צפו: הסיעות החרדיות בכנסת התכנסו לאור פסילת בג"צ את חוק הגיוס

הסיעות החרדיות התכנסו לדון בפסילת בג"צ את חוק הגיוס, בג"צ העניק לממשלה ארכה בת שנה בה יצטרכו לתקן את החוק או לנסח אחר תחתיו

אייכלר, מוזס וגפני. :צילום: הכנסת
אייכלר, מוזס וגפני. :צילום: הכנסת

לא נגענו בסדר הדברים, כך תוכלי לקרוא ולחוש את הלך הדברים בחדר בו התכנסו החכי"ם.

השר דרעי פתח ואמר: אין לנו זכות קיום כעם בארץ שלנו בלי לומדי תורה והוויכוח שקיים בעם היהודי לגבי תרומתם של לומדי התורה לקיומו. זה לא תלוי בחוק כזה או אחר זה וויכוח בחברה הישראלית.

אנחמו מאמינים שבלי לומדי תורה אין לנו זכות קיום. לא היינו נמצאים שם. וכל המסעות שעמי עבר אינקווציה ופרעות הכל בזכות לומדי תורה.

עם כל הכבוד להם, לא מדובר פה בכניינים אזרחיים. מדובר בעניינים ערכיים שמי שצריך להחליט בהם זה ממשלת ישראל. תחזירו את הכוח לכנסת ולממשלה ותשאירו לבית המשפט לפסוק בעניינים משפטיים וככה תהיה חלוקה ברורה- כל אחד והתחום שלו.

אנחנו נמצאים בוועידת הכלכלה ולא בבסיעת שס או יהדות התורה כי זה קשור לכולנו, אנחנו נמצאים בכנסת המחוקקת ואני חושב שהעיה של הפסיקה מאתמול היא בעיהה של כל הכנסת. יש לנו הזסם קואלציוני שכל מי שחתום מחוייב להסכם של בני היישיבות ויודעים למה הם נכנסו. אנחנו מצביעים וחותמים על כל מה שהסכמנו בהסכם הקואליציוני, מעולם אנחנו לא עושים מחאה ומשחקים ומזה אני לא מודאג.

אני מודאג ממסה של ההתערבות שופטי בית המשפט העליון. אני מכבד את ביהמש אבל יש פה מסה של התערבות שלפעמים גם המסה עושה את שלה בסוף. הוא מתעסק ברב ענייני הדת והמדינה ובהימש משנה סטטוס קוו ומשנה הרגלי חיים, זה ענין ערכי.

לא יכול להיות שאנחנו מתמודדים בבחירות, משקיעים כסף, מתרוצצים ומישהו אחר מנהל אותנו. אנחנו כל הזמן עובדים אצל שופטי ביהמש אחר על הכותל ועל כל נושא ונושא. מישהו מתלבל כאן. השתנו כאן סדרי שלטון. אולי שופטי ביהמש ייבחרו עי התושבים שילכו לקלפי לבחור את ליצמן ודרעי ויבחרו גם שופט עליון

חבר כנסת מנחם אליעזר מוזס: בג"ץ רוצה לשנות את אורחות חיינו. הוא נכנס לחיינו בכל התחומים. אנחנו רואים את זה בחומרה רבה והגיעו מים עד נפש. זו התערבות בעולם היומיום של הציבור החרדי. אנחנו מקווים שבשנה הבאה בשעה הזאת נוכל לברך על המוגמר עם חוק חדש.

דרעי: אני חושב שהבעייה של הפסיקה אתמול היא של כל הכנסת. לנו יש הסכם קואליציוני וכל מי ששותף בקואליציה מחויב לו כולל כחלון וליברמן. אנחנו תומכים בכל מה שהתחייבנו אליו בהסכם הקואליציוני, ואנחנו משוכנעים שכל חברי הקואליציה יצביעו בעד התיקון שנביא לחוק

יש כאן מסה של התערבות. בית המשפט משנה סטטוס קוו. זה עניין ערכי של השקפת חיים ובגלל זה הציבור בוחר נציגי ציבור. לא יכול להיות שבבגץ ישפטו על פי השקפת החיים. מישהו מנהל אותנו. אנחנו עובדים אצל שופטי בית המשפט העליון וזה לא יכול להיות, מישהו התבלבל כאן, החליטו להחליף את השלטון.

השר יעקב ליצמן: נביא חוק חדש. ובתוך החוק הזה אנחנו נכניס גם פסקת התגברות כדי שלא ניתן יהיה לבטל אותו.

הזהרנו את השר כחלון במומ קואליציוני ואמרנו לו שאנחנו לוחצים על פסקת ההתגברות בגלל חוק גיוס בני הישיבות והוא אמר שעל החוק הזה לא תהיה שום בעיה. הסכם קואליציוני צריך לקיים.

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני: אין לנו זכות קיום כעם בלי לומדי התורה. מ2002 מתנהל ויכוח בין הכנסת לבית המשפט העליון. אף אחד שם בבגץ לא מבין את החשיבות של עולם התורה. הם הקדיחו את תבשילם. אף אחד מהשופטים כולל השופט רובינשטיין לא מבין מזה לומדי התורה. אנחנו נתקן את החוק והוויכוח הזה בינינו לבין בית המשפט העליון לא יכול להימשך יותר.

השארת תגובה