צנתור נדיר לתינוקת בת 3 ימים

בגיל שלושה ימים אובחנה תינוקת עם קריש דם בווריד הראשי בבטן ובוורידים שמנקזים את הכליות. צנתור משולב שלא תואר עד היום בתינוקת כה צעירה, הציל את כליותיה מאי ספיקה והיא שוחררה במצב טוב לביתה

אילוסטרציה
אילוסטרציה

תינוקת נולדה בשעה טובה לפני כחודש בלידת וואקום .כעבור48 שעות מהלידה צוות התינוקייה שם לב כי היא מעט חיוורת והסב את תשומת לבה של הרופאה שהורתה על ביצוע בדיקות דם באופן מידי. בדיקות הדם הראו כי מספר הטסיות בדם נמוך מהמקובל והיא הועברה למחלקה לטיפול נמרץ יילודים.

בדיקות הדמיה שבוצעו במקום העלו כי היא סובלת מקריש דם בווריד נבוב תחתון (הוריד הראשי בבטן( ובוורידי הכליות שגרמו לאי-ספיקת כליות קשה.

לאחר התייעצות רב תחומית בין צוותי המקום כולל רופאים בכירים בפגייה, צוות מכון אנגיוגרפיה, היחידה להמטולוגית-אונקולוגית ילדים, נפרולוגיה של הילד , אגף דימות ילדים והמחלקה לצנתורי מוח יחד עם המוקד העולמי לקרישי דם בקנדה, הוחלט לבצע פירוק של קריש הדם בעזרת מכשיר מיוחד שנועד לצנתור מוח מאחר שאיברי התינוקת זעירים בשל גילה הצעיר.

הצנתור בוצע על ידי ד"ר אדם פרקש, מנהל מרפאת מומים וסקולריים בשערי צדק, יחד עם ד"ר אנטוני פרשטנדיג, מנהל מכון אנגיוגרפיה, וד"ר קובי אמסלם, מנהל יחידת צנתורי מוח, בשיתוף עם המחלקה לנפרולוגיה של הילד, וצוות הפגייה במקום.

ד"ר אדם פרקש מסביר "צנתור כלי דם בתינוקת כל כך קטנה הוא דבר מאתגר במיוחד במקר הזה שאין לו תקדים בספרות הרפואית. במצב של קרישי דם הטיפול המקובל הוא מתן תרופות הגורמות להמסת הקרישים, אך טיפול כזה מעלה את הסיכון לדמם מוחי, לאור גילה הצעיר של התינוקת והערך הנמוך של הטסיות בדם.

לכן הוחלט על טיפול בגישה החדשנית במהלכה נעשה טיפול ממוקד בקריש עצמו. שיתוף הפעולה הפורה בין הצוותים השונים בשילוב הציוד המיוחד במחלקה לצנתורי מוח תרמו רבות להצלחתו. הפעולה נמשכה כחמש שעות, ובסופה הצלחנו לשאוב ולפרק את רוב הקרישים. מאד שמחנו לראות שהכליות התאוששו תוך זמן קצר".

ד"ר אלונה בן נון, רופאה בכירה בפגייה והרופאה המטפלת, מסבירה כי במצב של קריש דם בוורידי הכליות, אבחון מוקדם ככל הניתן חשוב ביותר להצלת הכליות.

"לא ניתן לדעת באיזה שלב התפתח קריש הדם, אך במצב של אי ספיקת כליות ישנו חלון זמן מאוד קצר בו ניתן להציל את הכליות", מוסיפה "אילולא האבחון המהיר והטיפול הייחודי, אורח החיים של התינוקת היה עלול להיות מורכב ביותר, שכן במצב של אי ספיקת כליות סופנית הייתה זקוקה לטיפולי דיאליזה ואף לעבור בהמשך השתלת כליה.

התינוקת התאוששה והחלימה לחלוטין ותשוב לאבחון ומעקב אחת לכמה חודשים בשנה הקרובה. זו תחושה טובה לשלוח ילדה כזו לחיים בריאים ולאפשר לה חיים נורמליים", מוסיפה ד"ר בן-נון.

השארת תגובה