איך מתפתחים פחדים ומה הדרך היעילה להתמודד איתם?

כשהפחדים מאיימים למוטט את חיינו, כדאי שנבין איך בעצם הם מתפתחים ומה היא הדרך היעילה ביותר להתמודד עמהם

מרדכי רוט
מרדכי רוט

ישבתי בהרצאה עם כמה מטפלים ואנשי חינוך, נעמד מולנו מרצה, נראה אדם מסודר מכל הבחינות ומתחיל לספר מה הוא עבר בחייו. הוא היה איש עסקים מצליח, מנכ"ל של חברת הייטק בינונית, צעיר ונמרץ, מרוויח סכום יפה ומפתח את החברה שבה הוא עובד. האיש היה עובד מוערך על ידי העובדים ועל ידי האנשים איתם עשה עסקים, בסה"כ אדם שמרוצה מחייו ויש לו סיבות טובות לכך.

יום בהיר אחד, לאחר תקופה די לחוצה בניהול החברה, הוא החל לחוות חרדות. הוא כל הזמן פחד שיש לו טיקים בעיניים והוא פוזל לצדדים. זה התחיל בקטן, ממש בקטן, כשבאמצע ישיבה חשובה בעבודה היה נראה לו שהוא פוזל ואנשים מסתכלים עליו ומגחכים. לאחר שבוע התחיל כבר לחשוב שכל האנשים סביבו מגחכים מאחורי גבו בגלל שהוא פיתח טיקים.

ביקור אצל רופא עיניים הביא אתו מבט מוזר של הרופא, ביקור נוסף אצל רופא עיניים אחר הביא אתו מבט דומה. הביקור השלישי הביא הפנייה לפסיכולוג.

הוא מספר שלקח לו זמן להבין ולהאמין שמדובר רק בחרדה ולא במשהו אמיתי או מציאותי. החרדה השתלטה לו על החיים לחלוטין. המחשבות שלו התרכזו בדבר אחד בלבד – החרדות שלו. הוא התחיל להחסיר מהעבודה, להתמוטט תחת לחץ קל ואז הבין שאכן מדובר בבעיה של הנפש ולא בעיה פיזית בכלל.

הוא בעצם סבל מחרדות.

מה היא חרדה? חרדה היא פחד מדבר מסוים או ממקרה שעלול לקרות, שאינה ריאלית או שהיא ריאלית אך מוקצנת וחסרת פרופורציות.

חרדה היא כמו אדם שרואה בלון ענקי מתקרב מולו וככל שהבלון מתקרב אליו ככה הוא נראה יותר ויותר גדול, והאדם יכול לחשוב לעצמו שעוד רגע הבלון הזה מגלגל ומרסק אותו. אבל מה זה בלון? זה מלא באוויר. לא משנה כמה גדול הוא יהיה, נעיצה של משהו חד תפוצץ את כל התצוגה המרשימה שלו ויישארו רק שאריות פלסטיק מפוזרות על הרצפה.

כך בדיוק נראית החרדה, גדולה וענקית. נראית כאילו היא ממש יכולה למוטט אותך ולהרוס לך את החיים, אבל כשאתה מסתכל עליה מקרוב אתה מבין שאין בה כלום, ודקירה אחת תפוצץ את כל המצג הראוותני הזה.

רוב הפחדים שיש לאדם הם לא מציאותיים, הם רק נראים גדולים ומפחידים מאוד, אך הם בעצם בועת בלון גדולה שאפשר לפוצץ אותה בשנייה אחת.

אני מעיד כאדם שנפגש עם לא מעט אנשים ומקשיב ללא מעט סיפורי חיים, שחלק מכובד מהבעיות של אנשים מתרכז בחרדות לא הגיוניות בכלל וכאלה שאין להן תפיסה במציאות.

אחד ממטופליי, יהלומן מצליח מאוד, יש לו שני שותפים. האדם הזה מספר לי שמאז שהתחיל לסבול מחרדות – חייו אינם חיים. לדבריו, אחד השותפים שלו הוא חבר ילדות והשני הינו קרוב משפחה. שני השותפים הם אנשים הגונים וטובים שמעולם לא נתנו לו סיבה לחשוד בהם.

יום אחד הוא החל לפחד שהם מנסים לרמות אותו. לא היו לו שום אסמכתאות או הוכחות לכך, שום רמזים שמסתדרים עם ההיגיון, אבל הוא ממש היה בטוח שהם זוממים להפיל אותו.

זה התחיל מלסנן את הנאמר לידם, המשיך בהצבת מצלמות בחדרים במשרד ואז עבר להאזנות לשיחות.

"כשרגליי עמדו בפתח משרד חקירות כדי שיעקבו אחרי השותפים שלי, הבנתי שמצבי לא טוב", כך הוא מספר לי בסופו של דבר.

אך כאשר הוא ראה שגם זה לא עוזר, הוא אומר, הבנתי שזה משהו יותר חזק ממני ואני חייב עזרה מקצועית בעניין. בשלב הזה כבר הבנתי בהגיון שלי שמשהו לא בסדר בחשיבה, וניגשתי לטפל בנושא.

ברוב המקרים שאדם סובל מחרדות, לא יעזור שתסביר לו בצורה רציונלית מדוע הוא טועה. לא יעזרו לו הוכחות ולא אסמכתאות. הוא הרי ניפח הכול בדמיון שלו, ולכן הוא לא מצליח להוריד את הנפח של הדברים.

נסו להסביר לאדם שסובל מחרדה ממקקים שהרי מקק הוא דבר קטן ממש (גם הזנים הגדולים שבהם) וברגע שתדרוך עליו הוא ימות ככל הנראה, וגם אם הוא יעלה עליך עדיין לא יקרה לך נזק פיזי (אנחנו מדברים על מקק, לא על נחש ארסי), אבל למי שסובל מחרדה ההסברים האלה לא ממש יעזרו. זה נשמע לו כמו שטויות. בראש שלו מקק הוא מסוכן ויכול לגרום לנזק רב, המקק אצלו זה דבר המגעיל ביותר שקיים.

לחרדה אין הסבר הגיוני. יש רק דרך אחת לפוצץ ולמגר אותה, והיא האומץ לנגוע בה ולהיחשף אליה. השיטה ההתנהגותית קוגניטיבית לטיפול בחרדות היא חשיפה לחרדה.

התאוריה היא כך: אדם הסובל מחרדה, בגלל הפחד הנורא מהחרדה עצמה האדם יעשה ככול אשר ביכולתו כדי לא  להרגיש ולהיפגש עם החרדה, בין במחשבה ובין במעשה. ז"א שאדם עושה מעשים או חושב מחשבות כדי להימנע מלהרגיש את החרדה, פיזית או מחשבתית.

למה הדבר דומה? יש תופעה שנקראת אפקט הגירוד. אדם מתחיל לגרד עקיצה של יתוש. בהתחלה זה מגרד קצת ואתה מסתפק בגירוד קל, אבל ככל שתגרד ככה יגרד לך יותר, ותמשיך להתגרד עד שייווצר לך פצע מדמם שהתחיל בעצם מעקיצה קטנה של יתוש…

ככה זה עובד עם חרדה, מחשבה קטנה שאדם חושב בכדי לגרש את החרדה מעצימה עוד קצת את החרדה. ומחשבה נוספת תורמת עוד להעצמת החרדה וככה המחשבות בעניין החרדה בעצם מגבירות את החרדה, ומדבר קטן החרדה הופכת לפצע מדמם ולא נעים.

מה היא בעצם חשיפה? חשיפה היא העמדת האדם מול נושא החרדה שלו והתמודדות עם החרדה פנים אל פנים.

ישנם כמה סוגי חשיפות, כל מטפל צריך להתאים את החשיפה לאדם העומד מולו לפי הנתונים הרלוונטיים אליו. ישנה חשיפה הדרגתית שמתבצעת בשלבים וישנה חשיפה גדולה.

לכל אחד מאיתנו יש פחד שהוא נושא איתו קרוב אליו, פחד שעוצר אותנו מלהתקדם הלאה בחיים. השבוע ביקר אצלי אדם שעובד במשך עשר שנים במקום עבודה ועדיין לא היה לו את האומץ לגשת למנהל העבודה ולבקש העלאה במשכורת, דבר שמקובל בכל מקום. הטענה שלו הייתה שאם הוא יבקש העלאה יפטרו אותו וייקחו עובד אחר.

שום הסבר הגיוני מדוע זכותו הלגיטימית לבקש העלאה ואם עובד מבקש העלאה לא מפטרים אותו בגלל זה לא הועיל.

עשינו תהליך יחד, בו הפחד הגדול שלו התפוצץ כבלון, לא רק שלא פיטרו אותו – אף העלו לו את המשכורת בסכום מכובד מאוד.

לפחד זה דבר טבעי ובריא. אם לא היינו מפחדים היינו נוהגים שלא בזהירות, מכניסים ידיים לאש וכו'. מתי הפחד הטבעי הופך לחרדה? כשהיא משפיעה על המצב הנפשי לרעה ואנחנו לא מצליחים לשלוט בזה. זה גורם לנו לא להצליח בחיים או בעצם לעצור את החיים.

היהלומן שהוזכר בכתבה הזו בעצם הושפע מאוד מהחרדות שלו. הן גרמו לו להתנהג משונה בחברת אנשים שכיבדו והעריכו אותו, זה גרם לו לחשוד באנשים איתם עשה עסקים ובכך להפסיד כספים דבר ששינה הרבה במהלך חייו.

אל תיכנעו לפחדים שלכם, הם אלה שמונעים ממכם לחיות חיים טובים יותר – וברוב המקרים הם אפילו לא אמיתיים.

השארת תגובה