רחובות מובילה את הצטננות שוק הנדל"ן

בעוד שבכל רחבי הארץ הנתונים מעידים על היקף עסקאות נמוך, הנתונים הקיצוניים מגיעים מרחובות, שם צנח מניין העסקאות בפברואר בלא פחות מ-50% ● כל הנתונים

פועלי בניה
פועלי בניה

העיר רחובות מככבת ברשימת הערים בהם חלה מגמה מתמשכת של הצטננות בשוק הנדל"ן, כחלק ממגמה ארצית המעידה כי ירידה חדה בהיקף עסקאות הנדל"ן בישראל. על פי סקירת משרד האוצר, בחודש פברואר נמכרו בעיר 212 דירות חדשות בלבד, 50% פחות מנתוני המכירות בתקופה המקבילה אשתקד.

ככלל, בחודש פברואר נרשמה ירידה ארצית של 9% בהיקף עסקאות הנדל"ן, לעומת החודש שקדם לו. סך העסקאות שנעשו עמד על 8,800 בלבד, סכום נמוך השמור מסורתית לחודש תשרי, בו מתמעטים ימי העבודה בשל החגים ומיעוט ימי העבודה. גם בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, מדובר בירידה משמעותית של 7%, כשהנתונים כולם מובילים למסקנה אחת – היקף נמוך וירידה מתמשכת בעסקאות.

אם נוציא מהמשוואה דירות יד 2, נמצא כי בחודש פברואר נמכרו רק 1,900 דירות, ירידה בשיעור 16% בהשוואה לחודש הקודם וצניחה של לא פחות מ-33%. ניתוח מדויק יותר, בו נוריד את רכישת הדירות במסגרת מחיר למשתכן, מביא את התוצאה הבאה: 1,800 דירות בלבד נמכרו, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2014, בו המתין השוק כולו לתוצאות הכרזתו שר האוצר דאז על תכנית מע"מ אפס.

באוצר מציינים כי הירידה בעסקאות נובעת מהירידה ברכישת דירות חדשות מקבלנים אך גם מירידה שנרשמה בעסקאות בשוק היד שנייה, ירידה בשיעור של כ-7%. כמו בעבר, גם כעת מיוחסת הירידה להמתנה של מחוסרי הדירה לדירות המוזלות של מחיר למשתכן. בהתייחסות להאטה הספציפית באזור רחובות והשפלה נכתב כי "ניתוח הממצאים מלמד על ירידה חדה ברכישות הזוגות הצעירים באזור זה, סביר להניח על רקע ההמתנה להמשך המכירות המתוכננות במסגרת "מחיר למשתכן" במספר ישובים באזור זה, בפרט בראשון-לציון".

אגב, גם בכל הקשור למשקיעים – נותני הטון בשוק – הנתונים מעידים כי שיעורם בקרב הרוכשים בחודש פברואר עומד על 16% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2015, אז נרשם שפל בשיעור המשקיעים בשל העלאת מס הרכישה למשקיעים חודש לפני כן. שהלא, בפברואר רכשו משקיעים 1,500 דירות, 15% פחות ממספר העסקאות בחודש שעבר ו-30% פחות מנתוני פברואר 2016. למרות זאת, באוצר לא מייחסים את התמתנות פעילות המשקיעים למס על בעלי דירה שלישית שהשית כחלון אלא לסיבות אחרות.

השארת תגובה