הבנקים וחברות האשראי התנגדו, אך הכנסת אישרה: רשתות השיווק יתקשו לסחוט את הצרכנים

בשורה למיליוני צרכני מועדוני הלקוחות: התיקון החדש לחוק הגנת הצרכן אושר ורשתות השיווק יתקשו "לסחוט" את הצרכנים • המתנגדים הראשיים לחוק שאושר: הבנקים, חברות כרטיסי האשראי וחברות נוספות, בהן אל על

אושר עד. אילוסטרציה
אושר עד. אילוסטרציה
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

מיליוני ישראלים נמנים בין חברי המועדון של רשתות השיווק השונות, בעצם, כמעט ואין אזרח ישראלי שאינו חבר לפחות במועדון לקוחות אחד. אין ספק כי מה שמניע את הצרכן להצטרף ל"מועדון" הן כמובן ההטבות השונות המובטחות לו כחבר מועדון, שבלי שיידע, הופכות אותו ללקוח קבוע ולפעמים אפילו כבול, של הרשת המדוברת.

עם זאת, רוב חברי מועדוני הלקוחות השונים כמעט ואינם מממשים את ההטבות המובטחות להם. חלקם אכן בגלל שאינם מעוניינים בהן, אך ברוב המקרים מדובר דווקא באי-יכולתו של הצרכן לממש אותן, מאחר ועד שהוא מגיע לרשת הוא מגלה כי ההטבה בוטלה – מבלי שעדכון. ברוב המקרים, מדובר גם בביקור לא זול עבור הצרכן, מאחר ומכיוון שהוא כבר נמצא ברשת – הוא כבר מבצע קנייה – שכלל לא תכנן ואינה חיונית עבורו.

חוק חדש שאושר היום סופית בכנסת, אותו יזם יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ איתן כבל, מתקן את העוול הזה."אנחנו בעד מועדוני הלקוחות, אבל צריך לעשות סדר בשוק. אני בעד שעוסקים ינסו לקדם מכירות וינסו להציע ללקוחות הצעות לפנק, לפנק, לפנק אותם – רק שיעמדו בהתחייבויות שלהם", אמר כבל.

כזכור, במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה החליט יו"ר ועדת הכלכלה כבל, בצעד חסר תקדים, להחיל את ההצעה גם על הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, באמצעות תיקון חוק הבנקאות וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, וההצעה אושרה גם לקריאה שנייה ושלישית.

לפי ההצעה שאושרה, מועדוני לקוחות המציעים הצטרפות לתוכנית של קבלת הטבות או צבירת זכויות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא ניתן יהיה לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. במקרה זה אף נקבע כי מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 3 עד 4 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות. באשר למועדוני לקוחות שהחברות בהן היא לתקופה מתמשכת, שלא קצובה בזמן ומאפשרת צבירת זכויות או נקודות, נקבע כי מפעיל המועדון יצטרך להודיע לצרכן על השינוי 8 עד 9 חודשים מראש, ולאפשר לו באותה תקופה לממש את ההטבות שצבר בהתאם לתנאים לפני השינוי. כמו כן נקבע כי ההודעות ישלחו לצרכן בדרך שבה בחר (בדואר רגיל, דואר אלקטרוני או במסרון).

הצעת החוק תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות ותחול על כל מועדוני הלקוחות שיהיו פעילים באותו מועד. כמו כן קבעה הוועדה כי עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45 אלף שקל לתאגיד ו-25 אלף שקלים ליחיד. מנפיקי כרטיסי אשראי ש שיפרו את החוק צפויים לעיצום כספי של 50 אלף שקלים.

השארת תגובה