"זול"? לא תמיד! • כך תינצלו ממסחטת הכספים של טיסות הלואו-קוסט

מכירים את זה שאתם מוצאים באיביי מוצר בסכום הזוי לצד הכיתוב "אזל מהמלאי"? אז מסתבר שזה הגיע גם לענף התיירות, אך בשונה מאיביי, כאן המוצר לא אזל… כך תוודאו שהטיסה ה"זולה" לא תעלה לכם פי כמה וכמה

מטוס של חברת Wizz Air בהמראה. אילוסטרציה
מטוס של חברת Wizz Air בהמראה. אילוסטרציה
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

לא מעט ישראלים נוהגים לטוס בטיסות "low cost" (בעברית: זול) במטרה לחסוך בעלויות הטיסה, אך מתברר כי ברוב המקרים דווקא הבחירה בטיסה שכזו מייקרת את המחיר. התייקרות, שפעמים רבות אף יקרה יותר ממחיר טיסה 'מסורתית' רגילה.

על פי נתוני המועצה הישראלית לצרכנות, המבוססים על תלונות רבות שהתקבלו במועצה, קיימת תופעה מדאיגה שבה חברות התעופה ואתרי תיירות מפרסמים מחירים של כרטיסי טיסה שלמעשה כלל אינם רלוונטיים ואינם אמיתיים. כאשר הצרכן מבקש לבצע את ההזמנה, או לאחר ביצוע ההזמנה, הוא מגלה כי אין כרטיסי טיסה במחיר שפורסם.

"התופעה של פיתוי צרכנים להתקשר עם חברות תעופה ואתרי תיירות על בסיס פרסום מחירים שאינם אמיתיים, מהווה הטעיה חמורה, והיא אף אסורה על פי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן ודינה עיצום כספי של 45,000 ₪ ויש להילחם בה ולאכוף את הדין כנגד כל האתרים הנוקטים שיטה פסולה זו", מבהירים במועצה.

ממבצע אכיפה מיוחד שביצע לאחרונה האיחוד האירופי עלה כי מתוך כשלוש מאות וחמישים אתרי תעופה באירופה כמאתיים שלושים וחמישה הטעו את הציבור במחיר – לפעמים אף בפערים משמעותיים מאוד. מדובר בשיא היסטורי של הטעיית צרכנים באמצעות נתונים ומחירים שגויים – כמעט על ידי כל הספקים בענף.

עם תחילתה של עונת החופש הגדול, במהלכה יוצאים ישראלים רבים לחו"ל, מבהירים במועצה הישראלית לצרכנות כי על הצרכן לדעת שעליו להיזהר מפרסומים מפתים ומטיסות זולות מידי, שלעיתים אין מאחוריהם כלום, וכל מטרתם היא לפתות אותו לבצע הזמנה ולשכנעו לבצע עסקה אחרת, יקרה הרבה יותר.

אלה הם הצעדים שעליכם לעשות טרם ביצוע העסקה בכדי להימנע מהטעייה שתהפוך אתכם למסחטת כספים:

  1. לבדוק כל פרסום לעומק, לא להאמין לכל פרסום אטרקטיבי.
  2. לצלם את דפי אתר האינטרנט עד לשלב הרכישה (כולל).
  3. באם יש ספק לפני שמבצעים את הרכישה, כדאי להתקשר לחברה ולוודא שאכן קיימים כרטיסים במחיר המוצג.
  4. להקליט את השיחות עם נציגי החברה.
  5. נפגעתם על ידי חברת תיירות, נופש או כל חברה? פנו למועצה לצרכנות למימוש זכויותיכם.

לסיכום, על רקע תופעה פסולה זו ובכדי למנוע מעצמנו עוגמת נפש, חשוב לבצע סקר מחירים, תמורה ותנאים (באתרי האינטרנט ובטלפון) ולא להסס להיכנס אף לאתרים של חברות התעופה בחו"ל.

"יש לשים סוף להטעיות גם בתחום הנופש. המועצה לצרכנות קוראת לרגולטור לבצע בדיקה מקיפה של כל אתרי התיירות הפועלים בארץ, על מנת לעקור תופעות אלו מהשורש. בנוסף, המועצה לצרכנות תפעל לקדם תיקון לחוק שיאפשר לצרכן לתבוע פיצוי של 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק בכל מקרה של הטעיה על תנאים מהותיים בעסקה. אנו מאחלים לכלל הצרכנים להמשיך ולנקוט באחריות צרכנית ולהנות בחופשת הקיץ", אומר ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות.

השארת תגובה