גוטרמן והשבת: מודיעין עילית נערכת לבחירות

בעוד שנה ייערכו הבחירות המוניציפאליות, רוויות תככים ומתח, דרמות וחילופי גברי • 'כל הזמן' בפרויקט מיוחד: המפה המלאה של הריכוזים החרדיים, מי יוחלף ואיפה, היכן יתמודד אלי ישי ואיפה תתפלג יהדות התורה • הפרק השמונה עשר: מודיעין עילית

אבנר עמר ודרעי משמאל עם גוטרמן
אבנר עמר ודרעי משמאל עם גוטרמן

באם לא יהיו שינויים, בעוד כשנה, ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן ייבחר בפעם הרביעית לתפקידו כראש העיר החרדית השלישית בגודלה. גוטרמן קיבל את הראשות כמתנה מגדולי ישראל בכל מערכות הבחירות, בשתיים הראשונות כלל לא נערכו בחירות, ובמערכת הבחירות האחרונה קמו מפלגות אופוזיציה קטנות שאמנם עשו לו קצת כאב ראש, אך לא הצליחו בפועל להזיזו מכס הראשות.

מודיעין עילית נחשבת למעוז הליטאים מבין הערים החרדית, העיר ברובה מאוכלסת בתושבים הנמנים על מצביעי 'דגל התורה' ובקרב ראשי המפלגות מובן מאליו כי איש 'דגל התורה' הוא זה שצריך לעמוד בראשה. יחד עם זאת, לא לכולם ברור כי העיר מכורה לאיש אחד שיעמוד בראשה שנות דור. למרות זאת, בשלב העכשווי – שנה לבחירות, לא נראה כי באמתחתה של 'דגל התורה' מועמד מתאים לעמוד בראשות העיר מלבד גוטרמן.

בשיחה עם חברי מועצה החברים ב'אגודת ישראל', הם מודים כי במודיעין עילית יש שלטון יחיד ומספרים כי כך גם נראות ישיבות מועצה – זריזות, ענייניות, הצבעה של כולם פה אחד וללא עימותים מיותרים. לדבריהם, הם מקבלים יחס הוגן אצל ראש העיר ואוזנו קשובה תמיד לצרכיהם, כך שניתן יהיה להגיע להסכמות ולהשאיר את המצב על כנו בבחירות הבאות.

יעקב גוטרמן, שיחסיו עם בית מרן רה"י הגראי"ל שטיינמן בתחילת הקדנציה היו בשפל, שיפר את מעמדו בבתי גדולי ישראל והן בחזון איש 5 והן ברשב"ם 23 – בית מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי – הדלתות פתוחות בפניו. הגר"ח מוקיר טובה ומעריך את גוטרמן על פועלו למען השבת בעיר ואף ביקר בעיר מספר פעמים, באחת מהן השתתף במעמד הנחת אבן הפינה לגנרטור שעשוי לספק חשמל כשר בשבת בעיר. הערכות הן כי גדולי ישראל יציבו את גוטרמן שכבר הספיק לצבור וותק וניסיון שאין שני לו כמועמדם לראשות העיר בפעם הרביעית. אם כי ישנם הטוענים שגוטרמן משמר פרויקטים 'למען השבת' מבחירות לבחירות כדי להבטיח את מעמדו.

סאגת הסגן

דרמה של ממש התחוללה בתחילת הקדנציה של ראש העיר המכהן עת התקוטטו טוביה פריינד (אגודת ישראל) ומרדכי גולדברג (דגל התורה) על תפקיד הסגן בשכר, הסכסוך הסתיים בנוק אאוט לטובת גולדברג. אך הסוגיה צפויה להיפתח מחדש בקדנציה הבאה ומציתה את העימות מחדש כבר בשלב זה.

אלא שהקרב האמיתי יתחולל בתוך 'אגודת ישראל' בין אנשי ח"כ מאיר פרוש לאנשי השר יעקב ליצמן. בעוד טוביה פריינד הנמנה על חסידי קרלין ומאנשיו של ליצמן ידרוש את תפקיד הסגן בשכר, הרי שבשלומי אמונים, להם יש כוח רב בקרב הקהילות החסידיות בעיר, יטענו כי הגיע זמנם לקבלת התפקיד. גוטרמן, שהיה לצד 'אגודת ישראל' במאבק הסגנות האחרון, ייאלץ להכניס את ראשו ולהכריע במאבק הפנים חסידי, בעוד באמתחתו יש רק 2 סגנים בשכר.

באם לא יהיו שינויים, בראש רשימת יהדות התורה במודיעין עילית יעמוד יעקב גוטרמן, אחריו ברשימה לפי הסדר: מרדכי גולדברג, אורי יפה, טוביה פריינד, נחום גיטלר, חיים מאיר ויזל, משה מוטרפל, אברהם וייס, צבי גליק, אליהו אוחיון, אבינועם שיפמן, יעקב ולנשטיין ונחמן ניימן. החלוקה היא – תשעה נציגים ל'דגל התורה' וארבעה נציגים ל'אגודת ישראל'.

ש"ס ו'עץ'

ברשימת ש"ס במודיעין עילית צפויים שינויים בקדנציה הקרובה. ביקורת רבה נשמעה על מקום מגוריו של סגן ראש העיר הרב אבנר עמאר בעיר אשדוד, לאחר שהוצנח על ידי יו"ר ש"ס אריה דרעי למודיעין עילית והעביר כתובת לעיר 'בשביל הפרוטוקול'.

בש"ס המקומית דורשים מבכירי התנועה להעמיד בראשה אדם מתוך הקהילה שמעורה בחיי היום יום וידאג לצרכיה. נציג נוסף במועצה הוא גולן חסידי, בתפקידו השני מנהל תלמוד תורה בעיר, בכירים בש"ס מטילים ספק באשר להמשך כהונתו לקדנציה נוספת.

גם במודיעין עילית תוגש רשימה מטעם 'בני תורה' (הפלג הירושלמי). בבחירות הקודמות קיבלה המפלגה שני מנדטים, ונציגיה ישבו באופוזיציה. המפלגה שלחה מועמד מטעמה (אבי ברגר) להתמודד לראשות העיר למרות חוסר סיכוייו, במטרה להוכיח את קיומם. כעת, משהקרבות הפנים חרדיים שככו במקצת, נראה כי יסתפקו שם בהתמודדות למועצת העיר. נציגיהם במועצה: יהודה שם טוב ושמוליק אלישיב, וככל שמסתמן כרגע – ללא שינויים.

2 תגובות
  1. אני בתור אברך ספרדי במודיעין עילית ממודה לפעילות הגדולה של סגן ראש העיר הרב אבנר עמאר אשר אוזנוט קשובה לכל צרכי הספרדים בעיר

  2. האמת שאני חששתי מאוד מההצנחה (איך שקראו לזה בתקשורת) של אבנר עמר לעיר שלנו אבל אני יודע אישית כמה הוא עזר להמון תושבים בעיר

השארת תגובה