בצל עץ הדעת: הראיון הנדיר של מנהלי הרשת

הם לא אוהבים להתראיין, ומיעוט הפרסום הוא אחד מאבני הייסוד בשיטה החינוכית, אבל לקראת 'כנס המיוחד', הצלחנו לשוחח עם צוות ההנהלה והפיקוח הבכיר ברשת 'עץ הדעת', בכדי להכיר מקרוב את מרכזי הקידום ואת גני השפה המיוחדים שמפעילה הרשת • וגם: ההדרכה בחינוך שמסרו גדולי ישראל

מרן הגראי"ל בעץ הדעת
מרן הגראי"ל בעץ הדעת

ב'עץ הדעת' לא מתראיינים. זה המשפט הראשון ששמעתי, כשביקשתי להכין את הכתבה הזו. וזה אכן התברר כנכון. אבל למען המטרה החשובה, להציג את הפעילות, לטובת הילדים המיוחדים, הצלחנו לשוחח עם ראשי המערכת, ולהבין מה כוללת הרשת הענפה, כשאנו מתמקדים בגני השפה ובמרכזי הקידום.

אנחנו נמצאים במתחם המרכז לקידום ילדי הת"תים בשכונת רמות בירושלים, שכמו יתר המרכזים הממוקמים בשאר רחבי הארץ, הפך זה מכבר למוקד עלייה לרגל לעוסקים במלאכת החינוך, ואנשי חינוך בכירים מהרשויות הארציות והמקומיות, מגיעים בכדי להתרשם, וללמוד מהידע הרב שנצבר.

כשרואים את ההתפתחות המרשימה של 'עץ הדעת', קשה להאמין שאך לפני 20 שנה, כל זה לא היה קיים.

איך ולמה הוקמה רשת עץ הדעת? 

"פערי הדורות וחוקי ההתישנות וההסתגלות של מערכת החינוך בכללה הביאה לפתחם של גדולי הדור דרישה ציבורית להקים משהוא רענן שיהוה עמוד אש ומורה דרך להתרעננותה של מערכת החינוך בכלל ומיקום תפקיד מערכות החינוך כמבנה חינוכי מוביל ולא רק כפתרון שהיה חינוכי. משכך נקראה הנהלת עץ הדעת לקומם את המטרה כשמהשלב הראשוני כל צעדיה נווטו ע"י מרנן ורבנן.

במקביל היה צורך גדול למוסדות שיתנו מענה לילדים הזקוקים לעזרה מקצועית, ומכיוון שמענה אמתי לצרכים של ילדים אלו לא היה בנמצא, ולכך נשלחנו על ידי גדולי ישראל לשאת את משאם ולהעמיד כלים חינוכים לדור העתיד", ומשכך קיבלנו את אמונם של גדולי התורה, כמו שכתבו מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב ויבלחט"א מרן ראש הישבה הגראי"ל שטיינמן כי "מפעל החינוך עץ הדעת הוקם בשליחותם". ואכן לאורך כל הדרך הרגשנו שגדולי ישראל לוקחים חלק פעיל בהנהגת המוסדות, כשהם מתעניינים בכל פרט ומכוונים אותנו בעצה נכונה".
יצוין כי הנהלת עץ הדעת הינה בת בית אצל חשובי הרבנים וגדולי האדמורים המעריכים את תנובת עבודתם החינוכית, העניניות והפרקטיות של תרגום המשנה החינוכית לשדה החינוך בשטח.

הכלל הבסיסי שעליו עומדת רשת עץ הדעת, הוא כי מהות החינוך נמצאת במשולש שבין ההורים, התלמיד ומערכת החינוך – במשולש זה אמורה להתמקד כל תשומת הלב של המטרה שלשמה הוקמה המערכת.

ולזאת, כל עיסוק וכל שימוש בהעצמת המפעל והמוסד מעבר למטרה החינוכית, מחטיא את התפקיד ומזיק למטרה. "לאבן דרך זו היו השלכות רבות ומעניינות במהלך ההתבססות של רשת "עץ הדעת" בקהילות בני התורה בפרט ובקהילות בהן פועלת רשת עץ הדעת בכלל", אומרים לנו בהנהלה. "אנטי תזה הברורה ביותר לאמרת ההמונים "פרסמת – עשית, לא פרסמת – לא עשית". כשהדרך ברורה, המטרה ברורה, היעדים ברורים והמסילה היצוקה בהדרכתם של גדולי ישראל, ולכן אצלנו אומרים 'עשית – עשית, וסייעתא דשמיא תלווה את דרכך'".

מהם יסודות החינוך שלכם?

"ההכרה הפדגוגית שהתפתחה בעולם החינוך במשך השנים, בהכרת נפש הילד והיכולת לאבחן דרכי פעולה לקידומם ולצרכים מיוחדים של התלמיד, גורסת שאין ילד מיוחד אלא יש דרך מיוחדת וילד הנצרך לדרך מיוחדת כדי להעמידו ככל שאר ילדים, וכבר אמר זאת שלמה המלך: "חנוך לנער על פי דרכו".

"יישום דרך זו אשר התקבלה אצלנו, בהוראתם של מרנן ורבנן, הוטמעה בתפיסתם של אנשי החינוך המופקדים על הכוונתם והעמדתם של ילדי הקודש".

בני שיחנו מציינים כי "חוסר הידע וההכרה של הציבור החרדי, והסטיגמות ללא הבנה באבחון השונה, העמיד אתגר חינוכי בפני מערכת החינוך של עץ הדעת, ליצור מודעות והבנה ולפתח כלים ייחודיים בתחום, והבאת הנושא להכרתם של מנהלי מוסדות החינוך, בכדי להביא לאיתורם של תלמידים הנצרכים לדרך שונה בתחילת דרכם, ובכך להעמידם בקרן אורה ולהעצימם להסתגלות חברתית חינוכית והתפתחותית במסגרות החינוך הרגילות בגילאים שלאחר מכן".

מלבד המרכזים, ב'עץ הדעת' מפעילים "גני שפה" ייחודים, שנועדו לקדם ילדים עם לקויות שונות ולשלב אותם בחינוך הרגיל. בכדי להבין יותר כיצד פועלים גני השפה, שוחחנו עם מפקחות ברשת.

גני השפה של רשת "עץ הדעת", כמו המרכזים הפדגוגיים והטיפוליים, שוכנים במבנים מפוארים ומרווחים ברחבי הארץ, בערים: ירושלים, מודיעין עלית, בית שמש, ועוד, ומהווים חממה חינוכית-טיפולית מקדמת עבור ילדים שעברו ועדת השמה ונמצאו בעלי לקות שפתית ו/או רגשית.

לשם מה יש צורך בגני השפה?

"גנים אלו נועדו על מנת לצמצם פערי התפתחות שונים בין הילד בעל הלקות לקבוצת בני גילו, להקנות לו כלים ומיומנויות ולהעצים את יכולותיו, על מנת שיוכל בהמשך להשתלב במסגרת חינוך רגילה", מסבירה לנו אחת המפקחות ברשת.

"בגן השפה, נהנה הילד מתוכנית לימודים מכוונת מטרות טיפוליות, ומסל שעות של טיפולים פרא רפואיים הכוללים טיפולים על ידי קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומרפאה רגשית".

המפקחת מוסיפה כי "מעבר לסל הרגיל פיתחו ב"רשת עץ הדעת" תכניות העשרה ייחודיות המעצימות את מיומנויותיו ויכולותיו של הילד. כך למשל, מקפידים כי גם בטיפולים שעובר הילד מחוץ למסגרת שעות פעילות הגן, יישמר הרצף הטיפולי על ידי הדרכה שמקבל צוות הטיפול מצוות הגן, הן הפדגוגי והן הטיפול".

כאמור, גני השפה של רשת "עץ הדעת" מעוצבים ומאובזרים ברמה גבוהה, ויוצרים סביבה לימודית מזמינה ומאתגרת. בכל גן חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים וניתן למצוא בהם ציוד טיפולי חדיש לצד ערכות אבחון עדכניות ומקצועיות.

צוות הגנים של "עץ הדעת" עובד בשיתוף פעולה יום יומי עם צוות הפיקוח וההדרכה של כלל הרשויות, עומד בקריטריונים הפדגוגיים והמקצועיים וזוכה להערכה רבה.

כאן, זוכים התלמידים לתוכנית שילוב אופטימאלית, המתאפשרת תודות להיותה של רשת עץ הדעת לאחת מרשתות גני ילדים הגדולה בישראל ופועלת בשליחותם הישירה של מרנן ורבנן גדולי ישראל וככזאת זוכה לאמון מקצועי מכלל המוסדות ברחבי הארץ המקבלים את הילדים לשילוב מלא במוסדותיהם.

איך למעשה מגיעים לשילוב המתאים?

"לכל ילד נתפרת תוכנית התפתחות ושילוב אינדיבידואלית", מסבירה המפקחת. "לאחר הליך אבחון מדוקדק ובהתאם לבנק מטרות, הנבנה על-ידי הצוות המקצועי הפדגוגי ובשיתוף פעולה מלא של הורי הילדים ובהתאם למטרת העל שהיא הכשרת הילד למעבר למסגרת החינוך הרגיל.

"עבור כל תלמיד נמצא הזמן המתאים, בו הוא ירוויח את מקסימום הטיפולים, כאשר בין ההיצע הטיפולי, נמצאים: פיזיותרפיה, קלינאיות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפולי ספורט וייעוץ הורים. בנוסף ניתן לקבל גם טיפולים רגשיים וטיפולי היגוי, מבעלי מקצוע הנחשבים למובילים בתחומם".

בימים אלו יוזמת רשת עץ הדעת בשיתוף עיריית ירושלים הקמתו של מתחם ענק מפואר וחדיש מסוגו שירכז את כל המענה לחינוך המיוחד. המרכז הזה מתווסף למרכזים חדשים שקמו בשנים האחרונות בערים מודיעין עלית ובית שמש.

השארת תגובה