הסוף למחיר מופקע של 9 שקלים לבקבוק מים בתחנות הרכבת?

בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד רכבת ישראל נטען, כי זכיין מכונות השתייה הפזורות בתחנות הרכבת ברחבי הארץ נאלץ לשלם עמלה בסך 47% להנהלת הרכבת, מה שהופך את ציבור הנוסעים ל'קהל שבוי' המנוצל באופן מחפיר

תחנת רכבת בית שמש
תחנת רכבת בית שמש
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

בעתירה שהוגשה לבית המשפט בדרישה להכרה בה כייצוגית, נטען, כי הנהלת הרכבת גובה מחירים מופרזים עבור המזון והשתייה הממוקמים במכונות השתייה הפזורים בתחנות הרכבת ברחבי הארץ.

מהדיווח ב'גלובס' עולה, כי הטענה היא כי לאור עמלה גבוהה שגובה הרכבת מזכיין המכונות האוטומטיות (מ.א מכונות אוטומטיות), עמלה ששיעורה לפי התביעה מגיע ל-47% – ההרי שהנוסעים, שהם בבחינת צרכן שבוי, משלמים מחירים מופקעים על משקאות וחטיפים הנמכרים במכונות.

העותר בן ציון ציטרין טוען עוד, כי אל מול העמלה משלמת רכבת ישראל 8% דמי חכירה לרשות מקרקעי ישראל – ומכאן שהפער בין שתי העמלות מוביל לקופון בלתי הוגן ולא סביר, אותו משלמים הצרכנים.

לדבריו, המוצרים נמכרים במכונות אלו, נמכרים במחיר מפולפל העולה על בין 150% ל- 400% מהמחירים המקובלים בשוק.

בעתירה נטען כי בקבוק מים מינרליים של חצי ליטר נמכר במחיר של 9 שקלים בעוד במכונות שתייה המוצבות במרכזים הומים אחרים המחיר הנדרש הוא 5 שקלים בלבד.

דוגמה אחרת מתייחסת למחיר של חטיפים דוגמת במבה, קליק או תפוצי'פס, הנמכרים ב-8 שקלים; וחטיף "פסק-זמן" הנמכר ב-7 שקלים.

התביעה טוענת, כי "הרכבת מנצלת בצורה צינית את המשאבים שהעניקה לה מדינת ישראל לצורך ולטובת הציבור, לשם גביית רווחים חזיריים לכיסה. מדובר בניצול פסול של המונופול שהוענק לרכבת ישראל ובהפרת חובותיה של הרכבת לציבור לפי כל דין".

לדבריה, "הסיבה לגביית המחירים המופרזים היא עמלה שמעביר הזכיין לרכבת בשיעור של 47% מכלל מחזור המכירות במכונות המוצבות בתחנות. עמלה זו, כך נטען, הופיעה כתנאי סף במכרז הרכבת לפיו העמלה תעמוד על 40% לפחות".

טענה נוספת המועלית בתביעה אליה נדרש בית המשפט לדתת את דברו הוא העובדה כי לא מסופקת קבלה המעמד הרכישה כפי הנדרש בחוק.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "התביעה טרם התקבלה במשרדי רכבת ישראל".

2 תגובות
  1. תבדקו בבתי חולים הכל יקר שם

  2. הקהל לא שבוי אלא טיפש.

השארת תגובה