נתניהו: "הסכמנו עם טראמפ להקים צוות בנושא שלא הסכמנו בעבר – ההתיישבות"

ראש הממשלה התייחס בפתח ישיבת הממשלה לפגישה עם נשיא ארה"ב ואמר: הסכמנו להקים גם צוות במקום שעדיין לא הסכמנו בעבר ולא הגענו אליו להסכמה – אני מתכוון כמובן לנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם על כך אנחנו נדון

נתניהו וטראמפ. צילום: אבי אוחיון
נתניהו וטראמפ. צילום: אבי אוחיון

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לפגישתו בשבוע שעבר עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ועדכן את השרים על הקמת מנגנון תיאום.

"חזרתי ביום שישי מביקור היסטורי בוושינגטון, מפגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הברית בין ישראל לארה"ב תמיד הייתה איתנה, אבל אמרתי שם, אני אומר לכם גם כאן בירושלים: הברית הזאת התחזקה עוד יותר. התחזקה משני טעמים – קודם כל, יש כאן קשר אישי רב שנים בין הנשיא טראמפ לביני, והוא חשוב. אבל הוא חשוב עוד יותר בגלל הדבר השני שהתחזק, וזו הראייה המשותפת של הסכנות וההזדמנויות במזרח התיכון. שנינו רואים עין בעין את האיום המרכזי והגובר מצדה של איראן, ואת הצורך לעמוד מול התוקפנות של איראן בתחומים השונים.

"שנינו רואים גם את האפשרות לנסות לבסס את האינטרסים האזוריים שהולכים ומתגבשים בין ישראל, ארה"ב ומדינות באזור, גם כדי להדוף את איראן וגם כדי לפתח הזדמנויות אחרות ונורמליזציה. בסופו של דבר אנחנו מקווים גם לשלום. זה שינוי יסודי והוא, הייתי אומר, ליווה את כל הדיונים שלנו ובעצם היווה את התשתית של ההסכמות בינינו.

"הסכמנו להקים צוותים כדי לשדרג את כל התחומים המרכזיים ביחסים בין ישראל לארה"ב – בתחום של הביטחון, בתחום של המודיעין, בתחום של הסייבר, בתחום של הטכנולוגיה, בתחום של הכלכלה ובתחומים רבים אחרים, וכן הסכמנו להקים גם צוות במקום שעדיין לא הסכמנו בעבר ולא הגענו אליו להסכמה – אני מתכוון כמובן לנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון. גם על כך אנחנו נדון.

"נפגשתי בנוסף לנשיא גם עם סגן הנשיא, מייק פנס, גם הוא ידיד גדול של מדינת ישראל, ופגשתי לראשונה את מזכיר המדינה, רקס טילרסון, פגישה מאוד טובה. כמו כן פגשתי כ-20 מראשי הסנאט והקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, וחיזקתי פעם נוספת את התשתית הדו מפלגתית בתמיכה לישראל, שבארה"ב חובקת באמת את המדינה הזאת לאורכה ולרוחבה, ולרוחב אוכלוסייתה.

אני חייב לציין שבסיום המפגש עם הנשיא הוא לחץ את ידי והגדיר את היחסים בין ישראל לארה"ב כ"יום חדש". הוא אמר: "A new day" . אני חייב להגיד לכם, יש פה יום חדש והוא יום טוב. גם כאן יש יום חדש, אין זמן ליעפת, אין זמן לג'ט-לג, כי לאחר ישיבת הממשלה אני אצא לביקור חשוב בסינגפור ואחר כך באוסטרליה. נדמה לי שזה הביקור הראשון של ראש ממשלה בשני המדינות החשובות הללו. אנחנו נחזק את הקשרים הביטחוניים, הכלכליים וגם אחרים עם שתי המדינות הללו.

באוסטרליה אני אקיים יחד עם ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול, פגישה עם אנשי עסקים משתי המדינות, במטרה להגדיל את הסחר בין ישראל ובין אוסטרליה. מה שאנחנו עושים לחיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל בעולם – וזה ניכר בביקור בוושינגטון, זה ניכר גם בביקורים שקדמו לוושינגטון, בעולם המוסלמי, ועכשיו ביבשת אוסטרליה ובמעצמות אחרות באסיה, מה שברור כאן שיש לזה גם היבט כלכלי – אנחנו פותחים שווקים חדשים. הדבר הזה הוא אחד מהדברים שתורמים לחיזוק כלכלתה של ישראל.

אבל מה שתורם לחיזוק הכלכלה זה קודם כל המדיניות הכלכלית הנכונה, ואני רוצה לברך אותך שר האוצר, ואת שרי הממשלה, על המאמץ שאנחנו עושים יחד ועל התוצאות. בזמן היותי בוושינגטון קיבלנו תוצאות מאוד מרשימות ועל פי אומדן הלמ"ס, זה אומדן אומנם – הצמיחה במחצית השנייה של 2016 הגיעה, היא עברה את ה-5%, ובחישוב שנתי, כלכלת ישראל צמחה ב-2016 ב- 4%, אבל שימו לב לחציונים האחרונים – החצי הראשון של 2016 3.8%, והחצי השני של 2016 5.2%. אנחנו במגמת עלייה מאוד ברורה. כשמסתכלים על מדינות ה-OECD, אנחנו במעלה הרשימה שם, כמעט מובילים, והדבר הזה הוא מאוד מאוד חשוב. זה מייצר מקומות עבודה, זה מעלה את השכר במשק, זה טוב לאזרחי ישראל.

דבר אחרון, אנחנו קראנו בפרשת השבוע את פרשת יתרו. "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך", גם למען יאריכון ימיהם. במורשת שלנו, המורשת היהודית, אנחנו מכירים את האמירות הקובעות הנוספות: "אל תשליכני לעת זקנה", "והדרת פני זקן". ולכן אני הזדעזעתי לראות את הדברים הללו, על התעללות בקשישים, הדבר הזה נוגד את הערכים היהודיים שלנו ואת הערכים הבסיסיים של מדינת ישראל, ולכן אני מצפה ממשרד הבריאות ומגורמי האכיפה למצות את הדין עם המתעללים ולהבטיח שהמקרים האלה לא יישנו יותר".

השארת תגובה