אני צריכה להתפשר על 'חצי עובד חצי לומד'?

מה המשמעות של בחור שהוא גם וגם. גם לומד גם עובד?

רווקות בגילים מתקדמים טוענות שמציעים להן כזה בחור והן אינן יודעות מה המשמעות. הנה כמה תרגומים:

האם הוא בבקר לומד ואחר הצהרים עובד (או להפך)?

אולי עובד מלא (8-10 שעות ביום) ויש כמה אפשרויות: האם הוא לומד בערב עם חברותא קבועה, או שהוא נמצא במסגרת של שעור יומי קבוע כמו הדף היומי, או שהוא לומד בעצמו משניות או הלכות?

או, היתכן, שהוא כלל לא לומד אך כדי שבחורה תסכים הוא אומר זאת כדי לשווק את עצמו? יתכן גם שיש לו שעור שבועי או חודשי והוא מגדיר זאת כחצי לומד…?
עלינו להבין שבן אדם עובד צריך כוחות כדי להחזיק מצב שבו הוא גם לומד. לימוד הוא דבר שדורש הרבה מאד משמעת פנימית ותחושה של יעוד. מי שאין לו אותם, יתקשה מאד להתמיד לאורך ימים בלימוד.

לא פעם אומרת לי בחורה, "אני מבינה שאני כבר בגיל שעלי להתחתן גם עם מי שלא בדיוק לומד, אך בכל זאת הייתי רוצה שתהיה בבית שלנו איזו שהיא רוחניות. אם בעלי חזק ברצון שלו לקבוע עתים לתורה, גם אם הוא עובד רוב היום, אך יש לו קביעות בלימוד, יש סיכוי שירגישו זאת באווירה בתוך הבית, אך אם אינו יכול לעמוד בזה והעבודה או הכסף שואבים אותו פנימה, אז אין כמעט סיכוי לכך וממילא יהיה זה בית חסר".

בפגישות, דרך סגנון הדיבור, אפשר לשים לב מי מחובר לתורה, גם אם הוא עובד ומי לא. מישהי סיפרה לי שבאחת הפגישות שלה, הבחור שאל אותה שוב ושוב "כמה את מרוויחה?" והיא הרגישה שכל מה שמעניין אותו זה המשכורת שלה. לא תורה ולא רוחניות, רק זה. ככל שהם שוחחו היא הרגישה שבתורה הוא לא מונח.

יש בחורים שקיימת אצלם בעיה שגם אם הם נאלצים לעזוב את הסטנדר, הם מתביישים לעבור ממצב של בחור ישיבה שתורתו אומנותו למצב של בעל בית (באלעבאת). הסיבה: בישיבות יש מושג של דעת תורה מול דעת בעלי בתים כשהכוונה שמי שנותן דעת תורה הוא תלמיד חכם גדול ופוסק ולעומת זאת דעת בעלי בתים נחשבת לדעה שטחית או דעת עמי הארץ. ולכן יתכן מצב שבו אברך שחייב לעבוד (או בחור מסיבותיו הוא), מתבייש להופיע בשעורים של בעלי בתים כי הוא רואה בזה השפלה. וכך בעצם לא פעם בחור שעובד, אומר שהוא חצי לומד, אך אינו עושה זאת כלל. כי מה פתאום שהוא יתנהג כבעל בית שנחשב לסוג ב'?

האם נכון עושה הבחור שלא מופיע לשיעור קבוע ובעצם בורח מן התורה? תחשבו אתם. אם תנסו לברר על שיעורי תורה, תגלו שבתי המדרש מלאים בשעורים כאלו, ובעלי בתים רבים משקיעים את עצמם מיזמתם הם בקביעת עתים לתורה. אך מעבר לתורה שבחור כזה שהיה מחובר אליה, מפסיד, בחשבון הארוך הוא עלול להפסיד גם את השידוך שלו, כי הבנות בודקות היטב מה המשמעות של חצי לומד שהוא אומר על עצמו.

כאן נבחנת אהבת תורה. אינך יכול ללמוד יום שלם ואתה חפץ להישאר בתורה? למד כמה שאתה יכול, אך בשיעור קבוע ועקבי. בדרך הזו המיועדת שלך תגיע יותר מהר. אמנם לא תקבל בחורה שרוצה לומד יום שלם, אך יש סיכוי שתהיה זו בחורה עם רצון לבית של תורה.

נשאלת השאלה, זה נראה קשה מאד ובכל זאת, האם יש סיכוי למי שקובע עתים לתורה, למצוא את השידוך שלו?

הניה גולדברג פסיכותרפיסטית משפחה ושידוכים, אישי קבוצתי והרצאות, בנות הורים זוגות 026424049 hgoldberg10@gmail.com

השארת תגובה