המרכז החינוכי כנפי רוח: התנדבות – חלק בלתי נפרד מהחינוך

כנפי רוח
כנפי רוח

לצד תכניות הלימודים המתייחסות למקצועות כמו חשבון, מדעים או אנגלית, גם משרד החינוך מכיר בחשיבות העצומה שיש להתנדבות על הצעירים והנוער בישראל וכמובן שגם אצלנו במרכז החינוכי כנפי רוח, כך גם משרד החינוך קובע שעל בני ובנות הנוער להתנדב למען הקהילה, ובתי הספר התיכונים בישראל נדרשים לספק מסגרת התנדבותית מתאימה למשך 60 שעות לפחות. יש לו מעט הסברים לכך, אבל נדמה שההסבר החשוב מכל הוא שזו הדרך הטובה ביותר לעודד את בני ובנות הנוער לפעול יותר למען הקהילה, לתת לסביבה ובפשטות: לתרום ליצירתו של עתיד טוב יותר. מסגרות התנדבות בהן המטרות הללו מושגות הן, למשל, התנדבות במד"א, בפנימיות או עם אוכלוסיות שזקוקות לסיוע כזה או אחר. איך בדיוק תורמות המסגרות הללו לצעירים ולצעירות, ואיך היא משפיעה על חייהם?  יש כמה תשובות חשובות לשאלות הללו, ובהחלט כדאי להכיר אותן קצת יותר לעומק.

התנדבות כפעילות שונה ותורמת

אם ננסה לחשוב על האופן שבו מבלים בני ובנות הנוער את הזמן שלהם כיום, אין ספק שהמסכים מככבים בראש הרשימה. הטלפונים החכמים, המחשבים וגם משחקי הווידאו, כולם תופסים נתח נכבד מהזמן הפנוי שלהם. התנדבות למען הקהילה נדחקת הצדה לא פעם לטובת עוד משחק, התכתבות עם חברים או צפייה בסרט. יש לפעילויות אלו יתרונות משלהם, אבל התנדבות למען הקהילה מאפשרת להם לצאת מהמסך ומהבית, ולפעול לשיפור פניה של החברה הישראלית בכלל. ילדים ונוער המשתתפים בתכניות ההתנדבות של המרכז החינוכי כנפי רוח, למשל, מעידים לא פעם על התרומה שיש להתנדבות על הרוח ועל הנפש. הם לומדים מהי אחריות, הם נוקטים יוזמה, הם יצירתיים והם רוכשים גם מיומנויות חשובות כמו מנהיגות. הסיפוק שנלווה להתנדבות הוא רק הדובדבן שבקצפת, והוא ההוכחה שלהם לכך שהתנדבות משנה חיים בכל מובן אפשרי.

מפגשים בין תרבותיים

התנדבות מספקת עוד יתרון אחד חשוב מאוד: במסגרות השונות בני ובנות הנוער למעשה זוכים להיפגש עם קהילות שונות ועם אוכלוסיות שאינן בהכרח מוכרות להם. זוהי חוויה תרבותית מרתקת לא פעם, והיא זו שמאפשרת לצעירים להכיר תרבויות שונות, להתחבר גם עם מי שאיננו בהכרח החיבור הטבעי שלהם, ולהפגין מודעות ומעורבות גבוהה יותר בקהילות השונות. למשל, התנדבות למען צעירים בני מעמד סוציו-אקונומי נמוך היא דרך טובה לאפשר לילדים ולצעירים להוקיר את המציאות שלהם מצד אחד, ולסייע בשיפור חייהם של אחרים מן הצד השני. ערכים אלה של קבלה, עזרה לזולת ומתן חזרה לקהילה הם ערכים בעלי משמעות אדירה. גם מסגרות ההתנדבות של המרכז החינוכי כנפי רוח מאפשרות חינוך לערכים אלה, מתוך אמונה שאלה הם הערכים שמרכיבים חברה תקינה שבה קיימת עזרה הדדית, התחשבות ודאגה לקבוצה כולה.

 

השארת תגובה