"חיזוק רוח הלחימה והאמונה" • סגן השר הר אלי בן דהן מגיב לדו"ח המבקר

בן דהן. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
בן דהן. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

בשבועות האחרונים חלק ניכר מהשיח הציבורי עסק בפרסום דו"ח מבקר המדינה לגבי מבצע צוק איתן. ולמרות זאת, לא עוסקים במסקנה האמיתית והכואבת ביותר שזועקת מן הדו"ח: הקרב על הרוח. ראשי מערכת הביטחון מיאנו לצאת למערכה והעדיפו להכיל טרור. הייתה חסרה להם הרוח שמנחה אותנו כי צבא נועד לנצח וכי יש ביכולתנו להכריע את האויב.

אל הדו"ח כולו יש להתייחס בשלושה מישורים מרכזיים. המישור הטקטי, המישור האסטרטגי, התחום האפור שביניהם.

במישור הטקטי, הלקח הנלמד הוא שחברי הקבינט צריכים לקבל מידע מפורט על כל נושא שעולה על סדר יומו של הקבינט המדיני-ביטחוני וכן מידע מודיעיני הקשורים לעבודת הקבינט. דו"ח המבקר מאושש את הטענות שהועלו בשנתיים האחרונות לפיהן המידע שהועבר לא היה מספק ולא היה ניתן ללמוד ממנו כראוי את הנושאים הנידונים במידה שיאפשרו לשר החבר בקבינט לקבל החלטות מושכלות במידה מספקת. אני חושב שהנושא הזה טופל כראוי לאחר שהוחלט כי ימונה קצין שיעדכן את השרים בקבינט, וכיום עבודת הקבינט השתפרה מאוד ויש מידע שזורם מראש המל"ל אל חברי הקבינט.

בתחום האסטרטגי הדבר המרכזי והחשוב שאנחנו צריכים לטפל בו זה רוח הלחימה של הצבא. לצערי הרב מהדו"ח ניבטים סממנים של אי-רצון להילחם מחד גיסא ורצון להכיל את הטרור ואת האיומים הצבאים מחד גיסא. גם בנקודה זו, שלטעמי היא הנקודה המכרעת, אני סמוך ובטוח שאנחנו נמצאים במקום אחר היום. אני יכול לומר כסגן שר הביטחון שכיום הרמטכ"ל הנוכחי מנחיל לכל חיילי צה"ל רוח ברורה, שאומרת שהצבא נועד לנצח ולהכריע במלחמה.

התחום האפור שביניהם מתייחס לירידה לשטח בזמן מבצע צוק איתן. דווקא כאן יש מקום להסתכל על מערכות ישראל בעבר ולומר בצורה אמיתית כי לו היה שר משרי הממשלה שכיהנה לפני תחילת מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 יורד לסיני או לרמת הגולן ורואה את הביצורים ואת ההיערכויות של הצבא הסורי או המצרי, אין לי ספק שמלחמת יום הכיפורים הייתה שונה. לכן, כאשר מותחים ביקורת על מי שכן עשו כך בשנת 2014, כאשר לא קיבלו מידע מספק על מה שקורה בשטח יש לקחת אותה בעירבון מוגבל.

הנחישות ורוח הקרב שליוו את עם ישראל לאורך כל שנות קיומו הם אלה שהכריעו את מערכות ישראל בעבר והם אלה שיכריעו את מערכות ישראל שלצערנו, ככל הנראה, גם יהיו בעתיד. לכן, חיזוק רוח הלחימה של מפקדי וחיילי צה"ל וחיזוק האמונה בצדקת הדרך הם קריטיים.

השארת תגובה