משכונת פחונים לאימפריה ששווה מיליארדים • גיא גלבויז בתחקיר

גיא גלבויז, יועץ פיננסי בכיר, מנתח את סיפורו של הווארד שולץ ומסביר איך לכולנו תכונות אישיות הדרושות להצלחה: "דרושות עשרים שנים כדי להפוך להצלחה בין לילה" אמר אדי קנטור, שחקן ופזמונאי יהודי אמריקאי

הווארד שולץ
הווארד שולץ
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

הווארד שולץ, בן למשפחה יהודית עניה לא נתן לנסיבות החיים לעצור בעדו והפך סניף של בית קפה אנונימי לאימפריה עולמית שמגלגלת מליארדים. לרגל צאת ספרו, מנתח גיא גלבויז, יועץ פיננסי בכיר, את סיפורו של שולץ ומסביר איך לכולנו תכונות האישיות הדרושות להצלחה.
"דרושות עשרים שנים כדי להפוך להצלחה בין לילה" אמר אדי קנטור, שחקן ופזמונאי יהודי אמריקאי. אמר וצדק נקודות הזינוק לחיים יכולות להיות שונות מאוד בין אדם לאדם. למרות שאומרים שכסף נמשך לכסף, משפחה עשירה היא לא הדרך היחידה להגיע להצלחה כלכלית. כמה מהאנשים העשירים בעולם התחילו דווקא מהמקומות הנמוכים ביותר. משכונת פחונים בברוקלין לאימפריית הקפה המצליחה בעולם.

לרגל צאת ספרו החדש "סודותיהם של האנשים שעשו מיליונים", גיא גלבויז (58) – יועץ פיננסי בכיר לתעשייה והייטק, מנתח את סיפור הצלחתו הלא יאמן של הווארד שולץ. האיש שגדל בשכונת עוני ובעשר אצבעותיו בנה את אימפריית הקפה הגדולה העולם – סטארבקס.

סיפור הסינדרלה של שולץ ,התחיל הרחק מביתו המפואר בסיאטל . את ילדותו בילה במרחק 5 שעות טיסה ובמציאות אחרת – שיכון עוני בברוקלין .הוריו שהיו פועלים פשוטים השתכרו פרוטות ובקושי הצליחו לכלכל את משפחתם. בזמן שחבריו שקדו על ספסל הלימודים נאלץ שולץ לעבוד בשלל עבודות מזדמנות בכדי לעזור להוריו , ואת הזמן הפנוי המועט שנותר השקיע בעיקר בספורט.

לכו עם האהבות שלכם

"אומרים שכל דבר שקורה, נועד לקרות בדיוק כך " אומר גיא גלבויז. לעתים ההצלחה נמצאת במקומות הכי בלתי צפויים. זה לא בהכרח האפיק בעל השוק הגדול ביותר כפי שזה תחום בו תכלו לפעול בתשוקה, התמדה והבנה. אדם שאוהב ומחובר לתחום עיסוק בנימי נשמתו, ידע מה חסר לקהל היעד מה הצרכים של קהל המטרה, מה כאביו ואיך לענות עליהם וכל זאת מסיבה פשוטה – הוא עצמו קהל היעד."

העניין בספורט השתלם לשולץ. לאוניברסיטה התקבל בעזרת מלגת פוטבול, אך לאחר שנפצע ברגלו נאלץ למכור מנות דם כדי לסיים את לימודיו. המרחק מהצלחה וחופש כלכלי לא יכול היה להראות רחוק יותר.

לאחר סיום לימודיו כשבידיו תואר בתקשורת וניסיון דל בעבודות מזדמנות בחברות למכירת כלי בית ומכונות צילום, מצא עבודה בתפקיד סוכן מכירות ברשת המשווקת פולי קפה. עבודתו יצרה בשבילו הזדמנויות בדמות מגע עם חברות וגופים שעסקו בממכר פולי קפה. כך שם לב כי רשת אנונימית באותה העת בשם סטארבקס המונה 5 סניפים בלבד, קונה פולי קפה בכמויות גדולות מאלו שקנה הכלבו הגדול מייסי'ס.

פנו מקום לאינטואיציה

לא עבר זמן רב עד ששולץ החליט לעבור ולעבוד ברשת בתי מכירת פולי הקפה ותוך חושדים ספורים לאחר שיצר קשר עם המייסדים של הרשת, מונה שולץ למנהל מכירות.

סיפור האהבה היה קצר. די מהר התגלו חילוקי דעות בין המייסדים לשולץ. בחנויות החברה בסיאטל מכרו פולי קפה בלבד ואילו שולץ רצה להרחיב אותן לבתי קפה מהסוג אותו אנו מכירים כיום. המייסדים חשבו שאין לכך סיכוי והתנגדו. בספרו מספר שולץ כי במשך חודשים היה מדוכא ומשותק בגלל חוסר הודאות לגבי עתידו.

"חושיו החדים של שולץ לא אכזבו" מוסיף גיא גלבויז. "הוא זיהה הזדמנות בדמות רשת בעלת פוטנציאל לא ממומש, התקבל לעבודה וניסה להוביל אותה לנקודת הפריצה. חוסר הודאות שגררו הפיטורים היא תחושה קשה המוכרת לרבים מאתנו ואילו המבחן בחיינו העסקיים אינו מבחן ההצלחה כפי שהוא מבחן היכולת להמשיך לקום ולדבוק במטרתך. ליפול ולקום זו מעבר לקלישאה. עצם התהליך יוצר למידה וחישול. אדם בעל יכולת התפתחות אישית, מסיק מסקנות מכישלונותיו, האינטואיציה שלו מתפתחת ויכולתו ליישם את תובנותיו העסקיות ביעילות גוברת."

בשנת 85 עזב שולץ את סטארבקס. חלומו היה להקים חנות קפה , לדבריו את ההשראה קיבל מבתי הקפה באיטליה ולאחר שהתאהב בתרבות הקפה המדהימה של האיטלקים .

בחיפוש אחר משקיעים , נפגש עם מאות אנשי עסקים ונדחה שוב ושוב "נסו לתאר כמה זה יכול להיות מייאש לשמוע כל כך הרבה פעמים שלא שווה להשקיע ברעיון שלך." מספר שולץ בספרו "זו הייתה תקופה משפילה מאוד".

למרות הקושי הרב הצליח להקים בית קפה קטן בסיאטל שתוך שנה הצליח להתרחב ולפתוח 2 סניפים נוספים . אך שולץ חשב בגדול ולא הפסיק לחלום על רשת בינלאומית.

זיהיתם הזדמנות? פעלו מהר וביעלות

במארס 87 הוצאה חברת סטארבקס למכירה , שולץ רצה לקנות, אך ההון הנדרש היה גבוה בהרבה ממה שיכל להרשות לעצמו . לאחר אחת הפגישות לגיוס משקיעים, פרץ בבכי . הוא חזר הביתה והרגיש שחייו הסתיימו אך עקשנותו והרצון להצליח לא אפשרו לו לוותר , כך לאחר שנתיים, כשבידיו הון מספק לרכישת הרשת , קנה את סטארבקס ושינה סדרי עולם .

הרשת צמחה במהירות, רעיון "חווית הקפה" שעד כה לא היה מוכר לאמריקאים תפס תאוצה רבה. שולץ לא המציא את הגלגל, הקפה היה קיים הרבה לפני שנולד אך היכולת שלו לראות מעבר למוצר פשוט, לייצר חוויה, מקום מפלט, שבה את האמריקאית ואת העולם כולו.
הצלחתה של חברת סטארבקס היא אחד מסיפורי עולם העסקים המופלאים מזה עשרות שנים:היום מונה הרשת כ22,000 סניפים ב63 מדינות בעולם והונו של שולץ מוערך ב3.1 ביליון דולר.

"שולץ זיהה הזדמנות ופעל ביעילות" אומר גיא גלבויז. "בתחקיר שערכתי תוך כתיבת הספר, נתקלתי באין ספור מקרים בהם אנשים נתנו להזדמנויות לחמוק מבין אצבעותיהם. ההססנות היא האויב הגדול ביותר. אנשים מתעכבים מסיבות שונות. מנסים להגן על רעיון סודי, מנסים למצוא הצעה טובה יותר. הבטן אומרת להם שזו עסקה שחבל לפספס אבל הפחד מההצלחה או מההפסד, מונע מהם לנוע קדימה. העולם מלא ברעיונות טובים ולא ממומשים."

גיא גלבויז הוא יועץ עסקי הכותב את תובנותיו שהופקו מתוך שנים של ניסיון וייעוץ פיננסי לחברות רבות.

ספרו העוסק בסוד ההצלחה של האנשים העשירים בעולם עתיד לצאת לאור באוקטובר הקרוב.

השארת תגובה