תופעת ה'שיימינג' של בין הזמנים: "זה מזיק לקירוב"

בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, נראו משפחות חרדיות עושות שימוש לא הגון במתקנים ציבוריים • איש החינוך הרב מרדכי בלוי: "זה מוציא שם רע למגזר"

הרב מרדכי בלוי, צילום דובי קורן
הרב מרדכי בלוי, צילום דובי קורן

'בין הזמנים' נחשב לתקופת החופשה הרשמית של הציבור החרדי. בתקופה זאת, יוצאות המשפחות החרדיות לתור בנופיה של ארץ ישראל ויש כאלו שאף מרחיקים ליעדים באירופה וברחבי העולם. אלא שבימים האחרונים, נחשפו המשתמשים ברשתות החברתיות לסרטונים המציגים את הציבור החרדי באור שלילי.

באחד המקרים, הופץ סרטון של משפחה חרדית המבלה בפארק במרכז הארץ, כאשר בני המשפחה משתכשכים במזרקה שהייתה במקום ואשר היה אסור להיכנס אליה. פקח שסייר במקום, הטיל קנס על בני המשפחה וברוב חוצפתו אף תיעד את הדברים והפיץ ברשת. פרסום הדברים גרם כאמור לחילול ה' ובחוגים רבים מחו על ההתנהגות.

במקרה נוסף נראו חרדים עושים שימוש בנדנדה בפארק בעיר אשדוד, במה שהוצג לאחר מכן ברשתות החברתיות כביזיון עבור הציבור החרדי כולו. אזרחים שנחשפו לסרטונים אלו ברשתות החברתיות קראו קריאות גנאי כנגד הציבור החרדי ובמקרים רבים אף ניבלו את פיהם.
הדברים עוררו פולמוס רחב בציבור החרדי. איש החינוך הרב מרדכי בלוי התייחס לסוגיא ואמר כי לדעתו, היה עליהם לנהוג אחרת מאחר והם מייצגים ציבור שלם. "בימי בין הזמנים כל יהודי חרדי הוא שגריר של הציבור החרדי בכל מקום", אמר הרב בלוי. "אם נוהגים לא מתורבת זה גם חילול השם נורא".

לדבריו, התנהגויות אלו ואחרות, "גם מוציא שם רע על המגזר, דבר שמביא נזקים ארוכי טווח וגם מזיק מאד לקירוב. מאתנו דורשים הרבה יותר מאשר נדרש מיהודי שאינו שומר תורה ומצוות".

השארת תגובה