הכירו: 'שיעור המשכימים' שנולד אחרי הקפה, וגם: כך נולד שיעור תורה ברכבת האמריקאית

רבבות שיעורים תורניים נמסרים מדי יום ביומו ברחבי העולם היהודי, אך חלקם מקוריים במיוחד # שיעור של דקה ברחובות תל אביב, רשת כוללים של 'יששכר וזבולון', בית האבות שיוזם שיעורים כדי 'לסדר' ביקורים לקשישים וראש הכולל שמתוגמל על ידי האברכים

פוניבז צילום בעריש פילמר
פוניבז צילום בעריש פילמר

70 פנים לתורה וישנם עשרות ומאות סיפורים מרתקים על מקומות לימוד לא שגרתיים, שיעורים מפתיעים וסגנונות חריגים מ'המקובל', בכל רחבי עולם היהודי.

בכתבה שלפניכם הבאנו מעט מזעיר מהמקוריים והמעניינים שבהם, מכולל למבוגרים מעל גיל 65 ועד ישיבה שלומדים בה רק בלילה. יצירתיות לא חסרה בעולם התורה, והעיקר הוא 'להגדיל תורה ולהאדירה'.

שיעור נע

מבין הקוראים בוודאי יש מי שרגיל לנסיעות ארוכות ו'משעממות', את הפתרון הפשוט לניצול הזמן מצאו בצפון ניו יורק, שם, אם תעלו לרכבת המובילה מלונג-איילנד למנהטן, תמצאו בין 20-30 נוסעים קבועים ומתחלפים, כשהם יושבים ומאזינים בקשב רב למוצא פיו של הרב פסח לרנר, מגיד שיעור בדף היומי ברכבת כבר למעלה מעשור.

לשיעור המעניין יש כבר סדר קבוע. בשעה 7:50 עולים לרכבת, מתיישבים בקרון שהוקצה במיוחד לשיעור, ובשעה 8:00, כאשר הלומדים התמקמו להם והרכבת פתחה בנסיעה אל מנהטן, פותח הרב לרנר במסע אל ה'מעין עולם הבא'.

השיעור נפתח לאחר לא מעט נסיעות בהן התרוצצה במוחו של ר' אריה מרקוביץ' השאלה 'מדוע עלי לבהות יום יום שעה שלמה מחלון הרכבת בחוסר מעש וללא תועלת?' לאחר מחשבה ועוד מחשבה, המסקנה לא איחרה לבוא והוא החליט לפתוח שיעור.

ר' אריה שטח בפני הרב לרנר ידידו את דבר תכנון הקמת השיעור – מה שבהתחלה היה נראה כמו דמיון פורה ומופרך מיסודו. אולם, לאחר כמה ימים החל הרעיון לרקום עור וגידים, ור' אריה מצא את עצמו חותך בזהירות דבק סלוטייפ, ומדביק מודעות אודות דבר השיעור שיחל ממחר על דפנות הרכבת הפנימיות.

בבוקר שלמחרת, מי שלא ראה את המודעות ביום שלפני, תמה מדוע עשרות אברכים בני תורה מעדיפים דווקא את קרון הרכבת האחרון. שם לקראת השיעור התבקשו בנימוס הגויים המתחשבים לתפוס להם מקומות בקרונות הקדמיים יותר. והשאר היסטוריה…

שיעור לאילמים

הם לא יכולים לדבר ובכל אופן בוחרים ללמד אותם שמירת הלשון. נשמע מופרך? ובכן, בגן לילדים עם קשיי שפה באופן קיצוני בעיר ירושלים, החליטה הגננת גברת יהודית ח. להקדיש חלק נכבד במהלך השבוע דווקא ללימוד הלכות שמירת הלשון.
ואלו הנימוקים המצוינים שהיא נותנת כדי להסביר את הרעיון: א. יום אחד הילדים ילמדו לדבר. ב. הילדים שומעים היטב – ואיסור לשון הרע חל גם על שמיעה.

ארגון אחיעזר

150 משרדים ובתי עסק למיניהם זוכים להרגיש את מתיקות התורה תחת ארגון בשם "אחיעזר" בראשותו של ראש ישיבת ארחות תורה הגאון רבי ברוך דב דיסקין. בין המשרדים נמצאים משרד האוצר, משרד ראש המשלה (אליו נכנס מגיד השיעור עם תג מיוחד), משרד הביטחון, מספר רב של נקודות כיבוי האש, עיריית תל-אביב, עיריית ב"ב (וזו ההזדמנות לאחל מזל-טוב למשתתפי השיעור בעירייה, שחגגו ממש לאחרונה במסגרת הארגון 'סיום' על כל סדר מועד), בתי חולים, צרכניות מקומיות, רשתות מזון מהגדולות בישראל, משרדי עורכי דין, חנויות פרטיות, ועוד מקומות מהמפורסמים ביותר ועד לכאלה שאולי לעולם לא תשמעו עליהם. לכולם מכנה משותף אחד – התנתקות משגרת חייהם לטובת לימוד משותף עם קבוצת חברים במקום עבודתם.

היקף השיעורים מונה לא פחות מ-2,000 איש, הזוכים לשיעורים אותם מוסרים 150 מגידי שיעור, בהתנדבות מלאה. המגידי שיעורים יוצאים למקומות העבודה ומוסרים את השיעור 'שלהם', כאשר לפעמים 'מגיד' אחד אחראי לשניים ואף שלושה שיעורים.

בנוסף לכך, מוציא הארגון עלון שבועי, על מנת להכניס ממאור התורה גם לבתי העובדים עצמם ולא רק במקומות העבודה. שכן, בהרבה מהמקרים מדובר בבתים שאינם שומרי תורה ומצוות. היוזמה המבורכת הזו עלתה בכולל נחלת משה של הרב דיסקין, שם מספר אברכים שמו לב לכך שבאותם מקומות יש שעות פנויות שאפשר לנצל ללמוד תורה, ואכן היוזמה הפכה לדבר שבמציאות.

מלגה לראש הכולל

אברכים רבים נקלעו לא פעם לפתח משרדו של ראש הכולל בסוג של דרישה לקבלת המלגה החודשית. אם רק היו יודעים שיש כוללים בהם מלכתחילה לא משלמים כסף, אולי היו מנמיכים את טון הדרישה.

אבל מתברר שיש מקומות שלא רק שלא משלמים, אלא האברכים עצמם משלמים לראש הכולל. כך באחד הכוללים המיוחדים בירושלים, משלמים האברכים מתוך הכרת הטוב לראש הכולל הרה"ג ידידיה מנת. אף אחד לא מכריח אותם לעשות זאת, אבל אותם תלמידי הכולל, 'בעלי בתים' העובדים במשך היום ומקדישים מזמנם ללמוד התורה. מכינים בתחילת היום בחברותות את החומר הנלמד בשיעור, ובהמשך ראש הכולל מוסר בפניהם שיעור בעיון אותו הם מגדירים 'מתוק מדבש', וכן, הם לגמרי מוכנים לשלם עבורו.

נרו יאיר

רשת הכוללים 'נרו יאיר' היא רשת כוללים שמפעילה כוללים בוקר, צהריים וערב לאברכים מצוינים הממוקם בעיר התורה בני-ברק. ומדוע ראינו צורך לספר לכם על כוללים לאברכים מצוינים בבני ברק, והרי כמותם יש עוד מאות? הסיבה היא שבשונה מכל כולל, בו עלולים האברכים לעמוד במצב שראש הכולל מפטיר בעצבות: "אין כסף כרגע, אבל אמור להיכנס לי עוד שבועיים"… בכולל 'נרו יאיר' אין דבר כזה. את הכולל מחזיקים אנשים עובדים, חלקם מוכרים, בהסכמי 'יששכר וזבולון' כפשוטו ממש.

בכולל לומדים כ- 120 אברכים, וכנגדם יש 120 אנשים העובדים לפרנסתם. ברשימת האנשים המחזיקים את האברכים נמצאים בין היתר המנחה ושדרן הרדיו אריאל ברמן, הזמר והיוצר ישי לפידות, איש העסקים ממייסדי הכולל צביקה כהנא, איש החסד חונה דייטש, איש העסקים מנחם הלפרט, המפיק מיכאל קפלין, שוקי סלומון ועוד עשרות אנשים עובדים המוכרים כמעט לכולנו, ובנדיבותם מחזיקים את לומדי הכולל כבר כ-3 שנים. בראשות הכולל עומדים הרב שייקה גרינשפן והרב חיים הורביץ, רב שכונת צהלה בתל אביב.

ביוזמת דייטש וכהנא נקרא הכולל "נרו יאיר", והלימוד בו הוא לרפואת איש יקר, יאיר בן אסתר אשר חלה במחלה הנוראה. בעקבות מצבו הוחלט לקרוא לכולל כאמור בשם זה. ולנו נותר לאחל רפואה שלמה.

משכימים

באחת הישיבות הטובות בעיר בני ברק, בכל יום ויום בין הקפה הראשון של הבוקר ובין תפילת שחרית, מתקיים לו שיעור בקיאות בגמרא. השיעור אינו חלק מדרישות הישיבה, והוא נוסד לפני 15 שנה, כאשר ר' שמואל קופרשטיין, בוגר הישיבה ואחד מהאנשים המוכרים בעיר בית שמש, הרגיש צורך להותיר מורשת בישיבה בה התחנך, והקים את שיעור "המשכימים" לטובת הבחורים שקמים מוקדם.

סיומי מסכת בשיעור זה הם דבר שבשגרה, וכל סיום מסכת, משליך אחריו סיום גדול ולפעמים נסיעה קבוצתית אל שבילי הטבע בצפון, שם מגיד השיעור ר' אליהו סלומון ומשתתפי השיעור בוחרים לסיים את השורות האחרונות של המסכת הנלמדת.

תמורת לימוד בשיעור זה יקבל התלמיד 12 ₪ מר' שמואל, סכום פעוט לכאורה. אך לזכותו נזקפת העובדה שרוב תלמידי הישיבה לא מוותרים על 'קביעות' בשיעור, כנראה שלא בגלל הכסף.

בית אבות

אם תצאו למרכז פתח תקווה בשעות הצהרים, תתקשו למצוא בתי עסק פתוחים באזור בית האבות 'מונטפיורי'. בית האבות מפעיל למעלה מעשרה שיעורים ביום. אולם הטקס בצהרי היום מרשים מכולם: בשעה 13:20 נערכת תפילת מנחה, לאחר מכן בשעה 13:30 נמסר שיעור במשניות, בשעה 13:45 שיעור במשנה ברורה, ובשעה 14:15 שיעור דף היומי בגמרא לבעלי עסקים מהאזור ולאחר מכן שוב תפילת מנחה.

מה שמעניין בשיעור הדף היומי המדובר, הוא מסירתו בשעה בה אין שיעורים נוספים באזור ובעלי העסקים ותושבים שזו היא הפסקת הצהרים שלהם מהעבודה, יכולים ליהנות משיעור דף היומי איכותי.

היוזמה לשיעור שכזה ולעוד כמה וכמה שיעורים בבית האבות הגיעה ממקום לא צפוי בעליל. הנהלת בית האבות החליטה על היוזמה, על מנת שאנשים שאינם דיירי בית האבות, יסתובבו בבית האבות לתפילות ולשיעורים, ועל ידי זה 'יתפסו' קשר עם דיירי המקום, וכך דיירים שלעתים עזובים ולא זוכים לביקורים מבני משפחתם – יקבלו גם הם מפעם לפעם שעת ביקור משלהם.

שיעור של דקה

על שיעורים של רבע שעה ויותר כבר שמענו, אבל האם שמעתם על שיעור של דקה? ובכן, ישנו יהודי לא צעיר אשר יצא לגמלאות – ושמו ר' מיכאל שטרית מהעיר בני ברק. בכל בוקר ובוקר, לאחר שגלגל את התפילין לנרתיקם, יוצא ר' מיכאל לתל אביב ושם הוא מוסר לעוברים ושבים שיעור קצר בהלכה.

הנה הטקסט איתו הוא ניגש לאנשים: "רוצה להיות חשמלאי? אני לא יכול ללמד אותך מה עושים ומה לא. אני רק יכול להגיד מתי בשום אופן אסור להדליק חשמל, מעוניין?" וככה מתחיל הוא למסור לעוברי האורח שיעור קצרצר בהלכות שבת. תתפלאו, הסקרנות גוברת גם על הרחוקים ביותר מהדת. "אני אומנם עוד לא החזרתי בתשובה אף אחד, אבל יש הרבה שקנו עולמם בדקה אחת", מסכם הרב שטרית

כולל אומנים

בחדר אחד תמצאו את הזמר יניב בן משיח, הזמר גד אלבז, הזמר אלעד שער, הזמר שמעון טובול, הזמר אסף אהרון, השדרן עמירם בן לולו, השדרן יהודה שוקרון, הקוסם אהרון אביטל והצלם קובי שירה, ועוד כמה אנשי במה ואמנים ידועים. האם מדובר בהכנה לאיזו שהיא להפקה גדולה? לא בהכרח… בכל יום ויום מתכנסת לה קבוצת האמנים הנכבדה למספר שעות של לימוד תורה.

הרב רומנו, ראש הכולל ומגיד השיעורים במקום כבר למעלה מחמש שנים, מושיב סביבו בבית מדרש בעיר אלעד חלק נרחב ממעצבי התרבות הכשרה ויחד הם שוקעים בלימוד גמרא, הלכה ומוסר. נראה פשוט? ממש לא. עבור אנשי תעשייה שכזו, בין השעות 11:00-13:20 בצהרים – אלה שעות קריטיות במיוחד לפגישות, חזרות, סגירת אירועים וכל שאר הסידורים. "אני ממש מרגיש השפעה ישירה בין אירועים מוצלחים ללימוד בבוקר", אומר יהודה שוקרון כשהוא רציני לשם שינוי. "הכולל הוא צינור לכל היום. הסידורים יחכו לאחר כך".

מיומנו של מגיד שיעור / הרב צבי. א.

"מסופר על משתתף בשיעור דף יומי שבכל יום הגיע לשיעור אך היה נרדם מיד. כששאל אותו באחת הפעמים מגיד השיעור למה אתה מגיע מלכתחילה אם אתה יודע שתירדם, ענה לו אותו המשתתף – שבניו בביתו יודעים שהוא עובד כל היום נורא קשה ואין לו זמן ללמוד תורה, ואם הייתי מגיע לביתי ומיד נרדם – ילדיי היו יודעים שעבדתי קשה מאוד, אבל כשהם יודעים שלמרות העייפות, על שיעור תורה ביום אני לא מוותר, אם אני לא מצליח ללמוד לפחות אני מציב להם סולם ערכים", עם מסר זה פותח הרב א. את דבריו, ומסביר שזו אמורה להיות ההרגשה של משתתפי שיעור, שלא רק אתם זוכים ולומדים, אלא יש השפעה רחבה גם על בני ביתכם.

ר' צבי א. מוסר שיעורי דף יומי 3 פעמים ביום, מזה קרוב לשני עשורים והוא משתף אותנו בכמה מקרים מעניינים.

הרב א. לא תיאר לעצמו שימסור שיעור באותו היום. גשם הזלעפות שירד בחוץ לא הוציא איש מביתו, חוץ מאדם אחד – מגיד השיעור הוותיק. "בכל מקרה, אצא מהבית לראות אולי מישהו כן יגיע" שח לעצמו. שש בערב, שעה שכל בית עם ילדים זקוק לאבא נוכח. למרות שכבר עוד עשרים דקות נפתחת תפילת ערבית במקום, עדיין הוא נשאר לשבת במקומו ולהמתין, למי? גם הוא לא יודע. עשר דקות לפני גמר השיעור, נכנס אחד ממשתתפי השיעור הקבועים כשכולו רטוב, ומספר כי לקח מונית מאחד מהישובים הסמוכים, שם אין כוללים ושיעורי תורה. "בדרך נתקעה המונית בשער הישוב, הלכתי ברגל עד לפה. אחרת, אני מעביר יום בלי תורה".

שיחת הטלפון המבהילה המבשרת על תאונת דרכים קשה בה מעורבים ילדיך – היא דבר שלא בשגרה. ארבעה מילדיו של מגיד השיעור אושפזו בשני בתי חולים שונים, שלושה מהם בטיפול נמרץ. את ההודעה ששינתה את סדר יומו וחייו לתקופה ארוכה קיבל המג"ש ב-1:35 בלילה. לילה קשה במיוחד, אולם השגרה נקטעה לחמש וחצי שעות בלבד, כי בשעה 7:00 במדויק, השעה בה מתחיל השיעור הקבוע, מתייצב מגיד השיעור במקומו הרגיל, ומתחיל את שיעורו, לאחר שהכריז כי השיעור היום יימסר לרפואת ילדיו.

"כמעט נס של ממש". כך מגדיר באוזננו הרב צבי א. מגיד השיעור ואב למשפחה ברוכת ילדים. "כמעט כל ילדי נולדו בלילה. בין אם הגענו לבין החולים ב23:00 בלילה ובין אם לקראת 3:00 לפנות בוקר, הרי עד שאור ראשון הפציע זכיתי להתבשר ב'מזל טוב', להזדרז למקום השיעור ולמסור אותו ללא הפרעה. אני מרגיש כאילו כל פעם שאני מארגן את סדר היום שלי, הקדוש ברוך הוא מסתכל מלמעלה ומסדר שהעולם יסתובב לפי שיעור הדף יומי בבוקר".

בשבת מסוימת אירח ר' צבי בביתו אדם חילוני שרעייתו חזרה בתשובה. עם האורח לא היה ניתן לנסות לדבר על דת, אולם ר' צבי שיחק 'ראש קטן' וביקש ממנו לבוא אל השיעור. לאחר מכן נאמר לו שאחד התנאים בהם הסכים אותו יהודי להתארח, היה שאף אחד לא יזמין אותו לתפילות השבת ו'קל וחומר' לשיעור תורה… למרות זאת הוא הסכים בסוג של מבוכה להצטרף לשיעור, חוכמת הגמרא תפסה אותו והוא החליט להמשיך ללמוד – עד שחזר בתשובה והפך לאחד מהאברכים החשובים בעיר רחובות.

"אני יכול לתת עוד 100 סיפורים", מסכם ר' צבי. "חבל על המקום והזמן, רק שתדעו שכל מגיד שיעור ושיעור יכול לכתוב ספר על מקרים כאלה"…

השארת תגובה