נשות הכותל עתרו לבג"ץ: "רב הכותל והמשטרה לא עוצרים אלימות נגדנו"

הפגנת חרדים נגד נשות הכותל   צילום: יח"צ נשות הכותל
הפגנת חרדים נגד נשות הכותל צילום: יח"צ נשות הכותל

עוד עתירה: נשות הכותל עתרו הבוקר לבג"ץ בטענה כי מפריעים להם לקיים את הפרובוקציה החודשית מדי ראש חודש בכותל המערבי, כשלטענתם מופעלת נגדם אלימות.

 

העותרות מבקשות מבית המשפט כי יוציא צו על תנאי שיורה למשיבים – משטרת ישראל, רב הכותל והקרן למורשת הכותל – להסביר מדוע הם אינם מבטיחים את זכותן החוקית של נשות הכותל להתפלל בעזרת הנשים בכותל המערבי ללא הפרעות; וכן מדוע אינם נוקטים את הצעדים הדרושים כנגד הגורמים הפועלים באמצעות אלימות פיסית ומילולית במטרה לשבש את תפילותיהן.

העתירה מציינת כי במתווה הכותל נקבע כי עד ליישומו המלא, תישמר זכותן של נשות הכותל לקיים תפילות בעזרת הנשים שברחבה הצפונית בכותל המערבי. "אלא שזכות זו מסוכלת מדי חודש על ידי גורמים שונים, ששמו להם למטרה למנוע מנשות הכותל לממש את זכותן להתפלל כדרכן בכותל, זכות המעוגנת בדין", נכתב.

 

עוד נטען כי נשות הכותל הפכו קורבן לוויכוח הקיים בין משטרת ישראל והקרן למורשת הכותל, ביחס לשאלה על מי משני הגופים מוטלת האחריות להגן על המתפללות. הוויכוח פוגע בזכותן הבסיסית והחוקית של נשות הכותל להתפלל במקום, תוך שזכויותיהן החוקתיות נרמסות בזו אחר זו ותוך שעבירות פליליות מתבצעות נגדן.

העתירה מפרטת שורת עבירות שבוצעו כנגד נשות הכותל בחודשים האחרונים, ביניהן: תקיפה, הפרעה לפולחן, עבירה על חוק השמירה על המקומות הקדושים, הפרעה שלא כדין למימוש זכות, סחיטה באיומים, מהומה ועלבון במקום ציבורי, מטרד לציבור, התנהגות פסולה במקום ציבורי ועבירה על החוק למניעת מפגעים.

העותרות מלינות על המצב האבסורדי שנוצר, בו האחריות לביטחונן נתונה לסדרני הקרן למורשת הכותל ולרב הכותל, המהווה גורם עוין לנשות הכותל, הפועל כלפיהן בחוסר תום לב ומשיקולים זרים.

לגבי הכותל טוענות העותרות כי "אין מדובר בשטח אקסטריטוריאלי שחלים עליו דינים אחרים", ולכן חלים עליו אותם חוקים, לרבות האחריות על מניעת עבירות פליליות מוטלת על משטרת ישראל ומחייבת את התערבותה האקטיבית והמיידית בהגנה על המתפללות.

העתירה מפרטת את כל גורמי האכיפה אליהן פנו נשות הכותל לבקשת עזרה, ביניהם: משטרת ישראל, מפכ"ל המשטרה, השר לביטחון פנים, היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי למשטרה, רב הכותל וסדרני הקרן למורשת הכותל.

עו"ד אורלי ארז לחובסקי, המייצגת את נשות הכותל:"אין להשלים עם מצב שבו זכותן החוקתית לחופש פולחן של נשות הכותל מסוכלת מדי חודש ושוטרי משטרת ישראל עומדים מנגד ומסרבים להתערב, למרות ביצוען של עבירות פליליות. אנו מבקשות שבית המשפט יורה למשטרה להרחיק את פורעי החוק מרחבת הכותל בעת התפילות של נשות הכותל ולמצות עמם את הדין".

 

השארת תגובה