הקבלנים: הסכמי הגג בכייה לדורות; הרשויות לא יודעות לנהל תקציבי מיליארדים, הון ירד לטמיון

אביגדור יצחקי אמר: "אני באתי היום לכאן ואני מוכן להתגייס ולהיות הפה שלכם בכל מקום על מנת להסיר את חסמים שאיתם אתם מתמודדים, זה לא בגלל שאני רחב לב , אלא כי אני חושב שבלי תשתיות אין מגורים"

אשר גרין ואביגדור יצחקי צלם פז בר
אשר גרין ואביגדור יצחקי צלם פז בר

אביגדור יצחקי נרתם לעזרת קבלני התשתיות והבניה החוזית:
• אם יש צורך נשנה את חוק מוסר התשלומים
• ניצור חקיקה שתשית את חוק חובת מכרזים על הרשויות המקומיות
• תשתיות ומגורים זה היינו הך נאפשר גם לכם להעסיק עובדים זרים

" אני באתי היום לכאן ואני מוכן להתגייס ולהיות הפה שלכם בכל מקום על מנת להסיר את חסמים שאיתם אתם מתמודדים, זה לא בגלל שאני רחב לב , אלא כי אני חושב שבלי תשתיות אין מגורים" דברים אילו אמר בסוף השבוע אביגדור יצחקי יו"ר מטה הדיור במסגרת מפגש עם עשרות קבלני תשתיות ובניה חוזית של התאחדות בוני הארץ, שבו העלו הקבלנים את החסמים איתם הם מתמודדים בכל הקשור לקידום פרויקטים של תשתיות ובניה ציבורית.

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית אמר ליצחקי כי: "ממשלת ישראל חרטה על דגלה לייצר דירות מוזלות לזוגות צעירים אבל הזניחה את ענף התשתיות והבניה הציבורית ועכשיו נראה שלמרות תוכנית מחיר למשתכן והחתימה על הסכמי הגג יש יותר מתנגדים בציבור למהלכי הממשלה מאשר תומכים."

במסגרת הסכמי הגג עברו מכרזי התשתיות והפיתוח והמכרזים להקמת מבני ציבור לידיהן של הרשויות המקומיות והמשמעות היא שהפער בין הבנייה למגורים והקמת התשתיות לשכונות החדשות רק ילך ויגדל. עד היום נוהלו מרבית מכרזי הפיתוח והתשתיות על ידי משרד השיכון ורמ"י עם חוזה אחיד ומוכר ותנאי תשלום סבירים. העברת תקציבים של מיליארדים לניהול של רשויות וחברות כלכליות שרובן שאינן יודעות כיצד לנהל את התקציבים העצומים האלו ואת ההתקשרויות עם הקבלנים ואינן כפופות לחוק חובת המכרזים תהייה בכייה לדורות.

גרין קרא ליצחקי לפעול לכך שהרשויות והתאגידים העירוניים ינהלו את ההתקשרויות עם הקבלנים בתנאי משרד השיכון עם החוזה של משרד השיכון ועם תנאי התשלום הנהוגים במשרד השיכון ועומדים על שוטף + 38 ולא שוטף + 150

חסם מרכזי נוסף לדבריו הוא המחסור בעובדים מקצועיים: "אני חושב שאתם מבינים היום את הצורך בהקמת תשתיות ומבני ציבור במקביל לבנייה למגורים אז מדוע אתם לא מספקים עובדים זרים גם לקבלני התשתיות והבניה החוזית ? אנשים יוצאים לרחובות בגלל מחסור בתשתיות והממשלה מתעכבת שנים בהחלטה פשוטה לספק עובדים מקצועיים לענף".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק ציין כי: "בענף שלנו כל פקיד הוא מלך וכל פקידה נסיכה, קבלני התשתיות והבניה החוזית נתקלים במכרזים לא הוגנים ובתנאי תשלום רעים ואין להם למי לפנות, ובסוף רוכשי הדירות לא יקבלו את הדירות שלהם. ענף התשתיות והבניה ציבורית נמצא בסכנה. הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי, מכרז לא הגיוני, זוכה במחיר הנמוך ביותר שבו ברור שלא יהיה רווח, ושכל שינוי קל בו יביא להפסד,

עשרות חברות בעלות וותק וניסיון של עשרות שנים קורסות בזו אחר זו, זה מצב בלתי נתפס כלכלית, ובמיוחד הוא לא הגיוני כי אלה שנים שבהן המדינה משקיעה הון עתק בבנייה ציבורית ותשתיות. אנחנו מדברים על מאות מיליארדי שקלים שאף אחד לא מתכנן ולא מנהל בצורה מאוחדת וכוללת.

אז במקום לטפל בענף , אנחנו שומעים עכשיו דיבורים שכדי לבנות את התשתיות תביאו חברות ענק מחו"ל ראינו איך נכשלתם כישלון חרוץ עם החברות הסיניות לבנייה, אף חברה מחו"ל לא רוצה לעבוד כאן. ממשלת ישראל פועלת מחוסר הבנה עושה שטויות הכל כדי להוציא כותרות יש פה חברות ישראליות גדולות בינוניות וקטנות שיכולות לבצע את הפרויקטים והממשלה יורקת להם בפרצוף. יודעים לגזור סרטים אבל לא יודעים לשלם בזמן.

אביגדור יצחקי אמר בתגובה כי הוא נכנס לתפקיד לפני כשנתיים מתוך מטרה לפתור את משבר הדיור ולבנות דירות בהתאם לצרכים של מדינת ישראל והרבה נעשה בתחום התכנון השיווק ותכנון התשתיות. " באתי כדי ללמוד ולשמוע ולהתחיל לעבוד עם התשתיות " הוא אמר לקבלנים. יצחקי התייחס למחאת האזרחים בערים הגדולות כנגד בנייה מסיבית ללא תשתיות וציין שהוא לא חושב שהם לא צודקים, אבל לא ניתן לעבוד בטור ואי אפשר לעצור את תוכניות הבנייה בהמתנה לתשתיות.

יצחקי הבטיח לקבלני התשתיות והבניה החוזית שהממשלה תאפשר את העסקתם של עובדים זרים ופלשתינאים גם בפרויקטי תשתיות ובניה חוזית בניגוד להחלטת ממשלה קודמת " אנחנו משנים את ההחלטה אני חושב שתשתיות ומגורים זה היינו הך"

בנושא הצהרות על ייבוא חברות זרות לביצוע תשתיות בישראל ציין יצחקי כי: "אני חושב שצריך להשתמש בקבלנים המקומיים לתשתיות, לא צריכים לסמוך על אף אחד אחר ולא צריך להגדיל את התלות בגורמי חוץ צריכים לפתח ולעודד קבלנים מקומיים"

בנושא הסכמי הגג והבעיות במכרזים אמר יצחקי שאם לא יהיה פתרון בנושא המכרזים של הרשויות המקומיות והחברות העירונית וכפיפותם לחוק חובת מכרזים, נטפל בנושא בחקיקה. ובנושא מוסר התשלומים של הרשויות , יצחקי ציין כי ילמד את חוק מוסר התשלומים החדשה ואם יש צורך יתבצעו שינויים.

בנושא הקשיים בקבלת אשראי בנקאי לפרויקטים בתחום התשתיות, הבטיח יצחקי שיערוך פגישה עם נגידת בנק ישראל ועם המפקחת על הבנקים. "צריך כאן טיפול שורש, כסף יש אבל הפרויקטים נתפסים כפרויקטים בעלי סיכון גבוה, הבעיה שהבנק מחשב את הסיכונים לו ואין לן את מה לשעבד רק את התגמולים העתידים, הבנקים רואים חוזה של עירייה מסוימת אז הם אומרים שהחוזה לא שווה 10 אחוז מערכו .

השארת תגובה