מאחורי הקלעים: הכירו את הצגת הפורים שגם פועלת ישועות

במרכז ימי הפורים בחצר הקודש דז'יקוב ברחובות עומדת הצגה, שמרתקת המונים ומיוחסות לה כוונות עליונות ● אנשי החצר חושפים: מי השחקנים, איך בוחרים עלילה, כמה כסף עולה ההפקה ועד היכן מגיעה מעורבות האדמו"ר? ● המופת המדהים: השחקנים בירכו ב"מעמד החופה" ומעוכבי השידוך נושעו

הצגת פורים
הצגת פורים
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

ההכנות הקדחתניות לפורים בחצר הקודש דז'יקוב ברחובות מתחילות הרבה לפני שראשוני אוזני המן מתמקמים במאפיות היותר חרוצות. ימי הפורים נמצאים במרכז עבודת ה' נשגבה בהכוונת האדמו"ר. במקביל לשיחות הקודש, שיעורי התורה וההכנות הרוחניות, נערכים אנשי החסידות לאחד האירועים היותר מדוברים בעיר ומחוצה לה ושהפכו לאבן שואבת לחסידים מקומיים, אוהדים מכל הארץ ורבים מתושבי רחובות – ההצגה.

אחת המסורות הקדומות בחצרות הקודש היא לערוך ב'טיש' הפורימי הצגה מושקעת, שסיפורי מופתים ואגדות רבות נכרכו בה. כשהחל את הנהגתו, גילה האדמו"ר מדז'יקוב את רצונו להמשיך במסורת החסידית, והוא אף מייחס לה חשיבות רוחנית רבה. השנה, יהדרו החסידים ויערכו שתי הצגות, בפורים ובשושן פורים, דבר שעד כה היה רק בשנה הראשונה להנהגה. למען הסר ספק, מדובר בהצגות שונות לחלוטין.

דומה כי אין מקום מתאים להשתמש בביטוי השחוק 'מאחורי הקלעים', יותר מאשר שיחה מעמיקה עם הנפשות הפועלות – הלא המה הכותבים, השחקנים והמפיקים – רגע לפני שהוילון יוסט והצגת פורים תצא לדרך. לצורך כך, פנינו להרה"ח יצחק ב', אברך חסידי מופלג שהופך בימים אלו למפיק של ממש, וביקשנו לקבל פרטים על ההכנות האחרונות.

איך בוחרים את השחקנים?

"למען האמת הייתה את הקבוצה הראשונה שהתחילה לשחק לפני 5 שנים – אל תשאל אותי איך בדיוק הם נבחרו – ואיתם אנחנו ממשיכים. לפעמים אחד עוזב ואחר מצטרף, אבל בגדול זהו גרעין קבוע ומגובש".

מי כותב את ההצגה?

"בכל תהליך הכנת ההצגה, אנחנו רואים את החשיבות הרבה והכוונות הרוחניות שהרבי מייחס לה. הוא בוחר את הסיפור, ואז זה עובר לאיש מקצוע שהופך את הסיפור לטקסטים של הצגה. אח"כ זה חוזר לרבי, והוא עצמו מכניס שינויים בכתב ידו, וככה זה מגיע אלינו.
"אני יכול לתת לך דוגמה קלה להתערבות של הרבי: באחת ההצגות הוא הדגיש לנו שדמות הגביר צריכה להיות של אדם חסידי, שלא להעביר מסר שבשביל להיות עשיר צריכים לוותר על הרוחניות, ויש עוד דוגמאות רבות".

כמה זמן אתם עושים חזרות?

"בגלל שאנחנו מקבלים את הטקסט די קרוב לפורים, יש לנו ממש זמן קצר לחזרות. את רוב החזרות כל אחד עושה באופן עצמאי, יש לנו גם קו פנימי שאנחנו מתקשרים דרכו. חזרות מלאות יש לנו בודדות ממש. אנשים אולי לא מודעים לזה, זה נשמע כאילו התכוננו בלי סוף, אבל זו האמת. יש לנו ס"ד והציבור אכן מגיב בצורה מאוד חמה".

כמה כסף עולה להפיק את ההצגה?

"אנחנו מאוד משתדלים לחסוך בעלויות, ולא לבזבז מדי הרבה על תפאורה ותלבושות. יש לנו מאגר תלבושות, וכשצריך אנחנו נעזרים בישראל וועג, איש החסידות שזה תחום עיסוקו ושמלווה את טובי ההפקות במגזר. עיקר הכסף הולך להגברה, והשנה נשקיע יותר ברמקולים אישיים כדי שהתוצאה תהיה יותר איכותית".

בעוד חלק מהנוכחים רואים במופע הצגת פולקלור איכותית, החסידים מתייחסים אליה בכובד ראש וברצינות תהומית. אחד הסיפורים המדהימים שנלחשים בחסידות מפה לפה, קשור דווקא לתקלה קלה שאירעה בהצגה. היה זה בתוך סצנה של חתונה חסידית, בזמן הקבלת פנים, רגע לפני החופה. אלא שאז השחקן-חתן התעכב, והשחקנים החליטו לנצל את ההזדמנות. הם פנו לשלשה חסידים שהיו בקהל ושלהם ילדים מעוכבי שידוכים, והחלו להתפלל ולהעתיר לישועתם, משל היה זה מעמד חופה אמיתי.

על מנת לסבר את האוזן, לאחד החסידים הייתה בת בגיל 25, לאחר בחור בן 22, ולשלישי היו שלשה ילדים שחיכו לבנות את ביתם, בגילאי 21, 23 ו-24. כעת חיה, כשנה לאחר התפילה בהצגה – כולם מצאו את זיווגם, חלקם כבר עמדו תחת חופה ואחרים מאורסים.

ההצגה היא אולי החלק הבולט, אבל ככלל, בימי הפורים פושט האדמו"ר צורה ולובש אדרת גבורה, הנהגותיו שונות, ומברכותיו נושעו רבים. מדי שבת וחג, מתאספים אנשי הקהילה לשעה של לימוד לפני תפילת שחרית, אך ביום הפורים הם זוכים לאורח מיוחד בדמות האדמו"ר שמצטרף אליהם. הריקודים והשמחה הם עבודה בפני עצמה, ואגב, ההצגה עצמה מגיעה לא לפני 3-4 שעות ריקוד ודבקות עד כלות. על היום כולו מרחפים ענני עשן סיגריות ווג מנטה שהרבי מעשן ללא הרף, וזה לו היום היחיד בשנה בו הוא מעשן, וגם לכך מיוחסים כוונות עליונות.
לסיום, פנינו למפיק ההצגה ר' יצחק, וניסינו לדלות פרטים על העלילה שתוצג בעוד שעות מספר, אך מסתבר שגם לקראת כניסת היין – לא יצא סוד, והאיש ממלא פיו מים.

אולי בכל זאת, אפשר פרומו להצגה הקרובה?

השארת תגובה