"לא יכולים לגייס עובדים ישראלים לשגרירויות בחו"ל"

בניין משרד החוץ בירושלים (צילום: משרד החוץ)
בניין משרד החוץ בירושלים (צילום: משרד החוץ)

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה היום דיון המשך בנושא תנאי העסקת עובדים מקומיים ישראלים (עמ"י) בנציגויות ישראל בחו"ל (אזרחים ישראלים, השוהים באורח זמני בחוץ לארץ ואשר נציגות ישראל שם מעסיקה אותם באורח זמני ועל פי חוזה מיוחד).

כבר בתחילת הדיון התברר כי אין התקדמות במשא ומתן ביו נציגי העובדים לבין משרד האוצר; "הושגה התקדמות במרבית המישורים, כולל כברת דרך משמעותית בנושא השכר, אך בישורת האחרונה היתה הליכה אחורה מצד העובדים", אמר מרכז חו"ל באגף השכר במשרד האוצר, אלישע קיפניס. "לא היתה הליכה קדימה, ולכן גם לא היתה הליכה אחורה. המודל לא מתוקצב", אמרה בתגובה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני). "הכל נעשה בגרירת רגליים, 4 פגישות בין הצדדים נדחו או בוטלו. אנחנו בני ערובה של משרד האוצר, שמוכן מצד אחד לעזור לשליחי המדינה, ומצד שני לפגוע בבני הזוג שלהם המועסקים כעמ"י", אמרה נציגת ועד עמ"י, עינת הלוי-לוין. עוד סיפרה שכנציגת המדינה בווייטנאם השתכרה 1,000 דולר בחודש, ולא התאפשר לה לבצע בדיקות היריון בשל מחסור בימי מחלה. לירון גל-גנדלר, המועסקת גם היא כעמ"י, סיפרה שנלחמה על מנת שמדינת ישראל לא תוריד לה יום חופש בימי זיכרון, כשהיא מספרת את סיפורה כאחות שכולה בטקסים במדינות זרות.

לשאלת ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), אמר קיפניס כי אינו יודע להגיד מהי עלות התוספת אשר מציעה המדינה עבור שיפור תנאי העסקת עמ"י. "יכול להיות שלא שמים כאן שקל אחד נוסף, אלא מוסיפים פה ומורידים שם, במשחק סכום אפס. ייתכן ואין מנוס אלא לשלול בחוק את האפשרות להעסקה כזאת", אמר חסון. מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, שי בירן: "הסיבה שלא יודעים מהי העלות, היא שבשל נומך השכר מוסיפים לו טלאי על טלאי, וכבר לא יודעים מאיזה מערכת נתונים אפשר לשלוף את זה".

מנהל תחום משאבי אנוש פנים במשרד החוץ, אלון שמר: "אני לא מסוגל לגייס עמ"י לתפקידים בחו"ל, אפילו בשכר המעודכן, אותו מסכימה המדינה לתת; אנחנו מנסים לגייס איש מחשוב עבור השגרירות במוסקבה. ראיינתי 14 מועמדים מתאימים, אבל הם מיד מסרבים כשהם שומעים מהו השכר החודשי: 5,500 שקלים, לא כולל שכר דירה".

יעקב ליבנה מוועד עובדי משרד החוץ ציין כי 30% משליחי משרד החוץ פורשים. "פשוט אי אפשר לחיות ככה", אמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ביקש מאלון שמר מסמך מפורט עם החוסרים בכוח אדם שיש למשרד החוץ בנציגויות בחו"ל, והודיע כי יילחם על מנת לסייע למשרד, תוך רתימת משרד האוצר. אלאלוף ביקש לוודא כי הדיון הבא בין הצדדים, אשר אמור להתקיים ב- 26.4, אכן יתקיים וקבע כי הוועדה תתכנס ותדון בנושא שוב באמצע חודש מאי. "אם לא רוצים משרד חוץ, שיסגרו אותו פשוט, אבל אי אפשר שלא לתת תנאים הולמים לעובדיו ולנציגיו", אמר אלאלוף.

השארת תגובה