הצלחה מבצעית גדולה של דעא"ש // הפיגוע באיראן

לוחמי דעא"ש
לוחמי דעא"ש

נראה כי אזור המפרץ עובר באחרונה טלטלה ביטחונית וצבאית גדולה ועוד צפויות בו תהפוכות רבות. אחרי הפיגועים של דאע"ש במנצ'סטר ובלונדון ופחות מחודש ימים מאז הבחירות לנשיאות באיראן, שבהן זכה בפעם השנייה חסן רוחאני ונבחר לקדנציה נוספת, והנה איראן חוטפת מכה בלתי צפויה בלב ליבה של המדינה מידי ארגון הטרור הסוני דאע"ש באמצעות פיגוע טרור כפול בסמלי שלטון האייתולות – בפרלמנט האיראני ובקברו של ח'ומייני.

מתקפת הטרור של דאע"ש בלב טהרן נחשבת להצלחה מבצעית גדולה של הארגון הנאבק על הישרדותו, ומחדל ביטחוני של שלטונות איראן שלא הצליחו לסכל את מתקפת הטרור. סביר להניח כי עתה יחלו חילופי האשמות פנימיים באיראן סביב השאלה מי אחראי למחדל וצפוי כי "משמרות המהפכה" יגלגלו את ההאשמה על הנשיא הנבחר חסן רוחאני.

ארגון דאע"ש אמנם ניגף בשדה הקרב בפני צבאות סוריה ועיראק המתוגברים בכוחות חזבאללה ו"משמרות המהפכה האיראניים", אך הוא הצליח להפתיע, לחדור לאיראן ולהלום באמצעות מתקפת טרור בעורף האויב. זוהי המתקפה הראשונה של ארגון דאע"ש באיראן, אשר תוכננה היטב ושמעידה שיש לו תשתית ארגונית במדינה שתאפשר לו גם לבצע פיגועים נוספים בעתיד.

איראן, שמתמחה בארגון פעולות טרור במקומות שונים, תצטרך עכשיו להפיק לקחים להיערך בהתאם למניעת טרור נגדה בתוך הבית שלה.

איראן מנסה לתעל את האחריות לפיגוע על יריבתה הסונית סעודיה. "משמרות המהפכה" האיראנים הטילו את האחריות למתקפת הטרור על סעודיה והבטיחו נקמה.

הסעודים מכחישים כל קשר לפיגוע אך מתקשים להסביר איומים שהשמיע באחרונה שר ההגנה הסעודי מחמד בן סלמאן כי סעודיה "תעביר את המערכה לעומק האיראני" ותנחית עליו "מכה מקדימה".

מרכזיותה של איראן במזרח התיכון באה השבוע גם לידי ביטוי במשבר הגדול בין קטאר למדינות המפרץ וכמה מדינות ערביות, הקשרים של קטאר לאיראן הם אחת הסיבות העיקריות למשבר בנוסף לתמיכה של קטאר בארגוני הטרור.

האירוניה בסיפור הזה שארגון דאע"ש הנתמך על ידי קטאר ביצע מתקפת טרור גדולה בטהרן, בירתה של בת בריתה הגדולה של קטאר שהינה איראן, דווקא בשיא המשבר של קטאר עם העולם הערבי.

קטאר מצדה מיהרה לגנות את מתקפת הטרור באיראן והעבירה תנחומים למשפחות הנפגעים. איראן מנסה עתה לנצל את המשבר במפרץ והמצור המדיני והכלכלי על קטאר לטובת האינטרסים שלה, כדי לצאת כמרוויחה מן המשבר הנוכחי. למרות שרשמית היא קוראת לשמור על שכנות טובה במפרץ ודיאלוג בין המדינות השכנות, הרי שהאינטרס של איראן הוא שהמשבר של קטאר יימשך זמן רב ככל האפשר. השאיפה שלה היא לתקוע טריז בתוך הציר הסוני בראשות סעודיה, לבודד את קטאר ולנסות להעביר אותה למחנה שלה, אם תצליח במשימתה היא תיצור פיצול ופירוד במחנה הסוני. הצלחה כזו תסייע גם למסמס את החלטות ועידת ריאד, בה השתתף טראמפ, שהיו מכוונות נגדה.

קטאר כבר פנתה לאיראן וטורקיה לסייע לה באספקת מים ומוצרי מזון בעקבות המצור הכלכלי עליה, 90 אחוזים ממוצרי המזון הגיעו לקטאר דרך הגבול עם סעודיה שנסגר בעקבות המשבר. איראן צפוייה להרוויח כלכלית ולהפוך לספקית המזון הראשית לקטאר, כמו כן היא צפוייה להרוויח מפתיחת המרחב האווירי שלה עבור קטאר.

התלות של קטאר באיראן הולכת וגוברת בעקבות המצור שהוטל עליה, שר החוץ האיראני ג'וואד זריף שוחח בטלפון שלשום עם שר החוץ של קטאר כדי לתאם את הסיוע האיראני לקטאר. נראה כי איראן תתיצב בתקופה הקרובה לצדה של קטאר ותגיש לה סיוע ותנסה לנתק אותה מן המחנה הסוני כדי לנגח את סעודיה.

בין איראן לקטאר יש תיאום ביטחוני. קטאר הייתה המדינה הערבית הראשונה שחתמה על הסכם ביטחוני עם "משמרות המהפכה" האיראניים ב-2015 כדי לאמן יחידות של צבא קטאר באי קשם בדרום איראן.

העיתון המצרי "אליום א-סאבע", שופרו של הנשיא א-סיסי דיווח ב-7 ביוני כי יחידה קטנה של "משמרות המהפכה" האיראניים הגיעה לארמונו של שליט קטאר השיח' תמים בן חמד אלת'אני כדי לאבטח אותו מפני אפשרות של הפיכה צבאית. עפ"י הדיווח, לוחמי היחידה האיראנית הולבשו במדים של צבא קטאר כדי להסתיר את זהותם האמיתית.

מי שנטלה על עצמה את תפקיד המתווך במשבר הנוכחי הינה כווית, ששליטה נפגש השבוע בעניין עם מלך סעודיה והוא אמור לקיים מפגשים נוספים עם ראשי מדינות המפרץ. במצרים ובסעודיה לא מאמינים בטוהר כוונותיה של קטאר וחושדים כי היא מתאמת את מהלכיה עם איראן, הן חוו כבר משבר דומה עם קטאר בשנת 2014 ולכן הן רוצות הקמת מנגנונים שיבטיחו כי קטאר לא תשוב לסורה.

אחת הבעיות העיקריות לסיום המשבר הינה חששו של השלטון בקטאר כי הוא יושפל בפני בני עמו ובפני מדינות ערב. לכן, לא מן הנמנע כי המשבר ייארך עוד זמן, מצרים וסעודיה דורשות כי קטאר תשנה באופן מהותי את מדיניותה כלפי איראן וארגוני הטרור ולכן הן רוצות לשמר גם את האופציה הצבאית, דהיינו פלישה באישור אמריקני לשטח קטאר והחלפת השלטון בדוחא.

בינתיים, הממשל האמריקני החליט להתערב בצורה פעילה במשבר ולא להמתין לתוצאות התיווך של כווית. הנשיא טראמפ התקשר אמש לשליט קטאר השיח' תמים בן חמד והציע את עזרתו בפתרון המשבר.

הממשל שפעל מאחורי הקלעים יוצא בגלוי לפעולה מתוך מגמה להרגיע את המפרץ הגועש ולנסות להחזירו ליציבותו, הממשל חושש שהמשבר האחרון עלול לחבל במאמץ המלחמה נגד דאע"ש.

השארת תגובה