אוסטרליה: מחבל מחזיק בבני ערובה בבית קפה

מחבל חמוש השתלט על בית קפה במרכז העיר סידני באוסטרליה ולקח עשרות בני ערובה ■ חמשה מתוך הלקוחות הצליחו להמלט דרך דלת צדדית ■ הזמר בני אלבז ששהה בבית הקפה דקות ספורות לפני כן, נרגש ואומר: זה נס חנוכה

אחת מבנות הערובה שנמלטה או חולצה בחיפוי משטרתי
אחת מבנות הערובה שנמלטה או חולצה בחיפוי משטרתי

ערוץ 10 האוסטרלי מדווח מפי בני ערובה כי המחבל בבית הקפה דורש לקבל דגל דאעש במשלוח מיוחד ולשוחח עם רוה"מ טוני אבוט. כמו כן, הוא טוען שבידיו ארבע פצצות.

מחבל חמוש מחזיק מאז שעות הלילה, (9:45 בבוקר לפי השעון המקומי) עשרות בני ערובה בבית קפה 'לינדט' בסידני שבאוסטרליה. בשלב מספר בני הערובה אינו ידוע, ככל הנראה מדובר בכ- 30 בני אדם לכל היותר. לפני זמן קצר, הצליחו להימלט חמישה מהם, אחד הוא עובד בית הקפה, והשאר כנראה לקוחות דרך דלת צדדית תחת חיפוי של המשטרה והם נמצאים במקום מבטחים. המשטרה הצליחה ליצור קשר עם החוטף ובינתיים, מאות שוטרים ובהם לוחמי יחידות מיוחדות מקיפים את בית הקפה ששוכן בכיכר מרטין שבמרכז רובע העסקים בעיר. המשטרה פינתה את האזור מאזרחים וחסמה מספר רחובות מסביב לבית הקפה. כך גם פינתה בניינים סמוכים ואת תחנת הרכבת שבאזור. ארצות הברית פינתה את הקונסוליה שלה שסמוכה לבית הקפה ואף פרסמה אזהרה לכל אזרחיה השוהים בעיר לשמור על ערנות גבוהה.

ארבעה מתוך בני הערובה, אולצו להתקרב בידיים מורמות לחלון הראווה ולתלות דגל שחור עם כיתוב לבן בערבית, ובו נאמר: "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו", שמזכיר את הארגון דאעש. אמנם הדגל אינו הסמל של דאעש, אולם לדברי התקשורת יתכן שפעילי הארגון מעורבים באירוע.

המשטרה קראה לאזרחים להתרחק מהאזור ואף ביקשה מכלי התקשורת להפסיק את השידורים החיים מזירת האירוע, כדי לא ליצור מורך בלבבות וכדי שלא להגביר את דרישות ארגון הטרור שעומד מאוחרי החוטף.

ריי האדלי, שדרן רדיו אוסטרלי, סיפר שאחד מבני הערובה יצר עמו קשר באמצעות אחד החטופים, ושמע ברקע כיצד החמוש דרש לתת לבן הערובה לעלות לשידור חי, אך השדרן סירב. "אסור שהמאזינים ישמעו אותו", הסביר האדלי. "אין לי כישורים במשא ומתן על חטופים. גם מפקד המשטרה המקומית הסכים שמטעמי בטחון, אסור לאפשר לבן הערובה לדבר ברדיו, חרף הפופולריות שזה היה אולי מביא לערוץ שלנו".

קודם לכן, דווח כי החוטף דרש לשוחח עם ראש הממשלה האוסטרלי טוני אבוט, באמצעות שידור חי, אך הבקשה לא נענתה. ראש הממשלה אבוט כינס את הקבינט לישיבת חירום בעקבות התקרית המטלטלת את המדינה, ובהמשך ערך מסיבת עיתונאים שבה הצהיר: "איננו יודעים מה הם המניעים של החוטף, יתכן שהם פוליטיים ויש סימנים המצביעים על כך. תפילותינו ומחשבותינו מוקדשות לאנשים שבתוך בית הקפה. לבנו יוצא אליהם. אין דבר יותר מפחיד ומרתיע מאשר להיות לכוד במצב כזה".

עוד הוסיף אבוט, כי "המטרה של אלימות שנובעת ממניעים פוליטיים, היא להפחיד אנשים. אוסטרליה היא חברה פתוחה, סובלנית ונדיבה, ושום דבר לא ישנה זאת. זהו ללא ספק אירוע מדאיג מאוד, אבל אזרחינו צריכים להיות בטוחים שכוחות הביטחון שלנו מאומנים היטב ומצוידים, והם פועלים באירוע ביסודיות ובמקצועיות".

במקביל, דווח כי באזור אחר בעיר, שבו שוכן בית האופרה המפורסם של סידני פונה לאחר שנמצאה בו חבילה חשודה.

מוקדם יותר, גם דווח כי משטרת אוסטרליה עצרה תושב סידני בן 25 במסגרת החקירה שמנהלות הרשויות נגד אזרחי אוסטרליה שמנסים להגיע לאזורי הקרבות בעיראק ובסוריה. על פי הערכות, יש כ-70 אוסטרלים שנסעו להילחם בסוריה ובעיראק הנתמכים על-ידי מוסדות אוסטרליים. החקירה נועדה גם לסכל כוונה אפשרית, של פעילי ג'יהאד שמבקשים לשוב משם כדי לבצע פיגועים על אדמת המדינה. לדברי הרשויות, המעצר נועד "לשבש את תזרים הכספים וכוח האדם לאזורי הקרבות". עם זאת, במשטרה ציינו כי אין לחקירה זו כל קשר לתקרית שאירעה כמה שעות לאחר מכן בבית הקפה.

מי שניצל באורח נס הוא הזמר בני אלבז שהיה באותו בית קפה דקות לפני החטיפה. הבוקר הוא סיפר לגל"צ שעזב את המקום סמוך לזמן האירוע: "זה נס חנוכה אין משפט אחר".

השארת תגובה