עו"ד נועם קוריס: על לשון הרע, פייסבוק, חברים והפוליטיקה וגוגל

נועם קוריס
נועם קוריס

זה סוד גלוי יחסית, שפייסבוק וגוגל נאלצו לשלם בפשרות שונות פיצויים בישראל, בגין פרסומי לשון הרע שבוצעו באמצעותן על ידי משתמשים שונים. עובדה זו יחד עם המיני טרנד של הקמת תנועות פוליטיות, כאילו חברתיות ובעיקר כאלו שמנצלים את הפלטפורמות והרשתות החברתיות בכדי להרוויח פרסום ותמיכה, על חשבון האחר ולעיתים תוך פרסום לשון הרע.

לאחרונה קיבלתי אלי למשרד עורכי הדין נועם קוריס ושות', לקוח שהחלטתי לטפל בו יחד עם משרד עורכי דין אלכס כהן, שעוסק גם הוא בתחום לשון הרע, לאחר שאיזה פלוני מתריס פרסם כנגד אותו הלקוח פרסומים מטעים ומציקניים, ואף החריף את פרסומיו לאחר שהלקוח שלי פנה אליו לבירור פשר הפרסומים.

זה די מוזר שפתאום 'נופל' עליך בנאדם שאתה לא מכיר, שמעולם לא פגשת ושמעולם לא דיברת איתו ופתאום הוא מתחיל ללכלך עליך, רק כי היית במקום הלא נכון בזמן הלא נכון מבחינתו, או כי משהו שאתה חושב או עושה, או גרוע מכך- משהו שהוא חושב שאתה חושב או עושה- לא נראים לו.

זה סוד די גלוי, שפייסבוק וגוגל משלמות בפשרות החסויות מן הציבור סכומים ניכרים לאזרחים ישראלים שהגישו נגדן תביעות בגין פרסומי לשון הרע והכפשה שפורסמו באמצעות הפלטפורמות.

לעיתים נדמה שהכוח של גוגל ופייסבוק שחולש על פני תקציב כספי גדול יותר מאשר של רוב המדינות בעולם ויכולות טכנולוגיות, נגישות למידע ויכולות ריגול מכל סוג שהוא שכל מדינה רק יכולה לחלום עליהן, עובר גם דרך היכולות לקבוע מה יישאר מפורסם באינטרנט לנצח נצחים ומה יוסר לאחר פניה ראשונית אליהן, של הנפגע.

אותו הכוח, מחייב את הפלטפורמות גם באחריות רבה, ופעמים רבות מעדיפות הפלטפורמות לשלם פיצוי בפשרה ולהימנע מהסיכון שפסק דין מתוקשר כנגדן, בגין אי הסרת פרסומים העוברים על חוק איסור לשון הרע.

בתיק של אותו לקוח, אכן פייסבוק הסירה את הפרסומים שפורסמו בחוסר אחריות כנגדו בצורה סבירה ומהירה, ועדיין אותו פלוני שפרסם נגד אותו הלקוח במסווה של התנהלות פוליטית, יצטרך לתת את הדין בפני בית המשפט הישראלי, שכן החסינות של חברי הכנסת מפני תביעות לשון הרע בדיונים במליאת הכנסת אינם יכולים להגן על כל פלוני משתלח, אשר טוען מראש ו/או בדיעבד שהשתלחויותיו נעשות ממניעים פוליטיים חברתיים.

את האמת כבר פגשתי לא מעט אלמונים, שמנסים להתפרסם על גבם של אחרים, ובונים על זה שעם התדמית הביריונית שבנו לעצמם יוכלו להימנע מלתת את הדין על הפרסומים שפרסמו, ואפילו לקבל קצת אהדה רגעית מן ההמון הוירטואלי שבדרך כלל לא מעמיק בשלבי השיימינג השונים, ומסתפק בשמיעת צד אחד.

אז פייסבוק וגוגל מתייעלות ומשלמות פיצויים תוך כדי, וסיפרתי גם בכמה מקומות (למשל כאן וכאן) על מוסד הבוררות של איגוד האינטרנט, שמיישר קו עם העולם  בנוגע לתופעת השיימינג נגד גופים מסחריים בישראל.

עו”ד נועם קוריס כותב על איגוד האינטרנט ועל לשון הרע

עו"ד נועם קוריס כותב על פרטיות ותביעות ייצוגיות בנושא ספאם (חוק התקשורת)

עו”ד נועם קוריס בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות’ עורכי דין עוסק במשפט מסחרי ובדיני אינטרנט מאז שנת 2004.

השארת תגובה