עימות בוועדת השרים: נתניהו הטיל וטו על חוק ירושלים של בנט

לאחר שבנט סירב לדרישת נתניהו לוטו לגבי התקדמות החוק רה"מ הטיל וטו על ההצבעה. בבית היהודי זועמים: "נמשיך להילחם, את ירושלים מאחדים במעשים, לא בנאומים". הליכוד "לא ניגרר לגנון של בנט ושקד"

נתניהו ובנט | צילום: דוברות הכנסת
נתניהו ובנט | צילום: דוברות הכנסת

עימות בוועדת השרים לענייני חקיקה בין שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לבין לשכת רה"מ סביב הצעת חוק ירושלים של בנט שקובעת כי יהיה ניתן לוותר על קרקעות בירושלים רק ברוב מיוחס של 80 חברי כנסת, הצעה שעלולה להקשות על כך תהליך מדיני עתידי.

בדיון בוועדה טענו אנשי לשכת נתניהו כי ניתן לתמוך בהצעה רק אם לרה"מ תהיה זכות וטו לגבי ההתקדמות החוק, אך השר בנט התנגד ודרש שהחוק יעבור במתכונתו הנוכחית. בעקבות כך הטיל ראש הממשלה וטו על ההצבעה והחוק כרגע נבלם.

בהצעת החוק נקבע כי סמכות על תחומי ירושלים לא תעובר לגורם מדיני או שלטוני זר אלא ברוב של 80 חברי כנסת, בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ירושלים היא עיר בעלת מעמד מיוחד ומשמעות היסטורית לעם היהודי ובירתו הנצחית, כשיש סימנים המבקשים לערער על מוסכמות יסוד אלה שבבסיס קיומנו הלאומי, על הכנסת לעשות מעשה שימנע כל פגיעה בבירת ישראל".

עוד נכתב כי "לתיקון חוק זה גם תכלית ביטחונית שהרי נסיגת צה"ל מלבנון ותכנית ההינתקות מרצועת עזה הוכיחו כי למקום שממנו ישראל נסוגה נכנסים גורמי טרור שמאיימים על ביטחונם של תושבי ישראל. אפשרות כזאת יש למנוע בעיר שחוברה לה יחדיו. מטרתו של התיקון לחוק הוא לבצר את אחדותה של ירושלים, להבטיח את עתידה ולשמור על ביטחון תושביה".

על הצעת החוק חתמו חברי הכנסת, מנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה. יעקב מרגי, מיכאל מלכיאלי, יגאל גואטה ויואב בן צור מש"ס. שולי מועלם-רפאלי, בצלאל סמוטריץ', מרדכי יוגב וניסן סלומינסקי מהבית היהודי. דוד אמסלם, אברהם נגוסה, מכלוף מיקי זוהר, נאוה בוקר, נורית קורן, אורן אסף חזן, יהודה גליק ואמיר אוחנה מהליכוד. רועי פולקמן, מירב בן ארי, אכרם חסון, טלי פלוסקוב, יפעת שאשא ביטון, מכולנו. ורוברט אילטוב מישראל ביתנו

בסיעת הבית היהודי הגיבו להטלת הוטו של נתניהו "את ירושלים מאחדים במעשים, לא בנאומים. צר לנו ששיקולים פוליטיים צרים גוברים על מניעת חלוקת ירושלים. אנחנו נמשיך להילחם על העברת החוק הזה, ונעשה כל מאמץ לקדם את החוק בימים הקרובים.״

מפלגת הליכוד הגיבה היום להודעתו של השר נפתלי בנט בעניין דחיית ההצבעה בוועדת השרים לחקיקה על "חוק ירושלים" ומסרה כי "גם לגניבת קרדיט יש כללים". על פי תגובת המפלגה "אי אפשר להגיש הצעת חוק בעניין ירושלים, מבלי לשתף פעולה עם השר לענייני ירושלים זאב אלקין". עוד נמסר כי "עסקני הבית היהודי יודעים היטב שראש הממשלה נתניהו תומך בחוק" וכי "הם גם יודעים שעל פי ההסכמים הקואליציוניים הצעת חוק יסוד מחייבת את הסכמת כל השותפות לקואליציה". בתגובת המפלגה נמסר עוד כי "במקום להגיע להסכמות בשיתוף פעולה, בבית היהודי מעדיפים לעסוק בפוליטיקה קטנה" וכי "הליכוד מחויב לכך שירושלים תמיד תישאר מאוחדת תחת ריבונות ישראל, ולכן לא ניגרר לגנון של בנט ושקד, אלא נקדם הצעת חוק יחד עם כל השותפות לקואליציה".

השארת תגובה