"אמרו לי להתקשר אלייך" – היא רוצה בכלל להתחתן?

דוחף
דוחף

לפעמים אני מקבלת את הרושם שיש אנשים שמאד מעוניינים שמישהי תתחתן (הבת, האחות, הגיסה, החברה וכו'). מרימים אלי טלפונים ומבקשים לדעת איך אפשר להניע אותה. במילים אחרות: איך לתת מוטיבציה למי שלא מגלה סימנים לכך?

צריך להבין שאפשר לתת לבן אדם דף ועט, אך אי אפשר להכריח אותו לכתוב. ובמילים יותר פירסומיות: אפשר לפרסם מודעות שמטרתן לעורר בנו חשק לקנות משהו, אך לא ייתכן לאלץ אותנו לעשות זאת.

אם הבת (ויש גם הרבה בנים כאלו) נמצאת בכיתה שרוב הבנות התארסו או התחתנו בה והיא עצמה לא מושפעת מכך, ולא מרגישה שהיא בין האחרונות בכתה שלא התחתנו, עולות מספר שאלות:

האם יש לה בראש מודל לא טוב של נישואים והיא חוששת מהם?

האם היא מרגישה שאין לה מסוגלות להקים בית והיא החליטה כבר שהיא מוותרת מראש?

אולי היא חושבת שיש לה חסרונות גדולים מדי ולא ירצו אותה?

החלק החשוב כאן הוא להבין מה עומד מאחורי חוסר יזמה או חשק להיכנס לכך.

בת אחת אמרה לי שהיא הקטנה בבית ואם היא תתחתן, אמא שלה תישאר לבד, כשהתכנית שלה לדחות את כל ההצעות ולא לספר את הסיבה. האם היא מתכוונת להקריב את עצמה למען אמא? יתכן. חשוב לדעת זאת כדי להסביר לה שכמעט ברור שאמא אינה מבקשת כזה קרבן, ושאולי ניתן לסדר שהיא תגור ליד אמא אחרי החתונה.

הרעיון הוא שאם יודעים את הרציונל שמאחורי הסיבה, לפעמים ניתן להתגבר על הקושי שלה על ידי הסבר מתאים. והסברה נכונה יכולה להניע אותה לשנות את החלטתה.

בת אחרת אמרה שהיא מרגישה שאיננה מסוגלת להיות המרכז של השמחה. קשה לה כשכולם יאחלו לה ברחוב, או כשהיא תהיה הכלה בחתונה וכל העיניים יהיו עליה.

האם ניתן במקרה כזה להבטיח לה שישתדלו לעשות שמחה יותר קטנה כדי להקל עליה?

לפעמים המשפחה שמסביב מעוניינת לשלוח את הבת ליעוץ כדי שהיא תוכל לפתוח את הדברים בצורה מסודרת לאדם שאינו נוגע בדבר. בפרט אם המשפחה מתקשה לדובב אותה.

חשוב לדעת שבמקרים מסויימים מי שמתקשה להשתדך, מתקשה גם לקבל טיפול. צריך להשתדל לא לנדנד לה יותר מדי ולהבין שאי אפשר לדחוף את האדם אם הוא בוחר להיות תקוע במקומו, או אם הוא איננו מסוגל לנוע.

במחשבה שניה, מצד שני הנדנוד יכול להיות איזה שהוא ביטוי של אכפתיות.

בת אחת התקשרה לספר ש"שלחו אותי אלייך אך אינני יודעת אם אני מעוניינת לבוא"

אני: אז לְמה נועדה השיחה הזו?

היא: אינני יודעת, אולי כדי להגיד להם שהתקשרתי ושהם יֵרדו ממני.

אני: האם את באמת רוצה שירדו ממך?

היא: אינני רוצה להתחתן אך די נחמד לי שמנדנדים לי…

המסר שעולה מכאן הוא שהיא בודדה וזקוקה לתשומת לב. האם זה נותן רעיון כדי לעורר את המוטיבציה שלה, או פשוט כדי לגמול אתה חסד ולהמשיך לנדנד לה?

האם ניסיתם פעם להשקיע מאמצים בשביל לחתן מישהי וכמעט הייתם מוכנים "להתחתן במקומה"?

האם זה עזר לכם? דעתכם חשובה לנו.

כתבו להניה גולדברג פסיכותרפיסטית משפחה ושידוכים בנות הורים זוגות אישי קבוצתי והרצאות[email protected] או התקשרו ל026424049

השארת תגובה