לקראת ל"ג בעומר: אייכלר כינס דיון מיוחד על חניוני האוטובוסים במירון

הקריסות, הפקקים והלחץ האנושי: הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ אייכלר קיימה דיון מיוחד בכנסת על חניוני האוטובוסים במירון

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון: "בעיית החניה בימי ההילולא היא בעיית יסוד בכל הבעיות בתחבורה למירון וחזרה. כל השנים טוענת המשטרה ומשרד התחבורה, שאם היו להם עוד חמישים דונם לפחות לחניה במרגלות ההר, היו נמנעים כל "הקריסות" להם אנו עדים מידי שנה בל"ג בעומר. הכשרת החניונים דורשת שילוב כל הגורמים הקשורים בנושא, על מנת לאפשר זרימת מבקרים טובה ולשמור על בטיחותם וביטחונם של אלפי המבקרים בהילולא בל"ג בעומר.

עיקר הצורך בהסדרת החניונים קיים בשבוע ל"ג בעומר אך גם בשאר ימי השנה חשוב שתהיה הגעה מסודרת ונוחה ככל האפשר למבקרים שרוצים לבקר באתר.

נציגי משטרת ישראל ומשרד התחבורה ושאר הגורמים, טענו כי הקצאת שטחים נוספים לטובת חניונים באזור ההר, תוכל להוות פתרון הכרחי למניעת מעמסת התנועה באזור. מאות אלפי אנשים מגיעים למקום צר שכזה, במסגרת זמן של 48 שעות בלבד ורק זרימה שוטפת של התנועה, תאפשר את קיום ההילולא. הכשרת החניונים תביא לפתרון מידי של מכלול הבעיות שבזמן ההילולא, שברובן הן תחבורתיות, בעיקר לתחבורה ציבורית ואוטובוסים פרטיים. אבל יש לסייע לנוסעי הרכב הפרטי לשנע אותם אל ההר וממנו חזרה לחניונים המרוחקים. לכל אלה אנו זקוקים לכל דונם אפשרי, כדי לשנע את הנוסעים.

כל הגורמים הביעו נכונות לפעול בשיתוף פעולה מלא מבעוד מועד על מנת להכשיר את השטח התפוס אל מחוץ ל"מעגל מירון". הם ידונו בדרכים להכשיר את השטחים הנדרשים, לטובת כלל ציבור המבקרים מידי שנה בשנה לקבר הרשב"י".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס אמר כי במירון מתקיים האירוע הגדול ביותר במדינת ישראל וצריך להיערך אליו ולהתכונן כנדרש.

"אם המצב יהיה כמו שנה שעברה, שאין מספיק אוטובוסים, ואנשים רבים נתקעו בתחנות ולא זכו להגיע למירון לטכס ה"חלקה" שלהם, אז בשביל מה אנחנו מחפשים מקומות חניה לאוטובוסים שאינם מגיעים? זה דבר בלתי נסבל. מקווה שהוועדה תקיים דיון מיוחד על התחבורה בל"ג בעומר.

החניונים שאנחנו מדברים עליהם, הדונמים הרבים שיש שם, אמורים להיות מנוצלים על ידי אוטובוסים רבים, ככל הנדרש כדי שכולם יוכלו להגיע לל"ג בעומר למירון".

באשר לקרקעות הבעייתיות שקרובות למירון ולא מתאפשרת הקמת חניונים עליהם אמר הרב מוזס: "אם הצלחנו לאשר בכנסת את חוק ההסדרה אנחנו נצליח וודאי להסדיר גם את הקרקעות הללו ולהשתמש בהם לצורך חניונים".

הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים: השטחים האלה נדונים מול הגורמים הממלכתיים, שנים רבות. לפני כמה שנים, שבועיים לפני ל"ג בעומר, שתלו לנו בכוונה דברים בשטח הזה. היינו משלמים לחקלאים פיצוי תמורת זה שהם לא ישתלו. רשות מקרקעי ישראל והמשטרה מודעים לנושא. הפתרון צריך להיות ייסודי, דהיינו לתת לאנשים הנטועים שם, שטחים חלופיים.

תמיר ברקין, מנהל מרחב צפון במנהל מקרקעי ישראל אמר כי הם זיהו את בעיית החניונים לפני זמן רב. לקחנו חברה שתבדוק את הצורך של המשטרה ואנשי התחבורה ושתמצא את המקומות הכי טובים שיענו על הצרכים. איתרנו 4 חניונים רחוקים יותר. הצענו שאנחנו נממן 100 תכנון והמועצה האזורית תתכנן. אם יהיה צורך אנחנו יודעים לפנות לתושבי מירון ולתת להם קרקע חלופית.

דרור גנון, סמנכ"ל משרד התחבורה אמר כי הדרישה לגבי החניונים האלה עלתה ממשרד התחבורה המתמודד עם קשיי התחבורה הציבורית במקום. כדאי שנעשה עוד סבב דיון משותף עם המינהל ונראה לכם את הצורך הציבורי והתחבורתי בחניון מירון.

רפ"ק מיכה טובול, ראש ענף רישוי ואבטחה במשטרת ישראל: "כבר כמה שנים שרק תחבורה ציבורית עולה להר. לרכבים פרטיים הוקמו חניונים באזור ומהם יוצאים שאטלים. כל ההתנקזות של התחבורה הציבורית היא שכולם מגיעים לשם ואמורים לפרוק ולהעמיס. מבחינתנו המערך שם מתנקז לשטח מאוד מצומצם וכל השטח הגדול הוא שטח חקלאי שלא מנוצל. והיה ונקבל עוד שטח, זה ייצור יותר ביטחון ורווחה לציבור. התנועה תזרום בצורה יותר טובה וכך ייטב לכולם.

יורם יפרח, מפקד משטרת התנועה הארצית: מבחינה תחבורתית תמיד יהיו לנו שם עומסי תחבור ה חריגים. ככל שיתאפשר לנו לפתוח יותר נתיבים, כך התנועה תזרום טוב יותר. היום אין מספיק נתיבים מה שיכול להוביל לקריסה של המערך.

נציגת משרד המשפטים: גם כשיש זכויות קניין אפשר להפקיע במקרה הצורך אם גורמי המקצוע סבורים כך. בדרך כלל הצורך בהפקעה הוא קבוע. יכול להיות שמקרה הספציפי הזה יהיה אפשר להפקיע פעם בשנה.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר סיכם את הדיון בדרישה להושיב את כל הגורמים יד, עד שיימצא פתרון. מה שקרה בשנים האחרונות לא יכול להימשך. החניון הזה משמש כבר 60 שנה לחניון. יש להרחיב אותו ולקלוט את כל האוטובוסים כולל השאטלים ולהזרים את התנועה של הולכי רגל ונוסעים, בבטיחות מרבית. כל החניונים מסביב שנותנים מענה לכלי רכב פרטיים, אינם פותרים את בעיית הזרימה, ההורדה והעליה במירון. המשטרה אומרת ומשרד התחבורה ושליחי הציבור אומרים דברים ברורים. רשות מקרקעי ישראל, חייבים לפתור את הענין. אילו השטח הקיים היה מספיק, לא היתה קריסה כל שנה ולא היינו צריכים לשבת פה. כל הגורמים צריכים לדעת שהציבור הולך וגדל. אסור להשאיר את הציבור כעדרי צאן שאפשר לדחוס אותם ולדחוק אותם על הקיר או חלילה למנוע מהם להגיע לציון הקדוש בכל ימות השנה ובפרט בל"ג בעומר. בתכנון נכון ובהרחבת שטחי החניה במקום, אפשר וצריך לקלוט את כל העולים לציון הקדוש" אמר.

השארת תגובה