כבר לא 'משותפת' – מחלוקות החכי"ם מאיימים על עתיד המפלגה הערבית

עם כניסתו לכלא של הח"כ לשעבר גטאס מסיעת בל"ד, נכנס במקומו לכנסת הבא אחריו ברשימה ח"כ אזבארקה, אלא שבל"ד דורשת את התפטרות כלל הבאים בתור, עד לנציג המפלגה הממוקם כמס' 18 ברשימה

הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה. צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי
הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה. צילום: עמוד הפייסבוק הרשמי

חילוקי דעות שצצו בימים האחרונים בין ארבעת המפלגות המרכיבות את "הרשימה הערבית המשותפת", מאיים על עתידה של המפלגה ושלמותה.

הרקע למחלוקת, התפטרותו מהכנסת של באסל גטאס שהחל לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו בגין ניצול מעמדו כח"כ והברחת מכשירי טלפון סלולריים לאסירים ביטחוניים במסגרת ביקורים שקיים מתוקף תפקידו.

ערב הבחירות האחרונות הסכימו ארבעת המפלגות המרכיבות את ה'רשימה', חד"ש, רע"מ, בל"ד ותע"ל, על הסכם רוטציה שיחול ביניהן במקרה של קבלת סך נמוך של מנדטים.

לפי ההסכם, הרי שח"כ אוסמה סעדי מסיעת תע"ל, הממוקם כמספר 12 ברשימה וכמוהו גם ד"ר עבדאללה אבו מערוף מחד"ש מספר 13 ברשימה, יתפטרו עם תום מחצית הקדנציה, כשבמקומם ייכנסו הבאים ברשימה, ג'ומעה אזברקה מסיעת בל"ד וסעיד אלחרומי מסיעת רע"מ. כך לפי ההבנות, תכלול הרשימה ארבעה נציגים מחד"ש, ארבעה מרע"מ, ארבעה מבל"ד ואחד מתע"ל.

אלא שהתפטרותו מהכנסת של גטאס נציג בל"ד גרם לשיבוש ההסדר ולחוסר שיוויוניות בייצוג המפלגות ברשימה המשותפת.

התפטרותו של גטאס הכניסה לרשימה את חברו לסיעה אזבארקה, מספר 14 ברשימה, אך דא עקא שבמקומות 15–18 איןכלל ייצוג לבל"ד, והמועמדת הבאה מטעמה נמצאת רק במקום ה–19.

בבל"ד מבקשים כעת את יישומו המקורי של ההסכם שיבטיח להם ארבעה נציגים. ובשל כך הם דורשים משלושת מועמדים במקומות 16–18 למשוך את מועמדותם.

מנגד מפלגת חד"ש הצהירה כי היא מחויבת להתפטרותו של ח"כ אבו מערוף, אך לא למשיכת מועמדותו של יוסף אלעטאוונה, המועמד מטעם המפלגה במקום ה–17.

ובסיעת תע"ל מתנים את התפטרות הח"כ המכהן אוסמה סעדי במשיכת מועמדותם של אלעטאוונה ושל נציג רע"מ במקום ה–16.

במקביל דורשת סיעת תע"ל כי מועמדם ואאל יונס המשובץ במקום ה–18ייכנס אף 'על הדרך' הוא לכנסת ואילו במפלגת רע"מ תובעים את יישום ההסכם הראשוני וזאת כדי להבטיח את כניסתו לכנסת של איש התנועה האיסלאמית אלחרומי, אך במקביל מוכנים לדון במשיכת מועמדותו של אבארהים חיג'אזי מהמקום ה–16.

השארת תגובה