"אל תוציאו את החינוך לחופשת פסח" • הרב אייל אונגר

הרב אייל אונגר
הרב אייל אונגר

הרב אייל אונגר, מייסד וראש מרכז הישגים פנה בקריאה נרגשת להורים, שגם בימי חופשה כמו חול המועד וגם כאשר שוהים בפסח מחוץ לבית – אין להיפטר מחובת חינוך הילדים. "אדרבה, יש לנצל את השהות מחוץ לבית כדי להמשיך בחינוך הילדים ולהציב בפניהם כללי התנהגות והתנהלות החלים עליהם גם מחוץ לבית".

בהרצאה שנשא באזני בני קהילתו ברעננה אמר, כי למרות "פסק הזמן" מהשגרה מחוץ לבית, כדי למנוע מילדים את ההרגשה שיש זמנים של "פריקת עול" אנו כהורים חייבים להמשיך ולחנך לא רק בין כותלי הבית אלא גם מחוץ לבית. לכן, דבר ראשון, אנחנו חייבים להחליט שהחינוך לא יוצא לחופשה בפסח. אדרבה, נקפיד על הרגלי חיים שילוו אותנו גם בחופשה, מה שיעזור לילדים להפנים שהחינוך הוא לא לפרקי זמן מסויימים, בלימודים, בשגרה וכדו' אלא שזה חלק מהחיים.

לכן, הציע הרב אונגר, עוד לפני שיוצאים לחופשה חשוב שההורים ישבו עם הילדים בזמן רגוע ולומר בנחישות: אנחנו יוצאים לחופשה ושמחים מאד לעשות זאת אבל עם זאת יהיו כללי התנהגות שאנחנו חייבים לקיים. ההורים צריכים לקבוע את החוקים שלהם, לא צועקים לא ישנים בחדרים מסויימים לא ישנים אחרי שעות מסויימות, קמים לתפילה, מתפללים את שלושת התפילות ובגיליאים מבוגרים יותר לקבוע זמני לימוד במהלך היום, לא רצים במסדרונות, וכדומה.

בהמשך דבריו פירט הרב אונגר שורה של כללי התנהגות אשר חשוב לשמור עליהם בעת שהיה עם הילדים בבית הארחה או במלון. בין הכללים שחשוב לשמור עליהם: כללי אכילה במלון (לא להעמיס דברי מאכל בצלחות), לא להרוס ולא לפגוע ברכוש המלון, שמירה על נכסי הזולת, ועוד. כמו-כן חשוב להנהיג בתחילת יום ובסוף יום כמה דקות איכות ולימוד משותף עם הילדים, ועוד.

אם הילד מתנהג בצורה שדורשת ביקורת, לא לחשוש להעיר אך לא להעליב. אפשר לקחת את הילד הצידה בקור רוח, או ללחוש לו באוזן. אסור לאפשר לו לחצות את גבולות ההתנהגות הראויה.

זה הכלל: ימי חופשה ושהות מחוץ לבית, עלינו ההורים החובה לנצל את הזמן להפנים ערכים ולהעביר מסרים חינוכיים. כך הילדים, "אלה עמלנו", לא רק שהם ישמרו על כללי החינוך ועל ההרגלים החיובים שהם רוכשים בבית.

ועיקר העיקרים: דוגמא אישית של ההורים היא תמיד יעילה וטובה!

2 תגובות
  1. חכם ענייני וקולע

    נשמח לעוד מאמרים מהרב אייל אונגר

  2. יישר כח להרב אייל אונגר מאמר מממצה ואיכותי

השארת תגובה