פיצול דירה: מתי חייב בתשלום – ובאילו סעיפים?

הרב אפרים קורנגוט
הרב אפרים קורנגוט

שאלה

מהו התשלום עבור דירה מפוצלת, שהוקמה אחר הקמת הבניין?

תשובה

יש לחלק בין שתי סוגי תוספות בנייה של דירה; האופן הראשון שמוקמת יחידה נוספת, עם דלת יציאה נפרדת מהדירה המקורית. כך שבפועל נוצרה כאן דירה חדשה. וקיימת תוספת בנייה לדירה עצמה, היינו  בשטח הדירה הקיים הוסיפה שטח לבנייה. ואז דין אותה יחידה כדין הדירה עצמה, שהורחבה בעוד מספר  מטרים.

בסעיפים הראשונים נעסוק באופן הראשון של יחידת דיור ואילו בסעיפים האחרונים נדון באופן השני   של תוספת יחידת הדיור.

א. הקמת דירה כזאת, שיש לה דלת נפרדת לחדר המדרגות, מחייבת הסכמת כל השכנים ואם לא נהגו כך נמצא מזיקים את הרבים בהקמת היחידה הנוספת.

ב. בתשלומי מסים הרי שמספר נפשות אינו בבחינת מדד יחידי שעל פיו קובעים תשלום לדירה (שו"ע חו"מ קסג א). כיוון שכך הרי שאין הטענה שבין כה וכה לא יהיה ריבוי במספר הדיורים או שמספר  הדיירים אינו עולה על הכמות של דירה אחת. זו אינה טענה לפטור דייר על תשלום מלא על דירה נוספת.

ג. אינן דומות עלויות לשני דיירים נוספים לדירה, לעלויות של משפחה שיש בה שני דיירים בדירה. מספר הפעמים שיזרקו זבל, מספר הפעמים שיבואו אליהם אורחים, מספר הפעמים שיצטרכו לרדת לקנות מצרכים עבור בני הבית.

ד. ולכן אם נקבע תשלום לפי יחידת דיור ולא משנה גודלה, וזה מקובל על כל הדיירים, הרי שסכום התשלום הזה מחייב (שם).

ה. תוספת דירה היא בבחינת שינוי בכמות הדיירים, בריבוי דרך, בנטל גדול יותר על מערכת המים (ב"ב  כ ע"ב), על מערכת החשמל ולכן כל תוספת של יחידת דיור היא יש בה משום הטלת הוצאות רבות יותר  על הדיירים.

ו.  כיוון שהוחלט מלכתחילה שהתשלום יהיה באופן שווה בין דירות, בלי כל יחס לגודל הדירות. לכן  הדירה שהתווספה אינה בבחינת חלק מדירה שגדלה אלא היא דירה העומדת בפני עצמה ויש לשלם על כך.

ז. כפי שכבר כתבנו בעבר אי אפשר לכמת בדיוק את ההוצאות המדויקות שיש לכל דירה, לכן ההסכמה  שכל הדירות ישלמו תשלום שווה תקיפה גם לגבי כך.

ח. בבניין בו הוסכם כי תשלומי וועד הבית יהיו לפי גודל הדירה הרי שהתשלום יהיה לפי גודל הדירה. ויחידת הדיור תשלם באופן יחסי לפי גודלה.

ט. יחידת דיור שהוקמה לצורך בני המשפחה שגרו עד היום בדירה, ילדים לא נשואים הורים וכו',  ועתה הורחבה הדירה על ידי יחידת הדיור הרי שהיא נחשבת כחלק מהדירה ואין חובה על תשלום נוסף. וזאת  במקום שהתשלום נקבע לפי יחידת דיור. אם התשלום יהיה לפי גודל הדירה הרי שיצטרכו לשלם יותר  אחרי תוספת הבנייה שעשו. כלומר, התוספת תהיה ביחס לדירה בה הם גרים, אבל זה לא יחשב כתשלום עבור דירה נוספת.

הרב אפרים קורנגוט בשיתוף האגודה לתרבות הדיור

להפניית שאלה לייעוץ ההלכתי באגודה לתרבות הדיור ניתן להתקשר למוקד הארצי בטלפון 8484*

השארת תגובה