סגן שר האוצר הגיע: שלב אחר שלב בכנס הראשון של פורום העסקים

פורום העסקים, צילום קובי הר צבי (121)
פורום העסקים, צילום קובי הר צבי (121)

מאות בעלי עסקים השתתפו בתחילת השבוע בפורום העסקים מבית 'קו עיתונות', שהתקיים במרכז הקונגרסים של מלון קראון פלאז'ה בירושלים. הפורום קם בניסיון להעניק פתרון הולם עבור בעלי עסקים הנתקלים בקשיים במסגרת פעילותם העסקית, כדי לסייע להם ולהעניק להם ארגז כלים מקצועי. במסגרת היוזמה, יתקיימו בהמשך כנסים נוספים ברחבי הארץ ובהם יינתן מענה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים.

"סוף סוף קורה משהו למען העסקים הקטנים ברחבי הארץ", אמר גורם בוועדה המארגנת. "עד היום לא ניתן מענה בסוגיות המיקרו אלא רק המאקרו. אף אחד לא ניסה לפתור דווקא את ההתמודדויות היומיומיות של בעלי העסקים".

המושב המרכזי עבור בעלי העסקים – היה מושב הפתיחה של הפורום, בהשתתפות סגן ראש העיר ירושלים ר' יוסי דייטש, עו"ד אברהם יוסטמן סמנכ"ל קרן קמח, ענבל מוזס מנהלת אגף עסקים בעיריית ירושלים ומשה דאהן מנהל מחלקת רישוי עסקים. במושב זה קיבלו בעלי העסקים שלל טיפים שיאפשרו להם לצלוח את הקשיים הרבים עמם הם מתמודדים.

ענבל מוזס, ראש אגף עסקים בעיריית ירושלים, אמרה במהלך הכנס כי "אנחנו רואים בכנס עסקים למגזר החרדי כנס משמעותי למתן כלים למגזר העסקי-חרדי שנמצא בצמיחה. העירייה עסוקה בלהשקיע בעסקים אלו במגוון שירותים וכלים שיסייעו להם – בין לעסק החדש ובין ליזם. אנחנו נמשיך לקדם את התחום בכל כלי שעומד לרשותנו לטובת ירושלים, תושביה ועסקיה".

עו"ד אברהם יוסטמן הציג את ביזמקס, המהווה פתרון ייחודי מתקדם ליזמים חרדים המשלב אפשרות לשכירת משרד במתחם יוקרתי ותמיכה רחבה, רעיונית וכלכלית ביזם הנמצא בתחילת דרכו העסקית.

בארבעת המושבים הבאים התפצלו המשתתפים בין הרצאות שונות שניתנו במקביל בשלושה אולמות על ידי מומחים מתחומים שונים. כך למשל, סגן יו"ר לשכת עוה"ד, עו"ד מנחם מושקוביץ שסיפק למשתתפים טיפים משפטיים והתמקד בסוגיית העסקת עובדים הטורדת את מנוחתם של לא מעט בעלי עסקים.

"הקמת עסק מלווה בטרדות רבות, ישנו תחום שנראה קטן אבל הוא מורכב ורגיש מאוד – 'העסקת עובדים'. לרוב נותנים עליו את הדעת מאוחר מדי, כשמגיעות תביעות. כדי להימנע מסיבוכים שכאלו רצוי וכדאי לשבת מראש עם עו"ד שידריך אתכם כיצד להעסיק עובדים בצורה נכונה, ולשמור על זכויותיהם מבלי להסתכן בתביעות עתידיות", סיכם מושקוביץ.

מלחמות השבת והעדפה מתקנת

המושב המרתק ביותר היה המושב הפוליטי, בהנחייתם של צמד הפרשנים הותיקים אבי בלום ויעקב ריבלין. במושב זה השתתפו סגן שר האוצר חבר הכנסת יצחק כהן מש"ס, חבר הכנסת רועי פולקמן יו"ר סיעת כולנו בכנסת, חבר הכנסת יעקב אשר, חבר הכנסת יואב בן צור יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, יוסי דייטש סגן ראש העיר ירושלים ונשיא להב עו"ד רועי כהן.

בפתח המושב אמר ח"כ פולקמן בסרקזם כי "מרענן לשבת מול עיתונאים ולא לשמוע שאלות על תאגיד השידור והמשבר". בהמשך התייחס פולקמן לנושא לשמו התכנסו המשתתפים ואמר: "יש תפיסה מאוד קהילתית בעסקים קטנים. צריך לשנות את התפיסה, לחשוב יותר בגדול". פולקמן גם פרגן לעמיתיו החרדים וציין כי: "האתגר שלנו הוא הנעת רמת השכר. שעצמאי חרדי לא יביא הביתה משכורת רעב של 5 אלף שקל".

חבר הכנסת יעקב אשר, התייחס לנעשה באחרונה בירושלים בסוגיית חילולי השבת: "אני רוצה לשבח את חבריי במועצה בירושלים שעומדים על המשמר. הויתור הגדול שלנו בעצם זה שאנחנו מקדשים את הסטטוס קוו מלא החורים".

סגן ראש העיר יוסי דייטש ציין כי "אנו מנסים להחזיר למסלול את נושא הסטטוס קוו בשבת בירושלים. אנחנו לא יכולים להתפשר כמלוא נימה", בהתייחסו לח"כ פולקמן שתמך בדברים, הוסיף דייטש: "אני מבקש מח"כ פולקמן שיעביר את המסר שאמר פה גם לחברים שהשאיר בעיריית ירושלים".

במהלך הדיון שהתעורר בנושא, התייחס גם סגן שר האוצר יצחק כהן להודעתה של 'טיב טעם' על הפעלת משלוחים בשבת, תקף אותה בחריפות ואמר כי זה יהרוס את העסקים הקטנים ו"לא נאפשר את פריצת הגדר החדשה הזו של משלוחים בשבת". המנחים המנוסים העירו בסרקזם כי "אולי אחרי שיצאו שני כוכבים".

גם בנושא אפליית חרדים בשוק העבודה שוחחו המשתתפים, וסגן שר האוצר ביקש לציין כי לדעתו חרדים כבר לא צריכים העדפה מתקנת, "הם צריכים רק שיפסיקו להפריע להם. הציבור החרדי לא צריך להוכיח את עצמו – הוא כבר כאן ומושרש היטב, כבר כיום נמצאים בתפקידי מפתח רבים מהציבור החרדי גברים ונשים. הם אלו שגורמים לכך שימשיכו לרצות חרדים בתפקידי מפתח. כל מי שמתוודע אליהם רוצה מזה עוד. בתפקידי אני דואג שרק יפתחו להם דלתות. את כל השאר הם עושים בזכות עצמם כי הכוח החרדי שווה יותר".

לאגד את העסקים הקטנים

נושא נוסף שעלה במהלך הדיון הוא מצוקת הדיור החרדית. חה"כ אשר אמר כי בגלל שלא כל ראשי הערים רוצים אותנו, "הממשלה צריכה לדאוג לפתרון שלא יגרום לחיכוכים. כשנכנסתי לעיריית בני ברק קראתי לדובר ואמרתי שאני לא רוצה לשמוע על סוציו אקונומי נמוך ומסכנים כי אז יזרקו לנו כמה שקלים. אני רוצה לדבר על מגדלים בצפון ב"ב".

בהמשך עסק הפאנל בשילוב חרדים בשוק התעסוקה, ח"כ יעקב אשר אמר כי "הציבור החרדי לא צריך לקבל דגים אלא חכות, ולא חכות עם אלף ואחת תנאים מסובכים".

סגן ראש העיר ירושלים יוסי דייטש התייחס לפעילות ארגון קמ"ח שהוא נמנה על מייסדיו, וציין כי "אנחנו מכשירים גם עבודות לא אקדמיות, כדי לקדם אפשרויות של פרנסה בכיוונים נוספים, למי שלא מתאים לו או לא יכול. אנחנו מסייעים גם לעסקים קטנים באמצעות מיזם ביזמקס – אם בליווי או ייעוץ או רואה חשבון. בעסקים קטנים אין צורך באפליה מתקנת, הבעיה של בעל עסק בבני ברק זהה לזו של בעל עסק ביפו".

דייטש גם הסביר את המטרה הייעודית בכנס: "מה שאנחנו רוצים להפיק מהכנס הזה, זה שבכל אזור ואזור, בכל שכונה ושכונה, לאגד את בעלי העסקים הקטנים, לתת להם כוח, לקחת יחד עו"ד ורואי חשבון, ללכת יחד בפרסום. זה יצמצם את מספר העסקים שנסגרים".
לקראת סיום, נשאלו המשתתפים גם באשר למשבר בממשלה, וח"כ יעקב אשר ציין כי "אם ההסכמים הקואליציוניים יישמרו – אין סיבה שהממשלה הזו לא תשלים את ימיה".

"אין קופסה בכלל"

לאחר ארוחת צהריים והפסקה קלה, חזרו מאות המשתתפים לאולם המרכזי, לפאנל מרתק בהשתתפותם של 'אלה שכבר עשו את זה', יזמים חרדים מצליחים, ובהם משה וייס, יו"ר חברת סינון התוכן רימון, יעקב הלפרין, מנכ"ל אופטיקה הלפרין, יואל וקסברגר מ'מלכות וקסברגר' ויוסף רפאלי מנכ"ל 'רפאלי ביטוחים', כשאליהם מצטרף מנהל אזור ירושלים בבנק מרכנתיל, שאול בביש.

חברי הפאנל סיפקו טיפים מרתקים מניסיונם המקצועי, ושיתפו את הנוכחים באנקדוטות שליוו אותם. כך למשל חשף הלפרין את הסיפור מאחורי הקמפיין המפורסם של 'משקפיים הם מוצר צריכה בסיסי', והסביר כיצד ניתן למקסם פרסום איכותי ואיך אמור בעל עסק להציב לעצמו יעדים ולנהל אותם בהצלחה. יואל וקסברגר בחר לציין את חשיבות המקוריות, "אצלנו בעסק 'לא חושבים מחוץ לקופסה', אלא אין קופסה בכלל…" הסביר.

את יום העיון נעל ד"ר צבי ברק בהרצאה על מצוינות אישית, ומאות בעלי העסקים שהעשירו את ארגז הכלים והיכולות לניהול העסק שברשותם, הודו למארגנים ולרשת 'קו עיתונות' על היוזמה המבורכת והתפזרו לבתיהם.

השארת תגובה