי. היו"ר אשר פתח את הדיון הבוקר והזכיר כי מדובר בישיבה ה-11 של ועדת המשנה, שמתכנסת לעיתים תכופות כדי להמשיך במאבק ליישום דוח השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים, שיזם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל. ח"כ אשר ביקש לקבל פרטים על ההתקדמות במעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי והאם יש תאריך יעד לתחילת השימוש בו.

ח"כ יעקב פרי הוסיף כי צריך לעשות כל שניתן במאבק בתאונות הדרכים, ואחד הדברים זה המעבר לשימוש בטכוגרף הדיגיטלי, "אני בספק אם נוכל לברך על המוגמר, אבל צריך לבצע מעקב. זה קצת מוזר שמדינת היי-טק כמו ישראל לא יכולה להצדיק את המיתוג שלה ולעבור מטכוגרף אנלוגי לדיגיטלי במהירות", אמר.

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי אחד הנושאים החשובים במעבר לטכוגרף דיגיטלי הוא לאפשר נהיגה בינלאומית. לדבריו, לשם כך יתקיים בעוד כשבועיים דיון של נציגי משרד התחבורה עם נציגי ישראל באו"ם, כדי שאפשר יהיה לחתום על אמנה בינלאומית בעניין ולקדם את תיקוני החקיקה הדרושים. הוא הוסיף כי תיקון תקנות התעבורה בעניין נמצא כעת בשלבי טיפול במשרד המשפטים, וכי משרד התחבורה יבקש לזרז את התהליך. ח"כ פרי הגיב כי התחושה שלו היא שהדברים נסחבים. "אני מכיר את הבירוקרטיה עם האיחוד האירופי, אנחנו מדברים פה על משהו שאמור להציל חיים וזה נשמע כבד וכמעט חסר סיכוי", אמר. היו|ר אשר שמר על אופטימיות ואמר כי ההתקדמות עד עכשיו היא בהתאם ללוח הזמנים.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, טען גם הוא כי חוץ מישיבות וסיכומי דיונים אין שום התקדמות. לדבריו, המשאיות מגיעות לישראל כשהטכוגרף הדיגיטלי כבר מותקן בהן, ובארץ הוא מוחלף בטכוגרף האנלוגי עם הדיסקית. "אם המשטרה תדע לעשות אכיפה לא צריכה להיות בעיה", אמר. בן הרוש טען עוד כי כיום אין לנהגים חניונים למנוחה, כך שאם הטכוגרף מצפצף בגלל שהנהג השלים 8 שעות נהיגה רצופות אין לו איפה לעצור למנוחה. הוא הוסיף כי גם במקרה של תקר בגלגל אין בישראל שוליים ראויים שמאפשרים החלפת צמיג.

בן הרוש אף ציין כי התקנה המגבילה את שעות הנהיגה סותרת את חוק שעות עבודה ומנוחה. נציג משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר דוד, אישר את הדברים ואמר כי תקנה 168, המאפשרת 7 שעות מנוחה בין משמרת למשמרת, סותרת את חוק שעות עבודה ומנוחה המחייב 8 שעות מנוחה. פלור אמר בתגובה כי הוא שומע על כך בפעם הראשונה ושאל את דוד האם הוא בדק מה המשמעות של דבר כזה, דוד השיב: "לא בדקתי את המשמעות, אבל לא יכול להיות שתקנה תסתור חוק". נציג משרד המשפטים, דרור וגשל, קרא לדוד לפנות בעניין למשרד המשפטים ואמר: "זה שננהל את הדיון כאן לא יוסיף כבוד לממשלה".

היו"ר אשר ביקש לדעת האם יש תוכנית לאומית להוספת מקומות חניה להתרעננות לנהגי משאיות, ומנהלת אגף הנדסת תנועה במשרד התחבורה, חן כהן, אמרה כי יש לכך התייחסות במסגרת תמ"א 42 שעדיין בתכנון. היו"ר אשר ביקש להיפגש עם מינהל התכנון במשרד האוצר, יחד עם אנשי התכנון של משרד התחבורה, כדי לראות איך מטמיעים את החניונים בתוכנית.

מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאיר אלרם, אמר כי מתחילת השנה נרשמה ירידה קלה במעורבות רכב כבד ומשאיות בתאונות דרכים, אך באוקטובר נעצרה הירידה וחזרנו לרמה המוכרת לפיה ב-27% מהתאונות הקטלניות מעורבים אוטובוסים או משאיות. "כנראה שגם ב-2017 יהרגו כ-100 בני אדם כתוצאה מתאונות בהן מעורבים אוטובוס או משאית", אמר. הוא הוסיף כי מנכ"לית הרשות, רחל טבת ויזל, פנתה למנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, לתת מענה לנושא השולים ומפרצי החירום. באשר לטכוגרף הדיגיטלי אמר אלרם כי הוא מקווה שהדברים יבשילו מהר.

קצין הבטיחות בתעבורה שמעון לוקמן אמר כי הבעיה היא שבישראל נהג רכב כבד לא נחשב למקצוע. הוא הוסיף כי לא ברור מדוע צריך לתקן תקנות וחקיקה כדי להסדיר שימוש בטכוגרף דיגיטלי, ולא ברור למה צריך לבצע התאמה לתקינה אירופית. "איזה משאיות נוסעות מישראל לאירופה? מה זה קורה על בסיס יומי? למה צריך תקינה אירופאית? באירופה משתמשים בטכוגרף הדיגיטלי משנת 2006 והגיע הזמן שגם אנחנו נתקדם", אמר.

היו"ר אשר סיכם את הישיבה ואמר כי הוא מצפה לקבל ממשרד התחבורה דיווח בעוד כשבועיים על ההתקדמות לאחר הפגישה עם נציגי משרד החוץ באו"ם. כמו כן דרש אשר התייחסות לסתירה בין תקנות התעבורה לחוק שעות עבודה ומנוחה והזכיר כי ביקש לקבוע פגישה עם מינהל התכנון באשר לתמ"א 42.

תגובה אחת
  1. האשמה כולה על משרד התחבורה ששם דברים לא זזים ללא אינטרס אישי של מישהו… בטורקיה יש טכוגרף דיגיטלי משנת 2010 במצריים יש משנת 2014 ורק במדינת ההייטק אין וזה למה? כי משרד התחבורה ישן וחיכה שמישהו ישמן מישהו מאצלם ואז יתחילו לפעול ומהר…. להציל חיי אדם? זה לא מעניינו של אף אחד במשרד התחבורה שם רובם מושחתים וכמעט כולם לא מקצועיים בעליל. מנהלים בכירים ואפילו המנכל"ית נבחרו לתפקיד ללא ידע והשכלה בתחום התחבורה וזה שהם למדו פעם לתיאוריה להוצאת רישיון לא עושה אותם מביני דבר. איך ממנים מנהל על תחום רחב של כל החלק הטכני ברכב מוסכים מכוני טסטים ועוד כשהוא לא למד מכונאות או מקצוע אחד ולט יודע איך נראה הרכב במבט מתחתיו. והוא שאמרתי משרד בלתי מקצועי בעליל. בתקווה שיגיע לשם שר אחר לאחר הבחירות ויעשה שם סדר ומהפכה ויביא אנשים מקצועיים שיטפלו בכל ההיבטים של התחבורה בצורה מקצועית ויחסכו חיים רבים. אף אחד במדינה הזו לא באמת רוצה לעבוד קשה כדי לשנות את המצב כתבתי גם לאיתן כבל ועוזריו כדי להופיע בפני הוועדה שלהם ולהסביר להם כיצד ניתן לחסוך בחיי אדם ולהציל מאות (כן מאות) אנשים ממוות ומפציעה אבל הם לא התייחסו אפילו לפנייתי. כל זה מראה את אדישות הממשלה והשלטון לחיי האדם הפשוט בישראל….

השארת תגובה