לקחתי את האורח הרפורמי שלי לבית הכנסת

מרבית הרפורמים בארה"ב הגיעו למצבם שלא מבחירה, ואין להם שום בעיה לכבד את קדושת הכותל • אלו שלא, הם שונאי ישראל מובהקים ובעלי אינטרסים פוליטיים, ואין להתרגש מאיומיהם

אילוסטרציה: בית הכנסת רשב"י
אילוסטרציה: בית הכנסת רשב"י

מנהיגי הרפורמים מאשימים: "אתם מנתקים את יהדות ארה״ב מישראל". זהו שקר לבן. יהדות ארה״ב רבתי, הרפורמית והקונסרבטיבית, לא מתנתקת מישראל. וודאי לא על רקע רחבת הכותל המערבי.

כשיהודי העולם כולו ותיירים גויים מכל קצוות תבל, מגיעים לשריד בית מקדשנו, הכותל המערבי. הם מכבדים את המקום ואורחותיו כמקובל וכנדרש. גברים חובשים כיפה, נשים מתעטפות ברדיד והם נכנסים לרחבות המופרדות.

לנשיא דונאלד טראמפ שבא לכותל עם רעייתו, חתנו ובתו, ולשאר מנהיגי העולם שביקרו בשריד בית מקדשנו, לא הייתה בעיה לכבד את אורחות המקום ולהיפרד מרעיותיהם. למי שבא, או באה לבד לא הפריע להיכנס לרחבה הנפרדת על פי המגדר. כך נהגו שועי ושועות עולם. כבוד.

״ברומא תתנהג כרומאי״. אמירה מפורסמת שמשליכה את רישומה גם בירושלים. תבנה ותכונן לעד. להבדיל אלף אלפי הבדלות, בבתי התיפלה של נוצרים נדרשים להסיר את כיסוי הראש, אצל מוסלמים להוריד נעליים, זה לא נושא לדיון. זה ברור ומובן מאליו.

הבעיה אינה עם יהדות ויהודי ארה״ב. הבעיה הינה פוליטית גרידא עם מנהיגיהם בלבד, שמחפשים רווח פוליטי, כותרות, מלחמה עיקשת בבנימין נתניהו ובממשלת הימין שבראשותו.

זה אותם ״יהודונים״ שתמכו פומבית וקראו לעזור לנשיא ברק חוסיין אובמה במחלוקותיו הפומביות עם נתניהו כראש ממשלת ישראל והאמון על צרכיה, בטחונה ובטחון תושביה.

אלו ה״ראבייס״ היהודים, שקראו תגר נגד ההנהגה היהודית בארה״ב, ותמכו קולנית בהסכם הגרעין האמריקאי עם איראן שמאיים על עצם קיום שארית הפליטה בציון. הראביי הרפורמי ריק ג׳ייקובס נשיא התאחדות הרפורמים בארה״ב, שטרח ועמל לבחירת הילארי קלינטון ונגד דונאלד טראמפ, כי הוא טוב מדי לישראל ומדיניותה הגזענית. מי צריך אויבים עם כאלו אוהבים?

כשהראביי הרפורמי ג׳ייקובס, חבר הנהלת הקרן החדשה לישראל, התומכת פומבית בארגונים המצרים ותוקפים את מדינת ישראל והישראלים ומוציאי דיבת ישראל בעולם, בא לישראל, הוא נפגש עם יאיר לפיד וציפי ליבני, ״חברי קואליציה״ בכירים. בכדי לבלום את ״המהלכים המסוכנים והמזיקים״, לדבריו. הוא לא מנסה להשפיע דרך אישים שאולי יכולים להשפיע על הקואליציה. הוא מבכר להיפגש ולהשמיע קולו, רק עם חורשי רעתה ומתחריה הפוטנציאלים של קואליציית נתניהו, על פי צרכיו, השקפתו האישית והאידיאולוגיה הפוליטית שלו.

לאף נברא בצלם, יהודי כגוי, שחור, לבן וצבעוני. גבר או אישה, אין מניעה להיכנס, להתפלל ולשפוך צקון לחש ובקשה, ברחבת הכותל המערבי. יש כללי כיבוד וכבוד אלמנטריים. הנובעים מהלכה והדת היהודית המסורה לנו מדור דור. לאף אחד זה לא מפריע! זה מייקר.

בין הרפורמים והקונסרבטיבים בארה״ב, ישנם יהודים רבים שהינם חסרי ידע והיכרות עם עקרונות היהדות האורתודוכסית לחלוטין. תינוקות שנשבו, ״מומרים לתיאבון״, מעט שבמעט הם ״מומרים אידיאולוגית״. רוב רובם המוחלט ״יהודי-נוחות״, לא יהודי נגד. רחבות נפרדות! שיהיה. כיפה! בכבוד. לעטוף כתפיים חשופות גם ביום שמש ברדיד! ברצון. אין אפיקורסים להכעיס.

למנהיגים ובפרט לישראלים שביניהם יש בעיה פוליטית, שמתעצמת בשלטון בנימין נתניהו, הדתיים והימין. עוד סיבה לנגח ולהפריד. עוד אפשרות לתקוף ולהשמיץ.

אירחתי בביתי בישראל זוג יהודים אמריקאים השייכים לקהילה רפורמית במיאמי-ביץ'. הבעל יליד ריישא היהודית, ״זשוב״ דהיום, עוד למד בחיידר! בתחילת המלחמה כנער צעיר דובר פולנית רהוטה הצטרף לקבוצת נערים פולנים יתומים, שנלקחו לעבוד בחוות חקלאיות בגרמניה הנאצית כתחליף לגברים הגרמנים שיצאו למלחמה, כך ניצל. משך כל המלחמה היה עסוק בשמירה על סימן ״ברית הקודש״, שלא יסגיר את עובדת היותו יהודי.

לאחר המלחמה הארורה, מצא עצמו במחנות העקורים באיטליה. שם הכיר נערה יהודית איטלקית שכל המלחמה שהתה במנזר קאתולי. מלבד ״ידיעתה״ שהיא יהודייה, היא לא ידעה כלום. הם התחתנו במחנה ויחד הגיעו לארה״ב. את מושבם קבעו ב״הרי הקטסקילס״ במדינת ניו-יורק. אך לא בניו יורק האורתודוכסית.

הקהילה היהודית היחידה כמטווחי קשת באזור מגוריהם, הייתה קהילה רפורמית. שם התפללו, לשם השתייכו, זו קהילתם. לימים התבגרו והעתיקו מגוריהם למיאמי-ביץ'. גם שם הסתפחו לקהילה רפורמית.

בשבת הלכנו לשטיבל החסידי בבני ברק לכל התפילות. אלקס התעטף בטלית כזקן ובקי, התפלל ברהיטות בסידור בעברית, פטפט באידיש עסיסית מבית אבא ונהנה לאין שיעור. ״גשמעק״.

עדיין נתונים לרשמיי ורושם כתלי ה״שטיבל״ הדל בבני ברק. בסעודת שבת סיפרו לנו אלקס ופרידה על בית הכנסת החדש שבני קהילתם בונים במיאמי. שניים וחצי מיליון דולר, ואולי יותר. התרשמתי. לאו מילתא זוטרתה. ואוו… פלטתי.

צוחק אלקס ואומר באידיש פולנית עסיסית. ״השיים״. חבל!! מי יתפלל שם, אחרי שאנחנו הזקנים נמות. כבר היום, הילדים שלנו בקושי באים לבית הכנסת, אפילו כשהם באים לבקר את ההורים הזקנים במיאמי.

אחרי ה120 שלנו, כשלא נהיה – בכלל לא יבואו. במקומות מגוריהם ברחבי אמריקה הגדולה הם בכלל לא באים בשערי בית הכנסת. רובם הרי בכלל לא מתחתנים עם בני זוג יהודיים. ״השיים״ חבל. הכסף צריך לבוא לפה. פה יש יהודים שמתפללים. נערים. ילדים. תינוקות. כמו בריישא, ״יידן״. הוא ״נזכר״ בערגה.

אלקס קלריסטנפלד כבר לא איתנו. ז״ל. דודו הגדול, היה הראביי הרפורמי המפורסם, יו״ר ועידת הנשיאים, ראביי אלקס-שינדלר. שני בני דודים, ״אלקסים״ קטנים מהחיידר בריישא דאז שניצלו.

אלקס היה מצטט את אלקס הראביי: "הייתי רוצה להיות יהודי-טוב. כמו אבא וסבא, היטלר ימ״ש לא נתן לי. אין לי כוח. כבר לא יכול. איך כען שויין נישט״. באידיש זה מצטלצל הרבה יותר טוב.

לשני האלקסים, לא הייתה בעיה לכבד את הכותל המערבי על פי הגישה וההלכה האורתודוכסית. גם לאלקסים הרבים שנמנים על הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות בארה״ב, היום ועכשיו. רק לפוליטיקאים שבהם, אלו שעושים בתפקידם קרדום לחפור בו, במשרה, בתפקיד ובתואר – יש בעיה.

מלחמת החרמה של השמאל הרדיקאלי, בבנימין נתניהו אישית ובממשלת הדתיים-ימין שבראשותו, ״מכשירה את כל השרצים״. אין גבולות, אין דין ואין דיין. יקוממו את יהדות ארה״ב, ״שלא מודעת״ ולא יודעת שהיא צריכה להתקומם! היא לא מרגישה פגועה ולא יודעת שהיא אמורה להיפגע!

הם מאיימים שיפגעו בתרומות יהדות ארה״ב לפרויקטים בישראל, הם יפסיקו את המלחמה בארגון ה-BDS שוללי זכות קיום ישראל והקוראים לחרם ופגיעה אקדמית וכלכלית בישראלים באשר הם שם. במלחמה הזו הכול מותר. נפרצו הגבולות והמגבלות. גם ליצור מלחמת דת שאינה קיימת, בין דתיים לשאינם דתיים. ישראל כשהם יורדים.

השארת תגובה