מקפידים על 'נאפה אחר הפסח? אכלתם גלוטן חמץ שכבר היה כאן לפני פסח

יש מקום לחומרה שלא למכור חמץ גמור, כי חוששים לאי גמירות דעת במכירת החמץ • אבל רצוי שתדעו גם כי בישראל שהקמח הינו 'דל גלוטן' מוסיפים לבצק גלוטן – והגלוטן הזה הינו חמץ גמור שיובא לישראל הרבה לפני פסח

לחמג'ון טונה
לחמג'ון טונה

"נאפה לאחר הפסח", "מקמח שנטחן לאחר הפסח". הם המילים הנדושות בימים אלו בקרב ציבור בני התורה. ובכן על מה מדובר?

הכל מתחיל עם חומרה של הגר"א, [המובאת בספר מעשה רב] שנהג שלא למכור חמץ של ממש. עד כאן הכל טוב ויפה. רבים נוהגים אף הם כחומרה זו, שלא להשאיר ולמכור חמץ בעין ברשותם בפסח, זאת מחמת כמה קולות הנהוגות במכירה של ימינו [כגון שלא מוסרים את המפתח לגוי] וכיוון שחוששים הם שלא תהא דעתם גמורה ומוחלטת בכוונת המכירה, ואו-אז יעברו חלילה על איסור התורה החמור של "בל יראה ובל ימצא".

מכאן נגרר הדבר לידי כך, שהחלו להקפיד לאכול מוצרי חמץ שנאפו לאחר הפסח, ולא מסתמכים על כך שנמכרו על-ידי מישהו אחר לגוי כדת וכדין, המשיך עם העובדה שלפתע נודע כי את החיטה לקמח הלבן מרטיבים במעט מים, כדי שתתקלף בקלות – ואו-אז החלו להקפיד על "נאפה לאחר הפסח מקמח שנטחן לאחר הפסח".

אך ישנו דבר אחד עליו לא נתנו המחמירים את הדעת, והוא ה'גלוטן'.

מהו גלוטן?

ובכן, גרעין החיטה מתחלק לשני חלקים עיקריים: עמילן שהוא חלבון החיטה, וגלוטן.

תפקידו של הגלוטן, בין היתר, לסייע לשמרים להטפיח את הבצק. השמרים מתפיחים את הבצק על-ידי שחרור גז, המנפח את הבצק. אך יש צורך "לכלוא" את הגז בבצק, כדי שלא יתנדף, שכן אז לא ינפח את הבצק.

הגלוטן, בעת מגעו עם מים, ובאמצעות הלישה, יוצר "רשת" המשמשת כעין מסך החוסם את התנדפות הגז. כמו-כן הוא מחזיק את אדי המים המתהווים בחלל הבצק, לבל יתאדו עקב הטמפרטורה הגבוהה בזמן האפייה.

הקמח המצוי בארץ הינו דל בגלוטן. לכן, באם מעוניינים שהלחם יתפח, חייבים להוסיף גלוטן לבצק.

מפעלים לייצור גלוטן אינם קיימים בארץ, אלא בעיקר בגרמניה, סין וצרפת. במפעלים אלו מפרידים את הגלוטן מהעמילן, ומשווקים אותו בצורת אבקה למאפיות, כדי להוסיף את הגלוטן לבצק הלחם.

תהליך הפרדת הגלוטן והעמילן הוא על-ידי טחינת החיטה לקמח > הצפת הקמח במים > סינון והפרדת העמילן > ייבוש לאבקה > אריזה בשקים.

ברגע שבתהליך יש הצפת מים בקמח, ודאי שהגלוטן הינו חמץ גמור!

כיוון שהגלוטן אינו מיוצר בישראל, וכיוון שלא ממתינים כמה ימים עד שאנייה עם ייצור חדש תגיע מחו"ל, וכיוון שבוודאי מאפיה מחזיקה מלאי מסוים של גלוטן במחסניה, משום שאינה יכולה להרשות לעצמה להיתקע ולא לייצר לחם באם יחול עיכוב בהגעת האניה, הרי שבהכרח אם כן שבלחם שאנו אוכלים קיים גלוטן חמץ, ששהה במאפיה במהלך הפסח, ושנמכר לגוי כדת וכדין.

כיוון שכך, גם אם כתוב על הלחם "נאפה לאחר הפסח", וגם אם מצוין עליו באותיות קידוש לבנה "מקמח שנטחן לאחר הפסח" – עדיין הלחם שכולנו אוכלים מכיל גלוטן, אשר הינו חמץ גמור. כך שאל לנו להשלות עצמנו שאין אוכלים אנו חמץ שנמכר לגוי בפסח.

יש לציין כי ישנם מאפים בהם לא מוסיפים גלוטן אלא שבהם ייתכנו משפרי אפייה עם רכיבי חמץ.

כמו"כ ראוי לציין כי יש שפסקו כי הגלוטן אינו חמץ רגיל אלא חמץ נוקשה אך לא כולם מסכימים לכך ואין כאן המקום להאריך.

אך אל ייפול לבכם באמרכם, לשם מה הקפדנו, אם כן, לא למכור חמץ גמור, באם נאלצים אנו לאכול חמץ שנמכר?! כי, כאמור, יש מקום לחומרה שלא למכור חמץ גמור, כי האיסור של בל יראה ובל יימצא כה חמור הוא וחוששים לאי גמירות דעת. אך חמץ שעבר עליו הפסח, קנס הוא שקנסו חכמים, ובוודאי ובוודאי אשר חמץ שנמכר כדין, לא חלה עליו גזירת קנס זה, ולכן רחוק העניין מאיסור של בל יראה ובל ימצא, כיוון שלא עבר על ציווי התורה.

בעיה קשה יותר היא שכידוע ישנם מכולות קטנות שאינם רוכשים את מוצריהם ישירות מהחברה המייצרת אלא דרך סוכני משנה פרטיים או סיטונאי מזון, שכן חברה גדולה לעיתים איננה מוכנה לספק סחורה בכמויות קטנות ישירות אל המכולת. כך שייתכן שאמנם החברה המייצרת מכרה את חמצה אך הסיטונאי שברשותו שהה החמץ בפסח לא ביצע מכירת חמץ. על כן אף כשיש במכולת תעודה מוכרת עם חתימה מפורשת שהחנות/מוצרי-החמץ נמכרו כדין!, וכן יש תעודה כי החברה היצרנית מכרה חמצה כדין. הדבר לא יועיל שכן כאמור ייתכן שהחמץ לא היה בפסח בבעלות החברה המייצרת אלא בבעלות הסיטונאי והוא לא מכר את חמצו.

4 תגובות
  1. המאמר נכון ויפה אבל לתוספת הידיעה בבד"ץ העדה החרדית כשכתוב מקמח שנטחן לאחר הפסח זה אומר שגם הגלוטן בסדר או כי הוא מייצור חדש או שהוא נקנה רק אחרי פסח מיבואן גוי

  2. לשם כך מזכה את הרבים הגאון רבי חיים כץ שליט"א חבר בד"ץ 'מסורת', והוא מספק לציבור מידע אודות מאפים שאין בהם חששות אלו, בקו מידע שמספרו: 03-6171144, ניתן לקבל עדכונים אלו גם במייל: heifahorah@gmail.com

  3. המגיב אודות קמחים בהכשר העדה החרדית טועה.
    בקו המידע שלהם, הם אומרים בפירוש שהמאפיות בהכשר הבד"ץ אופות כעת מקמחים שנמכרו כדת וכדין.

  4. הגלוטן נחשב למעמיד, ומכון שהוא לא לבד, אלא בתוספת שמרים, זה נחשב לזה וזה גורם, ואין אם זה בעיה גם למקפידים שלא לאכול ממכירת חמץ.

השארת תגובה