כל העולם כולו גשר צר מאוד: תורת הלוגותרפיה

20170426_170304
20170426_170304

בהקשר ליום השואה נביא את אבחון ציור הגשר שמבוסס על תורת הלוגותרפיה של ויקטור פרנקל, ניצול שואה שבמהלך 3 השנים שהיה באושוויץ ובמחנות ריכוז נוספים שם ניספו הוריו, אחיו ואשתו, התפתחו השקפותיו. מתוך המאבק המר על קיומו הפיסי ,מראות הזוועה והפחד הבין פרנקל שיש לאדם חירות לבחור את עמדתו ולמצוא משמעות על מה שעובר עליו. לתפיסתו, האדם האחראי הבלעדי למה שהוא ולאיך הוא יתנהל ויהיו הנסיבות חמורות ככל שיהיו.

בזמן שהותו במחנות הריכוז התבונן פרנקל באלו שנאבקו לשרוד ושמרו על צלם אנושי לבין אלו שאיבדו טעם לחיים. לתפיסתו אלו שהצליחו היו אלו שהיתה להם מטרה ומשמעות חזקה לחיים.

לאחר המלחמה פיתח פרנקל את תורת הלוגותרפיה ,תורה זו חותרת בראש ובראשונה להקנות לאדם את תודעת האחריות להתעלות מעל העצמי ולמצוא משמעות לחיים.

על יסוד תפיסה זו שאדם בבסיסו מחפשת משמעות לחייו התפתח אבחון ציור הגשר שהוא ציור שעובד על עקרון ההשלכה, לאשר עקיפה של מנגון ההגנה ולהשליך תחושות קונפליקטים וחרדות אל הציור.

בציור זה מתבקש המונחה לצייר גשר המוביל מצד אחד לצד השני תוך ציון מקום העבר והעתיד משני צידי הגשר והמיקום שלו בגשר או מחוצה לו.

בשנת 2013 נעשה מחקר בבית יתומים באוקראינה בו התבקשו הילדים לצייר גשר עם נתיב, המטרה של המחקר היתה לראות את הקשר בין הציור לבין החיים שאותם יתומים יפתחו בהמשך בצאתם לעולם.

תוצאות המחקר היו שאלו שהנתיבים שלהם הובילו אל עתיד עם תקווה כמו בית,חברים,עבודה הצליחו יותר בחיים ונרשמו פחות מקרי התאבדויות.

גם בטיפול עם ילדים חולי סרטן מצאו כי ניתן לאסוף מידע לגבי תחושת ההווה והעתיד שלהם,עיניין זה משמעותי ביותר כאשר האדם מתמודד עם מחלה שיש בה איום לחייו לזהות מחשבות שליליות ולצייר גשר חדש כחלק מתהליך הריפוי של הילד את עצמו, לשים לב לחוזק הגשר, למקום שלי עליו ולשאיפה אליה אני רוצה להגיע. לחבר אותו לתוך מקום של תקווה ושמחה אל היום המיוחל בו הוא יחזור הביתה. ידוע כי חשיבה טובה בכוחה להביא לריפוי, יחד עם ציור ודיבור על המקום הבריא ,התהליך נטמע יותר טוב במח מה שמביא את המח למסקנה להאמין בכך.

בציור המובא כאן ניתן לראות גשר גדול מאד תופס את  הדף, יש לו "תוספת בניה" לגובה מה שנקרא "ראשו מגיע השמימה" מה שמעיד על שאיפות מאד גבוהות גובל בדימיונות כאשר רואים את היחס אל המוטות התומכים חסרי "חומרי בניה" להחזיק כזה גשר. אין בסיס פנימי יציב לאפשר את הקמת החזון. גם מיקום האדם וגודלו הזעיר על הגשר מעיד על חוסר ביטחון ופחד, הוא נמצא בצד ימין של הדף המייצג את העתיד ופניו לכיוון העבר, אין באמת התקדמות הוא עדיין בהתחלה וגם אם הוא יתקדם הוא לא באמת יגיע לשום מקום כיוון שהוא לא ידע איך לעשות את זה.

אותה תקיעות להתקדמות תבוא לידי ביטוי בהקשרים שונים, מה שקורה לאדם בחיים חשוב מאד אבל הפרשנות שלו על המציאות חשובה הרבה יותר. מרבית המצוקות מקורן בטעויות חשיבה באמונות מוטעות וחשיבה שלילית, מטרת הטיפול למצוא ולטפח סיפורי חיים מקדמים ולהחליש את סיפורי החיים החוסמים והתקועים.

או בלשון רבי נחמן  "כל העולם כולו גשר צר מאד והעיקר לא לפחד כלל"

 

השארת תגובה