גפני דחה בחודש את הדיון בסוגיית ההפרדה באירועים ציבוריים

גפני: "לא לכפות על ציבור שבוחר בהפרדה בין נשים לגברים, כדרך חיים ואמונה, לקיים אירועים ציבוריים ללא הפרדה. נשים וגברים, במגזרים הדתי והחרדי, רוצים בהפרדה מבחירה ואין מדובר בהדרת נשים"

בלבוש צנוע
בלבוש צנוע

"מישהו המציא את המושג 'הדרת נשים', ששיווקית זה נשמע טוב מאוד, והנושא צבר תאוצה עד שהיועץ המשפטי לממשלה (הקודם), נתן הנחייה והמשנה שלו, דינה זילבר, קבעה כללים, שמבקשים למנוע הפרדה בין נשים לגברים באירועים ציבוריים". כך פתח היום (ד'), יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דיון בנושא התערבות היועץ המשפטי והמשטרה באירועים מיוחדים. הדיון נקבע ביוזמת ח"כ גפני, בין השאר בעקבות ניסיון לבטל אירוע הקפות שניות בירושלים במוצאי שמחת תורה האחרון בעקבות הקמת מחיצה שנועדה להפריד בין נשים לגברים שאמורים היו להשתתף באירוע. גפני ציין, כי "מדובר בהתערבות בוטה בקיום אירועים ייחודיים למגזר החרדי והדתי". עוד ציין גפני, כי לאחר שפנה בעניין ליועץ המשפטי הנוכחי, למשנה שלו, עו"ד זילבר ולשרת המשפטים, נאמר לו ע"י השרה, כי ההנחייה לא חלה על כולם. יחד עם זאת, אמר, כי "נדרש דיון פרלמנטרי בנושא על-מנת לוודא שאנחנו לא משאירים את הנושא פרוץ באופן כזה שבעוד כמה שנים, לאחר שיתחלפו בעלי התפקידים, ייווצר מצב שבו אנשים יעברו ללא ידיעה על הנחיות וכללים של היועץ המשפטי לממשלה". לאחר שהציג את הנושא בפני חברי הכנסת, הוסיף גפני ואמר, כי קיבל פנייה מהיועץ המשפטי בבקשה שייחדה את הדיון בחודש ימים, על-מנת שעד אז, יוכלו היועץ וצוותו, לגבש את הכללים ולהעביר מסמך מסודר בנושא לוועדת הכספים.

על-מנת להמחיש את הבעייתיות בהנחיות מלמעלה בנושא כזה אמר גפני: "אם אני ואישתי וילדיי חיים עפ"י אורח חיים כזה שמתוך אמונה, שמירת ההלכה, צניעות והשקפת עולם, יוצר הפרדה בין נשים לגברים בסיטואציות שונות, ולא בגלל הדרת נשים, אלא כי זהו אורח החיים שלנו וכך אנחנו רוצים, גם נשים וגם גברים, האם זה הופך אותו למי שעוברים עבירה??! מתשובת שרת המשפטים אליי, ברור שאין מדובר בעבירה, אבל זה לא עפ"י הכללים של היועץ המשפטי. את זה חייבם לברר ולהסדיר את הסוגיה על-מנת למנוע מצבים לא נעימים בעתיד".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ביקש שלקראת הדיון בעוד חודש, היועץ המשפטי לממשלה, "יניח איזשהו נייר שיהווה בסיס לדיון שנקיים אז. יש כאן המון סוגיות שרלוונטיות לדיון ועלינו לדעת קודם כל מהן הנחיות היועץ ומהם הכללים שהוא מבקש לקבוע". גפני השיב לרוזנטל, כי אכן "בכוונתו לדרוש שהכללים יונחו על שולחן הוועדה טרם הדיון והוסיף לעדכן: "היתה ישיבה אצל שרת המשפטים עם המשנה, עו"ד דינה זילבר, ואמרו לי שהכללים לא נוגעים לעניין הזה של אירועים תרבותיים ייחודיים, אך רציתי שיהיה כתוב איפשהו, כי אחרת בעוד כמה שנים יבואו שר משפטים ויועץ משפטי אחרים שיגידו שאסור, ואם אתה עושה חתונה לבת שלך ויש הפרדה אתה עובר על הכללים. צריך להיות ברור שאם קבוצה שזה אורח החיים שלה ורוצים לעשות אירוע, למשל יום הסטודנט לסטודנטיות חרדיות או דתיות, אזי מותר להן לקיים אירוע בהפרדה. אני רוצה הבהרה מזה שאסור לקיים אירועים בהפרדה. על-כל פנים, לאור בקשת היועץ לאפשר להם זמן לקבוע כללים ברורים מה אסור ומה מותר, אני נעתר לבקשה והדיון יתקיים בעוד חודש".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר: "בקשת השרה והיועץ המשפטי מקובלות עליי. המסגרת החוקית מוכרת ויש דו"ח והחלטת ממשלה שקובעת מחויבות של ממשלת ישראל להיאבק בהדרת נשים. הדוגמאות שאדוני (יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני (א"ק)) נתן הן מהמרחב הפרטי. לגבי המרחב הציבורי, צריך לנסח כללים ברורים ואת זה אנחנו נעשה". גפני פנה לזילבר ואמר: "חסר בהחלטות שלך מה עושים עם אותן קבוצות שאומרים או אומרות שמעוניינים בהפרדה. אני מבקש נייר מפורט בנושא שיונח על שולחן הוועדה לקראת הדיון בעוד חודש".

אל הדיון הגיעו חברות וחברי כנסת מסיעות שונות ובין השאר חברי/ות הכנסת: רחל עזריה (כולנו), תמר זנדברג (מר"צ), מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), מיקי לוי (יש עתיד), מיכל רוזין (מר"צ), יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), יעל גרמן (יש עתיד). בסופו של דבר כאמור, הדיון נדחה לעוד חודש מהיום.

השארת תגובה