מוסקבה של מעלה • דווקא כשהרב נדרש לצאת לשליחות אל מחוץ למעצמה הרוסית

פישל רוזנפלד יצא למוסקבה וחזר מרוגש מעולם התורה והחסד העצום שמתפרס על פני מספר רחובות בבירת המעצמה, שעד לפני עשורים אחדים אסרה את קיום המצוות • מיהו הקשיש בן השמונים שריגש עם טעמה של השבת? מה עושים עשרות צעירים במוקד הטלפוני? וגם: הצצה ייחודית למלחמה בהתבוללות בארצות ניכר • מרתק

נשיא רוסיה פוטין עם בשיחה עם רבה של רוסיה הגר''ב לאזאר
נשיא רוסיה פוטין עם בשיחה עם רבה של רוסיה הגר''ב לאזאר

לא מדובר בעיר נידחת אי-שם בקצה קצהו של העולם, אלא באחת המעצמות הגדולות והחזקות בתבל, ועדיין, אם אי-פעם ייצא לכם להכיר את הזווית היהודית שלה – גם אתם תשתוממו למרבה הפליאה.

את סיפוריה של העיר, כמו גם כרטיסי הברכה, המזכרות או כל סיפור וספר שנסוב אודות העיר, רובנו רגילים לזהות דווקא על ידי תמונות הקרמלין ומבצרי הפאר שבפאתי הבירה הרוסית. תמונות ומבנים שנראה כאילו מדובר במעשה אמן כישרוני וכלל אינם בניינים מאוכלסים המשמשים את קברניטי הבירה הרוסית.

עם הגעת 'כל ישראל' לבירה הרוסית היה זה אכן אחד המקומות הראשונים בהן ביקרנו. עדיין, מדובר ביצירת פאר מזה דורי דורות וכשבאה ההזדמנות לעמוד לצדה ולממש בה, יהיה זה אחד האתרים הראשונים שהתייר יבקר בהם. אך למרבה הפתעתינו, השיא המרגש הגיע דווקא מאוחר יותר…

מוסקבה, העיר שעד לפני עשורים בודדים אסרה על קיום מצוות התורה ושמירת היהדות, הצליחה לשמר את בית הכנסת המרכזי הוותיק והמפואר שבמרכז העיר – ארכיפובה – שעומד על תילו עד לעצם היום הזה.

יחד עם זאת, באותם שנים קשות פעל בית הכנסת החסידי המיתולוגי "מארינה רושצ'ה", שאגדות רבות מתהלכות עליו, אנשיו ובעיקר הפעילות שרחשה שם בהוראתו הישירה של כ"ק הרבי מליובאוויטש זי"ע, שהחזיק ערוץ ישיר עם החסידים ברוסיה של אותם ימים קשים. לא פלא הוא שכיום 'בדמעה יקצורו', מקום זה נהפך לבית הכנסת המרכזי של העיר ומרכז היהדות של מוסקבה ובית הכנסת הפך בשנים האחרונות לאבן שואבת של עולם התורה והחסידות בבירה הרוסית.

גם אם אתם בין אלה המבקרים תכופות במוסקבה, ואף נחשפים למרכזי היהדות, החסד ועולם התשובה האדיר שבעיר, תופתעו לגלות בכל ביקור עוד ועוד פעילויות, ישיבות, אירועים ומבצרי תורה המסמלים את המהפכה היהודית והתורנית במדינות חבר העמים.

מי שחתום על ההצלחה הכבירה הזאת הוא כמובן רבה הראשי של רוסיה, הנחשב אף לאחד מהמקורבים ביותר לנשיא המעצמה ולדימיר פוטין, הגאון הרב בערל לאזאר, שבעשר אצבעותיו עשה את הבלתי-ייאמן, החזיר עטרה ליושנה והשיב את כתר התורה לרוסיה, לאחר שנשלח למקום ע"י רבו הרבי מליובאוויטש לפני למעלה משלושים שנה!

בסיור מרתק, כשרגלינו מקפצות מישיבה אחת למשנהו, מבית הכנסת למרכז החסד, מאירוע לנערי העיר שאינם שומרי תורה ומצוות למעוז הסטודנטים היהודיים, ניסינו לגלות את סוד ההצלחה של מרכזי היהדות בעיר – מפעל חייו של הגר"ב לאזאר. את סוד ההצלחה אמנם טרם גילינו, אך אין זה סוד כי ביקור מרומם שכזה יישאר חקוק עוד שנים רבות בזיכרוננו.

המרכז היהודי ובית הכנסת המרכזי

בעוד בארץ גלי הטרור הבלתי-פוסקים מזכירים לנו שוב ושוב את מאמר רש"י הקדום ש"עשיו שונא ליעקב", במרכז היהודי של מוסקבה לא לוקחים סיכונים.

עם הגעתנו לבניין המרכז היהודי של מוסקבה ובית הכנסת המרכזי בראשו עומד רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר, קידמו את פנינו מאבטחים חמושים האמונים על אבטחת המרכז היהודי שידע בעבר הרחוק איומי טרור. בדלת הכניסה ממתינים לבאי המקום טכנולוגיות בידוק חדשניות, בהם מגנומטר, מכונת שיקוף ועוד. בהמשך, פגשנו את מכונות הבידוק המקיפות גם במרכזים יהודיים נוספים בעיר, שם לא לוקחים סיכונים מיותרים.

עם כניסתנו לבניין ניצב מולנו גרם המדרגות המוביל אל בית הכנסת המרכזי והמפואר של הקהילה, אך החלטנו לסייר קודם בקומת הכניסה של המרכז היהודי.

במהלך השבוע פועלות במקום שתי מסעדות, אחת חלבית והשנייה בשרית, כשרות למהדרין, אך ביום שישי המקום משנה את פניו לטובת שוק ענק של מאכלי שבת, עמוס כל טוב. "יהודים רבים עושים כאן קניה ענקית לכל השבוע הקרוב", מסביר אחד הלקוחות ל'כל ישראל'. "השוק הזה מאפשר לפשוטי העם לרכוש אוכל מבושל כשר למהדרין והם מנצלים את המומנטום בשביל להצטייד לכל השבוע הקרוב".

אגב, בסיור מהיר במרכולים וברשתות המזון המקומיות, תגלו כי על המדפים רוחשים להם מקום של כבוד למעלה מארבעת אלפים מוצרים כשרים למהדרין המיוצרים תחת פיקוחה של מערכת הכשרות המהודרת של הרבנות הראשית לרוסיה שהקים רבה של המדינה.

תוך כדי שפסענו אל המסעדה הבשרית שבקומת הקרקע של המרכז היהודי פגשנו, ונראה כי לא במקרה, בגר"ב לאזאר בכבודו ובעצמו, כשהוא מצטרף לארוחת הערב עם כמה מהמקומיים ומחזקם. תואר "הרב" ברוסיה אינו סתם תואר כבוד, כאן, בארץ הניכר הרוסי, מדובר בתפקיד רוחני חשוב במיוחד בעבור המשך קיום הקהילה היהודית. והרב לאזאר, לא ממתין שמישהו יחלק לו הוראות ומצטרף אל פשוטי העם, כל אחד בדרגתו.

למפרע התברר כי העיתוי בו בחרנו לבקר בקהילה היהודית המעטירה של מוסקבה לא היה טוב ביותר, מאחר והרב נדרש בדיוק לצאת לשליחות אל מחוץ למעצמה הרוסית.

תוך כדי שאנחנו מסיירים בין קומותיו של הבניין רב הממדים של הקהילה היהודית, אי-שם בקומה העליונה, אנו פוגשים עשרות סטודנטים יהודים שנהנים ממעונות מיוחדות שהוקמו ומתופעלים מסביב לשעון עבור הסטודנטים. "כאן, במדינות הזרות, אנחנו מתמודדים עם תופעה קשה ביותר של התבוללות, מאחר ובתי הספר הגויים והחברה המקומית משפיעה על הצעירים", מסביר לנו מקומי.

לדבריו, "ישנם יהודים רבים שגם אחרי נפילת מסך הברזל לא שבו לכור מחצבתם והחשש שילדיהם יתבוללו עם הגויים המקומיים מדאיגה מאוד". בדיוק לשם כך הוקמו פעילות מיוחדת ומקיפה עבור הסטודנטים, שם מעבירים את זמנם הסטודנטים היהודים מדי יום.

"מעבר לעובדה שכל פעילותם מתקיימת בבניין בית הכנסת, מה שנותן להם תזכורת קבועה על מוצאם, הם גם מסתובבים בכל שעות היום בחברה יהודית", הוא אומר לנו בהתלהבות, תוך שהוא משוחח עם כמה מהסטודנטים שבישרו בחגיגיות על 'קומזיץ' שיערכו הלילה לכבוד אירוסי חברם.

בשנים האחרונות, עם התגברות ההתבוללות, יצא הרב לאזאר למלחמת חורמה של ממש בתופעה המסוכנת והמדאיגה. לאחר ישיבות ודיונים ארוכים הוחלט על צעדים רבים שמטרתם לנסות להתמודד מול התופעה המטרידה. כך למעשה, הוקמו מעונות הסטודנטים, שתי אוניברסיטאות יהודיות במוסקבה בלבד, לצד בתי ספר ייחודיים, שהוקמו בנוסף לבית הספר ומוסדות התורה היהודיים, וכוללי ערב בכל ערי רוסיה, במיוחד עבור אותם היהודים שאינם שומרי תורה ומצוות.

מספר רחובות מבית הכנסת, בין מוסדותיה המרהיבים של רוסיה היהודית, נתקלנו במחזה לא שגרתי. היה זה בית ספר רגיל לחלוטין. אם לא היינו מתעמקים מעט בצוות המורים ובתכני בית הספר כמעט היינו חושבים שמדובר בבית ספר מקומי ל'כל דבר'. אך מסתבר שלא כך פני המצב.
בית הספר, שנבנה במיוחד עבור אותם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות, מעניק להם מעטפת יהודית חמה, הן בתכני הלימוד שעל אף שהם ככל בתי הספר הרוסיים – הם מוגשים לצד מסרים יהודיים חמים ושיעורי תורה הנערכים גם הם. אך המטרה העיקרית, שאכן הוכחה כהצלחה מסחררת, הינה המלחמה בהתבוללות. זו גם הסיבה שכשראינו את הנתונים המפתיעים של מספר החוזרים בתשובה במוסקבה – ממש לא הופתענו.
עודנו מסיירים במוסקבה, נכנסנו לאחת מאולמות הפאר הכשרים למהדרין, שם השתתף רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר, באירוע שנערך אף הוא לצעירים היהודים במוסקבה. "זה לא משהו שאנחנו מתרגשים ממנו יותר מדי, מאחר ומדובר באירועים הנערכים בקביעות", מסביר לנו צעיר מקומי על מפעל היהדות הגדול והמרגש.
גם עולם התורה הרוסי היה הרבה מעבר לציפיות שלנו. בכניסה לבית הכנסת מוצגים בכבוד המוסדות היהודיים הרבים ברחבי הבירה הרוסית ובמדינה כולה. רק בכדי להמחיש את ההפתעה וההתרגשות, ניגע מעט בנתונים. כארבעים וששה מפעלי יהדות, הכוללים בין היתר, תלמודי תורה, ישיבות, כוללים, בתי כנסת, מפעלי חסד, בתי ספר לבנות ועוד פעילות מסביב לשעון במוסקבה בלבד. כאשר בכל רחבי המדינה רחבת הממדים מדובר במספרים גבוהים בהרבה.

רק נכנסנו לבית הכנסת והריח הראשון שהרגשנו, והאמת גם קצת התגעגענו אליו, היה הריח החסידי. הייתה זו שעת ערב סטנדרטית, אך כבר בכניסה לבית הכנסת ניצבו להם שולחנות ערוכים ומלאים בכל טוב. לא לפני שגם ספרי החסידות הובאו אל השולחן. "עוד מעט אנחנו מתחילים בהתוועדות", מסביר לנו אחד מאברכי הכולל.

בשולחן הסמוך אנו פוגשים באחד מנכבדי הקהילה היהודית, שלא ממש חושב על מעמדו המכובד ומצטרף לשיעור 'דף היומי' עם פשוטי העם הקובעים עיתים לתורה מדי יום בסיום העבודה. "כאן אין משחקי כבוד. הרבנים יורדים אל העם וזו התחושה הכי טובה שאנו חווים כאן", אומר לנו אחד מה'בעלי בתים' לאחר סיום השיעור.

ברוסיה השבת בתקופת הקיץ נכנסת (וגם יוצאת) מאוחר יותר מאשר בישראל, את יום שישי הארוך ביותר, בוחרים יהודי מוסקבה לנצל כדי להתיישב בצילה של תורה.

כשרות ומסעדות

לאחר שהצטרפנו לשיעור השבועי על פרשת השבוע עם עשרות הלומדים, בחרנו לסייר דווקא במסעדות היהודיות המקומיות הכשרות למהדרין במוסקבה שמספרן הדו-ספרתי בהחלט לא מפתיע כשאנו נחשפים למפעלי היהדות בבירה שבעוד זמן קצר תקבל אף היא את פני שבת המלכה.

על אף הקיץ שנמצא בעיצומו, נראה כי החורף בחר להישאר בשטח ותוך כדי שאנו מפלסים את דרכנו לתפילות קבלת השבת, גשם זלעפות הקדים את פנינו. בהיעדר אמצעי הניווט הטכנולוגיים מנסה 'כל ישראל' ברוסית מגומגמת להסביר לאחד המקומי שהוא איבד את דרכו לבית הכנסת. אך ההוא, שנראה כבר כי הבין במה מדובר, השיב בעברית כי אנו מוזמנים להצטרף אליו. "אני בדיוק בדרך לבית הכנסת", הסביר לנו בפשטות שמסבירה יותר מכל את המהפכה היהודית המתרחשת במוסקבה שרק לפני עשרים שנה לא איפשרה את קיום המצוות.

מחזה לא שגרתי ומרגש במיוחד, שגם לא יישכח במהרה, היה בשירת ה"לכה דודי", כאשר מיד לאחר "בואי בשלום" פצח אחד מוותיקי הקהילה היהודית בריקוד סוער ובמיוחד שממחיש יותר מכל שמחה יהודית מה היא. בסיום התפילה, ניגש אלינו אחד המתפללים, שהסביר כי מדובר בגלמוד שאצלו השבת חשובה מכל. "הוא פשוט משנה את צבע עורו עם כניסת השבת. גם אותנו זה מרגש ביותר", הוא אומר לנו.

אווירת הקירוב שליוותה אותנו במהלך כל השהות במוסקבה המשיכה ללוות אותנו, עת הופתענו לגלות כי למעלה מעשרה מתפללים בחרו להזמין אותנו לסעודות השבת – כשלבסוף החלטנו להצטרף אל שולחנו הערוך בכל טוב וטוב של אחד מרבני הקהילה שעומד בראש שולחן שבת ארוך אליו מסובות משפחות רבות, תושבי מוסקבה ויהודים מרחבי העולם כאחד.

על הדרך, גם סייר 'כל ישראל' בעוד מוסדות, שכולם מנוהלים ע"י כמאה (!) שלוחי חב"ד שהביא הרב לאזאר למוסקבה, ובהם: בית הדין היהודי, התלמוד תורה שנמצאת בעיצומה של קעמפ 'בין הזמנים', משרדי הקהילה, הרבנות, הכשרות, מפעלי ההוצאה לאור רחבי הממדים של ספרי הקודש, המקוואות, המוזיאון היהודי, שמעבר להיסטוריה היהודית המרגשת שבתוכו גם מחזיקה ב"ספריית הרבי" המרגשת השמור מכל ועוד תגליות רבות אחרות המצריכות יריעה נפרדת בפני עצמה.

מרכז החסד רחב הממדים

את השבוע החדש בחרנו לפתוח דווקא במרכזי החסד של הקהילה שללא ספק מרגשים. במרחק רחוב אחד מבית הכנסת המרכזי שוכנים להם מבני המוסדות על פני רחוב כמעט שלם. החל ממקווה, עבור דרך בית כנסת נוסף וכוללים לאברכים מרביצי תורה ועד לישיבה קטנה וגדולה, תלמוד תורה ובית הספר לבנות על טהרת הקודש.

אך לא לשם פנינו מועדות. הזמן קצר והמלאכה מרובה ומאחר וכבר נחשפנו ללא מעט מהפעילות היהודית הענפה, הגענו למסקנה כי נאלץ לוותר על החוויה הזאת – על מנת שנספיק לטעום גם מטעמו של עולם החסד הפועל מסביב לשעון.
בצמוד למוזיאון היהודי שוכן לו בניין הענק של מפעל החסד ובשמו המלא: "מרכז החסד היהודי שערי צדק". עם כניסתנו למתחם, נראה היה כי נכנסנו לאחד מטרקליני הפאר של האוליגרכים הרוסים, אך היה זה לא אחר מאשר מבנה חסד שכל פארו, פעילותו והנעשה בתוכו מיועד אך ורק עבור יהודי מוסקבה.

לצד מוצגי יודאיקה עתיקים וחדשניים כאחד, ניצבות להן פינות ישיבה נוחות ותמונות שמספרות את הבלתי ייאמן. חדרי ריפוי בעיסוק, 'פינה' שמחלקת שתייה קרה לכל דורש, בית תמחוי ענק, מאפייה ומטבח רחב ממדים המעניק מדי יום מאות ארוחות משביעות לכל באי המקום.
מרכז רפואי גדול, מקביל לקופת חולים מוכרת מהארץ, אך עם כל השכלולים והטכנולוגיה הרפואית, והכל חינם למען הנזקקים והגלמודים, לצד השאלת ציוד רפואי, גמ"חים שונים, מרכז סיוע לקשיש ואף חברה קדישא הפועלת ע"י צוות מתנדבים.

במטבח נוסף, השוכן אף הוא בסמוך לחדר האוכל הענק של מרכז החסד, אנו נחשפים לפעילות בישול הארוחות הכשרות ע"י מחלקת "ביקור חולים" עבור יהודים מאושפזים ולאסירים בבתי הכלא במוסקבה. אגב, אחד מהמהפכות ברוסיה עליה חתום הרב לאזאר היא המהפכה בבתי הכלא, שעד לנפילת מסך הברזל כמעט ולא ידעו מטעמה של היהדות וכעת, אפילו בבתי הכלא ישנם בתי כנסת, ספרי תורה, תפילין וחנוכיות. על הדרך גם פגשנו ברב שירות בתי הסוהר הרב אהרן גורביץ שמהווה אף הוא אוזן קשבת לצעירים יהודים שנקלעו לבתי הכלא.

בצדו השני של הקומה אנו נחשפים לאולם הנראה כמוקד טלמרקטינג ענק, כאשר בין עמדה לעמדה יושבים להם צעירים יהודים שעסוקים בשיחות טלפון. פנינו לאחד הצעירים שהסביר אודות הנעשה במקום, "מה זה, מוקד התרומות?" תהינו. אך זה השיב בשלילה ובשיא הפשטות, כאילו מדובר במחזה פשוט ושגרתי הסביר הצעיר ל'כל ישראל' כי זהו מוקד השמירה על הקשר עם כל יהודי רוסיה. "אנחנו מגיעים לכאן במשמרות בהתנדבות ועוברים על הרשימות האלה ומתקשרים לשאול לשלומם של יהודי רוסיה", הוא מסביר תוך שהוא מצביע על הרשימה הארוכה של יהודי רוסיה. "אנו משתדלים להגיע לכמה שיותר גלמודים וזקנים במוסקבה שמקבלים מאתנו שיחה לפחות פעם בשבועיים, ואם האדם זקוק לסיוע אנחנו דואגים שהוא יקבל אותה".

בקומה אחרת במבנה מצאנו את עצמנו בפאתי סופר מרקט מפואר ומסודר, משל הגענו לשוק ענק בתחום הביגוד, אך בשונה ממה שתיארנו לעצמנו, כאן מחולקים אלפי פרטי ביגוד, לבוש והנעלה תמורת תשלום סמלי או חינם לגמרי, בעבור אלה שאין ידם משגת לקנות בעצמם. אפילו חלק מהמותגים המפורסמים לא פסחו על החנות המהווה גמ"ח בתוך גמ"ח.

כאן מקבל מאמר חז"ל "אם אין קמח אין תורה" פירוש מיוחד בפני עצמו, כשעולם החסד מספק את ה"קמח" לכל מי שאין ידו משגת ועולם התורה אף הוא יושב בין כתלי בית המדרש מסביב לשעון. ובקיצור: "תורה וגדולה במקום אחד"!

השארת תגובה