רוצים לדעת איך לשלב מוצרי חלב בתפריט הילדים?

תזונה נכונה בגיל הילדות היא אחד היסודות לגדילה ולהתפתחות אופטימליות • חשוב להציע לילדים תזונה מגוונת המכילה את כל קבוצות המזון, הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לגוף ולהקנות להם דפוסי אכילה בריאים שילוו אותם לכל החיים • שרית עטיה – דיאטנית קלינית יועצת למועצת החלב, מסבירה ומייעצת איך נעזור לילדינו לאכול בריא יותר? 

"הכללים להלן מתייחסים אמנם למוצרי החלב, אך מתאימים ונכונים לכלל המזונות. את הכללים אספתי לאורך השנים כאימא וכדיאטנית ילדים", אומרת לנו שרית עטיה, דיאטנית קלינית יועצת למועצת החלב, "המשימה לא פשוטה אך בהחלט אפשרית":

1. "האחריות עלינו" – קשה לקבל ולקחת אחריות, אך זה הכלל החשוב ביותר ליישום. לא נוכל לגדל ילדים עם הרגלי אכילה נכונים אם לא נסגל אותם בעצמנו. ילדים שגדלים בבית שבו אוכלים במהלך קריאת עיתון, אין סיכוי שיאכלו ליד שולחן האוכל. זה נכון גם לגבי שתייה מתוקה, נשנושים, ממתקים בלי סוף וכל הרגל. אנחנו מהווים מודל לחיקוי עבור הילדים שמפתחים הרגלי אכילה דומים לשלנו ובהתאם לנהוג בבית. לעולם אזכור את הפרצוף שעשתה אימא שבאה אליי למרפאה וסיפרה כי בתה בת התשע מסרבת לאכול כל ירק שמוצע לה. כששאלתי את האם אם היא עצמה אוכלת ירקות עוותה האם את פרצופה ואמרה: זה לא טעים".

2. כמה שיותר מוקדם – קל יותר לאמץ הרגלי אכילה טובים בשלב מוקדם מאשר לשנות הרגלים מיותרים מאוחר יותר – בתקופת הילדות, הנעורים ובכלל. ילד שהשתייה הראשונה שהוצעה לו היא מיץ או תה, או שמוצר החלב הראשון שהציעו לו היה ממותק, יתקשה להתרגל לשתיית מים או אכילת מוצרי חלב לבנים. אז אף פעם לא מוקדם, וכבר מגיל החשיפה הראשונה מומלץ להציע לילדים מוצרי חלב ללא תוספת סוכר. כדי לקבל טעם מתוק אפשר להכניס לתוך יוגורט לבן כמה חתיכות פרי.

3. לא להכריח, אך להמשיך ולהציע – סבלנות ואורך רוח הם מילות מפתח כאן. עלינו לזכור שלעתים נדרשות כעשר חשיפות למזון חדש עד שהילד יסכים לטעום אותו. זה מונח על השולחן שוב ושוב ובסוף זה פועל. עדיף לא לכפות על ילדים לאכול מוצרי חלב, אך חשוב להציע אותם בכל ארוחה, גם אם בארוחה הקודמת סירבו. בניסיון נחמד שערכנו בגני ילדים, שבהם מוגשת ארוחת הבוקר בסגנון בופה, הנחנו בכל בוקר, במשך חודש ימים, מגש עם ירקות בחמישה צבעים, בלי לומר מילה. שמחנו לגלות בסוף החודש כי 90% מהילדים אכלו או לפחות טעמו ירקות מארבע צבעים לפחות.

4. חלון הזדמניות – מכירים את הרגע הזה שבו הילדים כבר יושבים רעבים, השולחן ערוך והאוכל עדיין לא הגיע לשולחן? זה רגע יקר להניח במרכז השולחן את האוכל שאנחנו רוצים שינסו. ברגעים אלה אחוז ההצלחה נוסק. נסו את זה בבית.

5. היו יצירתיים – הרבה יותר נעים לאכול אוכל שנראה טוב. סדרו את הצלחת בצורה יפה ומושכת. אנחנו אוכלים גם עם העניים. למשל, ענן גבינה לבנה, לצדו ציפורי גמבה ומתחתיו רגבי אדמה מאורז מלא שבהם גדלים עצי ברוקולי; ריבועי גבינה קשה שמוצגים כבלוקים לבניין ועוד.

לארוחת ערב כייפית הניחו על השולחן ירקות חתוכים בשלל צבעים וצורות של חצאי עגבניות שרי, כרוב סגול, גמבה חתוכה לרצועות, גזר חתוך בקולפן ועוד והציעו לכל אחד למרוח על פרוסת לחם גבינה לבנה או טחינה ולקשט בירקות הצבעוניים.

6. שתפו את הילדים בקניית האוכל והכנתו – ילדים אוכלים ברצון מאכלים שהם השתתפו בקנייתם ובהכנתם. במהלך הקניות בחנות תנו להם לבחור. את הכללים ניתן לקבוע מראש בבית. ילד שטעם ובחר סוג מסוים של גבינה קשה במעדנייה יאכל זאת בשמחה אחר כך בבית. ילד שגרד גבינה ללזניה יטעם ממנה אחר כך ביתר קלות.
7. רעיונות לשילוב מוצרי חלב בתפריט המשפחתי:
• במקום משקה תוסס או מיץ הניחו על השולחן כוס חלב72924_logo2-_z3-2016-002
• אחר הצהריים מגיע, הילד מחפש משהו מתוק? ארוחה חלבית קלה, כמו יוגורט בתוספת פרי, יכולה להיות פתרון רב-יתרונות, לעומת חטיפים וממתקים
• חביתיות קטנות עם גבינה ומעט סוכר שילדים תמיד אוהבים (ביצה אחת, שתי כפות גבינה לבנה, כף קמח ומעט סוכר)
• דייסה בתוספת מעט קינמון
• כריכים עם גבינות בטעמים שונים, בתוספת ירקות
• טוסט (עם גבינה צהובה 9%) עם ירק שלם לצדו
• סלט ירקות עם ריבועי גבינה מלוחה
• חופן בייגלה לטבילה בקופסת גבינה לבנה וירק
• פשטידות על בסיס גבינות
• טפטופי יוגורט במרקי החורף (מרק דלעת, בטטה, אפונה)
• פרנץ' טוסט (לחם מטוגן בביצה וחלב)

השארת תגובה