גירויים למוח? קבלו את מבחן שמונת הריבועים

סודות הכתב
סודות הכתב

פסיכיאטר גרמני בשם אריק וארטג המציא את המבחן ב-1938, מבחן הוארטג פותח ככלי אבחנה והוא משמש גרפולוגים, פסיכולוגים ופסיכאטרים. וארטג בנה את המבחן על כך שמצא סמלים שמדברים לכל האנושות, ומכוונים לתת המודע הקולקטיבי, לאנושות בכל העולם.

המבחן בנוי מ-8 ריבועים שבכל אחד גירוי ספציפי שמכוון למוח. ריבועים מס 3,4,5,6 מכוונים להמיספרה השמאלית. שפונה אל ההיגיון והרציונאל. הגירוי אמור לעורר תגובה לביצוע קווים ישרים, להביא לפתרונות מדויקים. אנשי הרגש זה ירגיש נוקשה מידי והם יכולים להכניס קווים מעוגלים. ריבועים 1,2,7,8 מכוונים להמיספרה הימנית ששייכת לרגש וההומאניות. והתגובה של הנבדק אמורה לייצר קווים גמישים ומעוגלים. אנשים מאד שכלתניים שמנותקים מעולם הרגש, סביר להניח שיתקשו יותר בריבועים אלו וימתחו קווים ישרים.

בנוסף, מתבקש הנבדק לתת שמות לציורים ולמספר אותם לפי הסדר שהוא בחר לצייר. בחירת שם לציור מאפשרת לדעת מה האדם השליך מהעולם הפנימי שלו. והסדר גם הוא חשוב, כיוון שלכל ריבוע יש נושא ספציפי. הסדר מלמד מה הנושא שיותר קל לאדם להתמודד אתו. בד"כ מהקל לכבד. כשאדם בוחר לעבוד לפי הסדר של הריבועים זה יכול ללמד על אדם שהסדר נותן לו ביטחון מסוים. הריבוע שמוצא חן בעיני האדם זה הריבוע שהאדם מרגיש אתו הכי נוח או יותר קל לצייר אותו.

נתחיל דווקא בריבוע מספר 3, שלושה קווים ישרים העולים באופן מדורג. ריבוע זה מכוון לעולם הריאליסטי והפרקטי והוא בודק את רמת השאפתנות של הכותב.

בציור הראשון ניתן לראות שהכותב צייר את מה שנתבקש ממנו, הוא המשיך לצייר קווים בסדר עולה. ניתן ללמוד מכך שיש לו שאפתנות גבוהה. והוא עובד לפי סדר ושיטה. אבל השם שהוא בחר לתת לציור היה "אתגר שצריך לשחרר" מבלי לדעת מה מייצג הריבוע הנ"ל. והוא הוסיף שזה היה הציור שהכי פחות אהב. זאת אומרת נכון שיש לו שאפתנות גבוהה ויכולת פרקטית, אבל היא בעוכריו כיוון שמביאה אותו לכדי אפיסת כוחות.

בציור השני ניתן לראות שנוספו קווים עגולים וגם צוירה השמש, עליה דיברנו בעבר שהיא מייצגת את האמא. הוספה של קווים עגולים מאפיינת את אנשי הרגש. כשנשאלה אותה בחורה האם אמא מפריעה לה להתקדם בפן התעסוקתי. ענתה שאמא הייתה ועדיין מאד דרשנית וכל דבר שהיא רוצה לעשות נשמע לאמה לא מספיק טוב וזה דבר שמעכב אותה בהחלטות.

לעיתים קרובות שואלים אז ציירתי טוב או לא? אין טוב ורע. אבל חשוב לשמור על איזון בדרך.

השארת תגובה