הסוף ל'טריקים והשטיקים'? החוק שיעשה סוף ל"מבצעים" של רשתות השיווק עבר בקריאה ראשונה

מדובר בחוק שישים סוף לתופעת '"האותיות הקטנות" הנעלמות לרוב במכוון מעיני הצרכנים בבואם לרכוש מוצר שהוכרז כפריט 'במבצע' – שר הכלכלה: "המטרה היא, שבזמן מבצע תהיה הורדת מחירים הוגנת ואמיתית"

לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

אזרחים רבים מתפתים למבצעים הרבים המוצעים חדשות לבקרים ברשתות השיווק אך עם סיום הקנייה ועריכת החשבון הם מתאכזבים לגלות כי למעשה שילמו מחיר יקר ומפולפל שאינו עולה בקנה אחד עם 'המבצע' עליו הוכרז על ידי הרשת.

יצוין, כי החוק אותו מקדמים בימים אלו שר הכלכלה אלי כהן יחד עם 'הרשות להגנה לצרכן', מבקש לשים סוף לתופעת '"האותיות הקטנות" הנעלמות לרוב במכוון, מעיני הצרכנים בבואם לרכוש מוצר כל שהוא שהוכרז כפריט 'במבצע'.

החוק החדש מבקש לקבוע כללים ותקנות לקיומם של מבצעים על ידי רשתות השיווק, כאשר לדוגמא, מבצע על פריט כל שהוא, יחול רק למשך פרק זמן מוגדר וקצוב מראש, משום שאחרת מדובר יהיה במחיר קבוע ולא ב'מחיר מבצע'.

כך גם למשל דורשים המחוקקים לקבוע, כי ייקבע פרק זמן מינימלי ומוגדר מראש בו יימכר המוצר במחיר הראשוני בטרם היציאה למבצע.

המטרה היא בנוסף, למנוע 'ניפוח מחירים' לאורך ימות השנה כאשר במהלך ימי ה'מבצע' נמכר הפריט במחירו המקורי.

שר הכלכלה אלי כהן הסביר, כי "מטרת המהלך היא, שבזמן מבצע תהיה הורדת מחירים אמיתית. זאת במטרה לקדם תחרות אמיתית במשק שתתבסס על מחירו של המוצר, איכותו והאטרקטיביות שלו – ולא על שיבוש דעתו של הצרכן. הרפורמה היא צעד נוסף במאבק להורדת יוקר המחיה. חיזוק מערך ההגנה על הצרכן הישראלי וקביעת כללים שיקדמו צרכנות הוגנת הם הכרחיים. צרכן צריך לקבל את מלוא המידע הנדרש לו על-מנת לכלכל בתבונה את החלטותיו ולבצע רכישה מושכלת".

מיכאל אטלן, יו"ר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הוסיף כי "האלף-בית של סחר הוגן הוא למשוך את הצרכן על בסיס מידע אמיתי גלוי ושקוף". לדבריו, "הרפורמה שמובילה הרשות היא תוצר של לקחים מהאכיפה בשטח של הוראות הקיימות בעניין מבצעים".

השארת תגובה