החופש בשיאו: כך שומרים על המשקל של הילדים

יש לצמד המילים "חופש גדול" קונוטציה של שחרור והפוגה: לא רק משגרת בתי הספר, המורים, השיעורים והחוגים אלא של חגיגה אמתית של חופש לילדים • אבל חופש מהרגלים, הוא הרבה פעמים אחד מן האויבים היותר גדולים של שמירה על משקל תקין • כך תמפו את הסכנות האורבות לילדים שלכם בחופש הגדול הכרוכות בהתרת הרסן מהבחינה התזונתית

כמיליון וחצי ילדים ישעטו עוד מעט קט אל מחוץ מסגרות הקייטנה, מתוך סדר היום הקבוע שלהם ויגיחו אל החופש הגדול שמציע לא רק שלל בילויים והנאות, אלא גם אתגר של ממש לשמירה על תזונה נכונה. הורים רבים לוקחים בתקופת האלו חופש מן העבודה, לשבוע שבועיים ולפעמים אפילו יותר ובוחרים לבלות זמן איכות בארץ או בחו"ל עם הילדים. בעזרת הכללים הבאים תוכלו למפות את הסכנות המצפות לילדים בחופשה מבחינה תזונתית ותסייעו להם לשמור על המשקל גם בתקופה המאתגרת הזו שבה נדמה לכם [ובצדק] שהם נוטים לאתגר את הסמכות שלכם מחדש בכל ארוחה.

ארוחת הבוקר – דווקא בחופש

אתם שולחים את הילדים לבתי הספר במהלך השנה עם כריך בתיק, שרבים מכם מכינים אותו בתשומת לב קפדנית וחלקכם גם מצליחים לקיים ארוחת בוקר מהירה המכילה דגנים או פרי לפני שהילדים הולכים לבית הספר, בקיץ יש נטייה "לדלג" על ארוחת הבוקר. הילדים מתעוררים מאוחר יותר, הרבה מאד פעמים בשעה שהם בוחרים. כך, ניתן האות לשיבוש הראשון של הסדר התזונתי.
דווקא בחופש הגדול, חשוב שלא לדלג על ארוחת הבוקר. כן, גם אם מתעוררים מאוחר יותר, חשוב מאד שארוחת הבוקר, תישאר ארוחת הבוקר, ולא תהפוך לארוחת צהריים. ארוחת הבוקר היא אחת מן הארוחות החשובות ביותר במהלך היום. על פי הרפואה הסינית, אנו טוענים את עצמנו בבוקר בצידה ליום. דווקא בקיץ, בו הילדים משתתפים בקייטנות, טיולים ופעילויות מאומצות רבות אחרות- ארוחת בוקר הטוענת אותם במצברים ואנרגיות לעוד יום של פעילות ואנרגיה, חשובה במיוחד. אם אתם בוחרים לדלג עליה, הסיכוי לנשנושים מיותרים או לארוחת צהריים מוגזמת, גדל. אתם הולכים לעבודה והילדים נשארים בבית? ארוחת הבוקר יכולה להיות המשימה הראשונה שלהם ביום החופש. יש לכם זמן? לקחתם חופש? זו הזדמנות מצוינת לפתוח את הבוקר בזמן איכות משפחתי: ארוחת בוקר הכוללת דגנים, ביצים, גבינות רזות וירקות היא התחלה נהדרת ליום פעילות ארוך ומספק.

הולכים לים או לבריכה? לוקחים צידנית

אם גדלתם בישראל של שנות השבעים הייתה לכם בבית מן הסתם צידנית עשויה קל קר אותה הייתם גם אתם ממלאים מכל טוב לפני שיצאתם ליום כיף בבריכה או בים. גידול בהכנסה הפנויה, והתפתחות של תרבות בילוי הביאה לכך שישראלים רבים מעדיפים "לאכול בחוץ", גם כשהם הולכים ליום בילוי משפחתי הפגתי כמו טיול, בריכה או ים. מעבר לחסכון הכספי הניכר שבהכנת ארוחות ליום הפוגה וכיף, על פני בחירה במזנונים על החופים ובבריכה המגישים לכם אוכל בעל הרכב תזונתי רע במיוחד [שניצלים מעובדים או טוגנים מלאים בשמן- ברוב המקרים], או מסעדות יקרות, אתם מקבלים כאן החלטה עקרונית של שמירה על תזונה נכונה ותקינה גם ביום כיף. כשאתם קובעים את התפריט ומכינים אותו בעצמכם אתם יכולים לשלוט על מרכיביו ועל הכמויות שאתם מכינים. תשומת הלב שלכם לתפריט ולאיכות התזונתית שלו נשמרת במלואה, ואתם יכולים בהחלט להפוך את יום הכיף בים או בבריכה ליום שהוא מלא בהנאה גם מן הבחינה התזונתית ולתחם אותו בקלות כיום שהוא תקין ונכון מן הבחינה התזונתית. כריכים מלחם בריא, פסטרמה דלת שומן, סלט ופירות חתוכים ואפילו קרטיב קרח יכולים בהחלט לספק את הילדים ולתת להם את תחושת ההפוגה וההנאה שהם מצפים לקבל מכם, מבלי שתוציאו כסף מיותר על אוכל שרע להם ושאין לכם שליטה על איכויותיו.

קניונים או שייט קייקים?

גם בחופש, הילדים מצפים מכם להובלה. הסמכות ההורית שלכם אינה מסתיימת כשהחופש הגדול מתחיל. עליכם לסייע לילדים גם למצוא את פעילויות הפנאי שלהם ולכוון אותם לבחירות הנכונות. שיטוט בקניון השכונתי, רק כי הוא ממוזג, עלול להסתיים בקלות בישיבה במתחם המזנון המהיר המציע לכם בחירות תזונתיות רעות במיוחד של פאסט פוד קלוקל.
אם אתם מתכננים את פעילות הפנאי שלכם כך שתהיינה פעילויות מחוץ לבית, נסו לשלב בהם אלמנט ספורטיבי. נכון, מזג האוויר החום מחייב אתכם לבחור את הפעילויות הללו בקפידה יתרה. אבל כן ניתן לטייל בשעות מוקדמות של היום, עד להופעת החום. וטיול קייקים או שייט אבובים הוא פעילות שתמיד תהיה עדיפה על פני שיטוט חסר מעש בקניון רק מכיוון שהוא ממוזג. האופציות התזונתיות המקיפות אתכם בעת הבילוי עם הילדים, בהחלט צריכות להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות של ניצול שעות הפנאי.

הגבילו את שעות המחשב

לא רק בתקופת הלימודים אתם הורים העסוקים במשמעת ובהגבלת שעות מחשב. גם במהלך החופש הגדול האחריות שלכם היא לדאוג כי פעילויות ההפגה תכלולנה מגוון רחב של פעילויות מחוץ לבית. ישיבה ממושכת על המחשב מלווה ברוב בבקשה יוצאת הדופן של "אימא היום אני יכולה לאכול בחדר?" הורים רבים נוטים לראות בחופש הגדול תירוץ להסיר את כל חסמי המשמעת עליהם עמלו במהלך השנה, ולאפשר לילדים לאכול מול המחשב מכיוון ש"הילדים בחופש". כשאתם מתירים את הרסן, ומסירים את החסמים עליהם עמלתם קשה כל כך במהלך שנת הלימודים, אתם מסכנים את התהליך של ארוחות סדורות ומוקפדות סביב שולחן האוכל המשפחתי. כשאנחנו לא מתמקדים באכילה אלא מבצעים אותה כפעילות נלווית תוך כדי עיסוק אחר, בעיקר אל מול מחשב, הנטייה שלנו היא פשוט לאכול הרבה יותר!. תעשו את החשבון לבד, הרבה מאד שעות מחשב=הרבה מאד אוכל מיותר שהילדים שלכם מכניסים לפה, וחבל. החזרה לשגרה עם תחילת שנת הלימודים, תהיה קשה מאד וגם תלווה במשקל עודף שנצבר בעטיו של ההרגל המגונה הזה וחבל!

"חם לי, ואין לי כוח לבשל"

מכירות החטיפים והמזונות המעובדים והמשקאות הקלים הממותקים עולים במאות אחוזים בקיץ. לא במקרה יש הרבה מאד מבצעי מכירות מפתים סביב חטיפים, שניצלים מוכנים והרבה מאד אחד פלוס אחד על משקאות ממותקים. יצרני מזון יודעים כי המזון המעובד והמשקאות הממותקים מציעים פתרון קל ונוח עבור הרבה מאד הורים שעושים חיבור אוטומטי ושגוי בין מזג האוויר לבין העובדה שמותר או ש"זה בסדר" לאכול בקיץ באופן אחר. כדאי לדעת שמזון מעובד או משקאות מוגזים ממותקים רעים לכם בכל מזג אוויר… התירוץ לחרוג מן התבניות התזונתיות הקבועות הטובות שיצרתם בבית, פשוט לא יכול להיות -הקיץ, הוא בדרך כלל תלוי בכם. כן, אוכל מבושל ומתוכנן באופן שהוא מכיל את כל המרכיבים התזונתיים שהילדים צריכים, טוב להם, במיוחד בקיץ. הימנעו מרכישת מזון מעובד רק כי זה "יותר נוח"- הוא תמיד עולה לילדים שלכם בקלוריות מיותרות וחבל.

ד"ר אסנת רזיאל, מומחית בכירורגיה בריאטרית ומנהלת רפואית של מלב"י – מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל

השארת תגובה