תיקון 190 לפקודת מס הכנסה ואיך הוא משפיע על הפנסיה שלכם

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה עורר עניין רב בקופות גמל, מאחר והוא מקנה הטבות מס לחוסכים

צילום שאטרסטוק
צילום שאטרסטוק

כתבות על שוק ההון בהקשר לחסכונות פנסיוניים צצות בעיתונות חדשות לבקרים. התחום הפנסיוני, הכולל קרנות השתלמות, פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל, הפך בשנים האחרונות למעניין במיוחד, בזכות כמה רפורמות ממשלתיות. בהקשר הזה, אחד הנושאים הנדונים ביותר לאחרונה הוא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, אשר הביא להתעוררות ופריחה מחודשת של קופות הגמל, בשל השלכותיו על נושא קצבאות הפנסיה והטבות המס.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה כאמור בחוזר מס הכנסה מס' 2/2013 של רשות המסים, "עוסק בעיקר, בהרחבת מסגרת הטבות המס… בעת משיכת כספים באפיק החיסכון לקצבה". בפשטות, מטרת התיקון הינה עידוד האזרחים לחסוך דווקא באפיק הפנסיוני.

מהי למעשה המשמעות של זה עבורנו? בטרם ניגש להסביר מהו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה וכיצד הוא עשוי להשפיע על החיסכון שלכם לפנסיה, כדאי להכיר ולהבין מספר מושגים בסיסיים מעולם החסכונות ארוכי הטווח:

היוון קצבה מוכרת הוא חישוב הערך הנוכחי של סכום כסף שאמור להתקבל בעתיד באופן קצבתי  (תוך התחשבות בריביות). בהתייחסות להיוון קצבה או פנסיה, המשמעות היא משיכת הפנסיה העתידית כסכום חד­פעמי. המדינה מעוניינת לעודד את אזרחי המדינה לחסוך לפנסיה ומעניקה הטבות מס עד תקרה מסוימת הקבועה בחוק. הקצבה המוכרת נובעת מסכומים שהפקיד החוסך ולא היה זכאי להטבות מס בגין ההפקדה.

קצבה מזערית (הנקראת גם פנסיית מינימום) היא סכום קצבה מינימלי הקבוע בחוק. פנסיונר אשר מקבל קצבה הגבוהה מסכום הקצבה המזערי יוכל לבצע היוון של חלק הקצבה שמעל הקצבה המזערית שמעל ולמשוך אותה כסכום חד-פעמי. חוסך אשר אין ברשותו את סכום הקצבה המזערי, העומדת כיום על כ-4,405 ש"ח בחודש לא יוכל לבצע היוון של הקצבה ולמשוך אותה כסכום חד­פעמי.

רווח הון נומינלי הוא הרווח שנצבר כתוצאה מהשקעת הכסף בנכסים פיננסיים כגון מניות, קרנות נאמנות, אופציות ועוד. הרווח מתקבל מחישוב פשוט של ההפרש שבין סכום הכסף שהושקע לסכום הכסף שנפדה.

רווח הון ריאלי הוא הרווח שנצבר כתוצאה מהשקעת הכסף בנכסים פיננסיים כגון מניות, קרנות נאמנות או אופציות כאשר בחישובו לוקחים בחשבון את שיעור העלייה או הירידה במדד המחירים לצרכן.

במסגרת פקודת מס הכנסה, מוטל בישראל מס על רווחי הון בעת מימוש נכסים פיננסיים, בשיעור שבין 15% על נכסים שקליים ל-25%. מחזיקי קופות גמל נהנים כיום מפטור מלא ממס על רווחי הון, במשיכת הכספים בגיל פרישה כקצבה חודשית. על-פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, במשיכה מקופת גמל כסכום חד-פעמי בדרך של היוון קצבה מוכרת, כפי שהוסבר לעיל, שיעור המס על הרווח היחסי יהיה 15% בלבד מהרווח הנומינלי שנצבר בקופה במקום 25% מס ריאלי כפי שנהוג בשוק.

הטבות מס מוגדרות בחוק כזיכוי או כניכוי במס על סכום הפקדת עובד, שכיר או עצמאי, המפקיד חלק ממשכורתו או הכנסתו (בהתאמה) לקרן פנסיה, קרן השתלמות, ביטוח מנהלים או קופת גמל. הטבות המס, כפי שנקבעו בפקודת מס הכנסה, מתחלקות לשני סוגים: זיכוי וניכוי. זיכוי הוא הטבת מס המתבטאת בהפחתת המס שחייב העובד לשלם. במקרה של הפקדות לקופת גמל, ייהנה המפקיד מזיכוי בגובה 35% מההפקדה, אשר יקוזז מתשלום המס; ניכוי הינו הפחתת ההכנסה החייבת במס, דבר המוביל להפחתת חבות המס. הטבת המס, אם כך, במקרה של ניכוי, תהיה בגובה המס השולי.

 

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה נכנס לתוקף כבר בתחילת שנת 2012 ונועד לעודד חסכונות במוצרים פנסיוניים. התיקון הופך את ההשקעה בקופות הגמל למשתלמת במיוחד, היות והוא מאפשר הפקדה ומשיכת הכספים כסכום חד-פעמי (בדרך של היוון קצבה מוכרת), תשלומי מס מופחתים ונזילות גבוהה של הכספים החל מגיל שישים בהתקיים תנאים מסוימים, אשר יפורטו בהמשך. תיקון 190 לפקודת מס הכנסה קובע שכל משקיע רשאי להפקיד לקופת גמל. בגיל שישים, זכאי המשקיע למשוך את כספו כקצבה פטורה ממס, או כסכום חד-פעמי (כל עוד יש לו פנסיה חודשית בגובה הקצבה המזערית לפחות). יתרה מכך, כפי שכבר צוין, בשל הטבות המס במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, משיכה כסכום חד פעמי מקופת הגמל תישא בחבות מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינלי היחסי בלבד, ולא בשיעור של 25% על הרווח הריאלי, כפי שמקובל באפיקי השקעה אחרים הקיימים בשוק. במקרה זה נהנה המשקיע גם מדחיית תשלום מס במקרה של העברה בין מסלולי השקעה שונים הנחשבת להטבה משמעותית דבר המשפיע לאורך זמן על התשואה המצטברת, וגם מתשלום מס מופחת, כאמור.

ניקח דוגמה מספרית כדי להמחיש את הנושא: "חוסך שהפקיד מיליון שקלים המיועדים לקצבה מוכרת לקופת גמל שהניבה תשואה שנתית של 6%, ישלם במשיכת הכספים מהקופה מס רווחי הון בסך של כ-9,000 שקלים בלבד, זאת לעומת מס של כ-15,000 שקלים שהיה משלם אילו היה מנהל את כספו בחלופות אחרות המצויות בשוק". (מתוך: "תיקון 190 – הטבת מס לחיסכון שלך", 3/2016/29).

שינוי נוסף מתבטא באפשרות להוריש את הכסף למוטבים שאינם בהכרח שארים. כמו-כן, במידה והחוסך נפטר לפני גיל 75, יהיו הזכאים לקבל את הסכום שנצבר לנפטר בתשלום חד­פעמי פטור לחלוטין ממס. במידה והחוסך הלך לעולמו לאחר גיל 75, יוכלו הזכאים לכספים למשוך את הכספים במס בגובה 15% נומינלי בלבד ממרכיב הרווח היחסי.

יש לזכור שמעבר להטבות המיסוי, ניהול כספים במסגרת קופות הגמל נושא עלויות נמוכות של ניהול ההשקעות  וכן דמי הניהול נמוכים יחסית. בנוסף, מעניק הזדמנות להשקעה במגוון רחב של נכסים  כגון נכסים לא סחירים וכן מציע מספר רחב של מסלולי השקעה בעלי פיזור השקעות בארץ ובחו"ל.

הבחירה בתכנית חיסכון פנסיונית היא החלטה כבדת משקל ורבת משמעות. גם אם אתם מצוידים בהבנה ובידע בשוק ההון ובתחום הפנסיה, מומלץ תמיד לקבל ייעוץ אישי וליווי מקצועי. דבר זה יסייע להגיע להחלטה מושכלת בבחירת מסלול חיסכון ארוך טווח המותאמת לנתוני השכר והצרכים האישיים שלכם. בחירה נבונה תאפשר לכם למקסם את הטבות המס הקבועות בחוק, ובבוא הזמן ליהנות מפירות השקעתכם.

השארת תגובה