למי מומלץ ובאילו תנאים? עושים סדר בתחום ניתוחי קיצורי הקיבה

המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), ריכז לנייר עמדה בנושא ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית • ויש גם כמה איגודים מקצועיים

ניתוח
ניתוח

המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), ריכז לנייר עמדה בנושא: ניתוחים בריאטרים (ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית), כמה איגודים מקצועיים: איגוד הכירורגים בישראל, החוג לכירורגיה בריאטרית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר והאיגוד הישראלי לגסטרולוגיה ומחלות.

הנייר מגדיר לראשונה את תחום הניתוחים לקיצורי קיבה (ניתוחים בריאטריים):

למי הם מומלצים? באיזה תנאים? סימני אזהרה ועוד.

לדברי ד"ר נאסר סקרן, נציג איגוד הכירורגים ויו"ר החוג לכירורגיה בריאטרית בישראל: "ישראל מובילה בעולם בכמות הניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית ביחס לגודל האוכלוסייה. בארץ מבוצעים מידי שנה 9,000-10,000 ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית. לעומת זאת, במדינות גדולות מאתנו, כמו: גרמניה, מבוצעים בין 3,000-5,000 ניתוחים בשנה ובאיטליה, כ- 10,000 ניתוחים. למרות זאת, עד היום לא נכתב מסמך מסודר, שמגדיר איזה ניתוח מתאים לאיזו מחלה ? מה עושים כאשר ניתוחים לא מצליחים ומטופלים לא יורדים במשקל? למי מתאימים הניתוחים הללו? וכד'".

ד"ר סקרן מוסיף: "נייר העמדה, מתייחס לטיפול בטווח הקצר והארוך לאחר ניתוח בריאטרי, להמלצות לבדיקות ותכנית המעקב לאחר הניתוח ומצבים של מחלות רקע מורכבות וניתוחים חוזרים. הנייר מאגד בתוכו את ההמלצות העדכניות ביותר, שמבוססות על המידע הרפואי הקיים כיום בתחום".

הדגשים העיקריים בנייר העמדה:

• כללי – ניתוחים בריאטרים, נחשבים כיום כפתרון היעיל ביותר לטיפול בהשמנת יתר חולנית, הן בירידה במשקל והן בשיפור תחלואה נלוות להשמנת יתר. קיום הניתוח מותנה בעמידה בקריטריונים משרד הבריאות, בהתוויות הרפואיות לביצוע הניתוח ובקבלת אישור מוועדה הכוללת רופא/ה פנימאי/ת או אנדוקרינולוג/ית, דיאטן/נית ופסיכולוג/ית או עובד/ת סוציאלי.
• ישנו מתאם בין רמת ההיענות, למעקב רפואי לבין התוצאות הניתוחיות, בהיבטים של ירידה במשקל, תחלואה נלווית להשמנה וסיבוכים ניתוחיים.

• יש לערוך מעקב אחר כל מנותח במרכז הבריאטרי המנתח, או במסגרת רב תחומית בקהילה, שהוכשרה לכך. המעקב לאחר הניתוח צריך לכלול: ייעוץ ומעקב ע"י כירורג בריאטרי, דיאטנית קלינית המנוסה בתחום הניתוחים הבריאטריים, מעקב פסיכולוגי באופן פרטני או קבוצתי, ייעוץ בנוגע לפעילות גופנית מותאמת לאחר הניתוח ומעקב ע"י רופא משפחה או אנדוקרינולוג.
נייר העמדה הנוכחי מפרט את תכנית המעקבים המומלצת לרבות תדירות המפגשים, תכניהם ובדיקות המעקב הנדרשות באופן רוטיני לאחר הניתוח.
• סיבוכים, שעשויים להופיע לאחר ניתוחים בריאטריים כוללים סיבוכים לטווח קצר לאחר הניתוח (כגון: דימום, דלף, זיהום ועוד) וסיבוכים, שעלולים להופיע מאור יותר (כגון: חסרים תזונתיים, ירידה בצפיפות העצם ועוד). המסמך הנוכחי מפרט סיבוכים ותופעות לוואי אלו, וכן מתייחס לנושאים של אופן הזיהוי והטיפול הנדרשים.
• על מנת למקסם את תוצאות הניתוח נדרשים שינויים משמעותיים בהיבט התזונתי, הרגשי וההתנהגותי, כאשר חולים עם עליה חוזרת במשקל לאחר הניתוח נדרשים להערכה מעמיקה ולהכנה מתאימה על ידי צוות רב מקצועי במרכזים בריאטרים טרם התערבות ניתוחית חוזרת. ניר העמדה מאגד בתוכו את ההמלצות לשינויים הנדרשים בתזונה ואורח החיים על מנת למקסם את תוצאות הניתוח.

פרופ' ראובן צימליכמן, יו"ר המכון לאיכות ברפואה של ההסתדרות הרפואית (הר"י), מוסיף: "בשנים האחרונות הפכו הניתוחים הבריאטריים לשכיחים, ובמקרים רבים הם ממש מצילי חיים. זמינות האוכל, שינוי הרגלי צריכת המזון, שימוש במזון מתועש ומהיר, עשיר בנתרן, שומן, סוכר וחומרים משמרים, בצד חוסר פעילות גופנית ולחץ נפשי, מביאים להשמנת יתר, לתחלואה של סוכרת, מחלות לב וכלי דם ולתמותה מוגברת. הורדת משקל באמצעות ניתוחים מומלצת בעיקר למי שלא הצליחו לרזות בדרים אחרות, וכן לאלו שפיתחו כבר נזקים רקמתיים מרובים של טרשת עורקים וארטריובקלרוזיס ומצויים בסכנה מיידית של תחלואה, ארועים קרדיווסקולריים ומוות".

לדבריו: "גם הטכניקה של הניתוחים והגישות השונות בהם השתכללו בשנים האחרונות. יש לרפואה כבר ניסיון משמעותי בניתוחים בריאטריים, והוא ממשיך להצטבר, כאשר הגישות הניתוחיות משתנות, בהתאם למטופלים. יחד עם זאת, יש לזכור שניתוח בריאטרי משמעו הצטרפות למועדון מטופלים, שמצריך מעקב, שיתוף פעולה עם הרופא המטפל ומהקפדה על דרך חיים חדשה ושונה, המותאמת למגבלות הניתוח".

השארת תגובה