לראשונה מאז השואה: לוויה לספרי תורה בוורשא – פולין

היום, כג ניסן 19 באפריל, יום ההנצחה למרד גטו ורשה, נערך בבית הקברות אוקופובה, טקס קבורת ספרי תורה. בטקס נקברו חלקים של עשרות ספרי תורה: רובם רק עמודות בודדות, וחלקים אפילו ספרים שלמים.

הגווילים נטמנו בתוך 2 כדי חרס שהוכנו במיוחד בשביל האירוע, נקברו בסמוך לעצמות מגטו ורשה,שהתגלו במהלך חפירות ברחוב יאנה פבוולה, והובאו לקבורה בבית הקברות לפני 12 וחצי שנה (טז אלול תשס"ד, 02.09.2004).

נשאו דברים: הרב מרדכי יוסף (מיכאל) שודריך, הרב הראשי לפולין וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', אננה היפצינסקה, נשיאת הקהילה היהודית בוורשה ומשה בלום, ראש כולל "נוז'יק" ורב בקהילה היהודית בוורשה, שאירגן את הטקס כולו.

בטקס השתתפו יותר מ100 אנשים, רובם מהקהילה היהודית המקומית בוורשה ונציגי ארגונים יהודים רבים, הגיעו גם נציגים מקהילות יהודיות אחרות בפולין, נציג הסיים הפולני, נציג מחוז מזוביצקי, נציג משגירות גרמניה בפולין, נציג שגרירות אוסטריה בפולין ועוד.

מהיכן היריעות!?

הרב מיכאל שודריך, רבה של פולין וחבר הועדה המתמדת של ׳ועידת רבני אירופה; ״בית הכנסת נוזי'ק היווה את המרכז והסמל של יהודת וורשה בפרט, ושל יהדות פולין בכלל, מאז 1945.

לאורך 70 השנים האחרונות, כל פולני שרוח חיובית בלבבו ומצא גווילים וחתיכות של ספרי תורה, ורצה להחזירם למקורם – לעם היהודי, פשוט נתן אותם לבית הכנסת. הגווילים הצטברו והצטברו, עד שהחלטנו לקבור אותם כראוי.

רק לפני כחצי שנה, השומר קרא לי להגיע לכניסה, ופולנייה מבוגרת שאלה אותי אם אני הרב, עניתי שכן. והיא מסרה לי שקית של קרעי ספר תורה, היא אמרה שהיא חיה באיזור לובלין, והיא נעלמה. מקרים רבים כאלו קרו עם השנים.

איננו יודעים מהיכן הגיעו ספרי התורה, מן הסתם כולם מאירופה, רובם מפולין וחלקם ממדינות אחרות שהתגלגלו איכשהו לפולין. חלקם שרופים, כולם קרועים, על חלקם יש טפטופים (אולי של דם). יש כמה גווילים שמהווים כ1/3 או אפילו 1/2 ספר תורה, אבל ברובם מדובר ביריעות בודדות ואפילו חתיכות קטנות של יריעות״.

בטקס השתתפו גם:
הרב יהושע אליס, רב במשרד הרב הראשי לפולין ורבה של קטוביץ', הרב מתי פבלק ראש קרן לאודר ומנהל בית הספר היהודי בוורשה. הרב שלום בר סטמבלר שליח חב"ד לוורשה. לשק פישבסקי, נשיא איגוד הקהילות היהודיות בפולין.

הטקס נערך בשיתוף פעולה עם ארגון פודג' (FODZ),

התקשורת הפולנית גילתה עניין רב באירוע: אתמול פורסמה כתבה ב"גזטה ויבורצ'ה", אחת העיתונים הנפוצים ביותר בפולין. באירוע השתתפו שלושת ערוצי הטלביזיה המרכזיים בפולין, ועוד כתבים רבים (סה"כ כ30 כתבים!) שנכחו ותיעדו את האירוע.

זהו כנראה הטקס הראשון מסוגו שנערך בוורשה לאחר השואה. אנו יודעים שבשנת 1936 נערך טקס קבורת ספרי תורה בוורשה בכלי חרס, לאחר שהספרים שנשרפו בדליקה שפרצה (מצ"ב כתבה ביידיש מעיתונות התקופה).

הטקס נערך בשעה 15:00 בבית הקברות אוקפובה ("גנשא"), בוורשה. רק 3 שעות לפני כן (12:00) נערך הטקס המרכזי למרד גטו ורשה ליד אנדרטת רפפורט בכניסה למוזיאון היהודי, בהשתתפות נשיאת פולין ביאטה שידלו, הרב הראשי לפולין הרב מרדכי שודריך, ומאות רבות של משתתפים.

השארת תגובה