שקד, לוין ואדלשטיין יוזמים: מהפכה בחקיקה ובפיקוח הכנסת על הממשלה

שרת המשפטים, שר התיירות ויו"ר הכנסת יוזמים מהפכה בחקיקה בכנסת ובפיקוח הכנסת על הממשלה. לפי התכנית, מספר הצעות החוק בשנה יוגבל וועדות הכנסת יוחזקו בעבודת הפיקוח שלהן מול הממשלה

מליאת הכנסת. צילום: הכנסת
מליאת הכנסת. צילום: הכנסת

שרת המשפטים איילת שקד, שר התיירות יריב לוין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יוזמים מהפכה בחקיקה ובפיקוח הכנסת על הממשלה. לוין, שקד ואדלשטיין נפגשו לאחרונה בלשכת יו"ר הכנסת כדי לגבש את התכנית המקיפה שתוביל לשינוי בתחום החקיקה בכנסת.

עיקרי היוזמה: צמצום היקף החקיקה – ח"כ יוכל להגיש בין 4-5 הצ"ח פרטיות בשנה. (כיום אין מכסה להגשת הצעות חוק פרטיות לסיעות ובכך נגרמת הצפת החוקים).

מכסות לוועדת השרים- 15 הצ"ח בלבד יעלו לדיון בכל שבוע בוועדת השרים לחקיקה. (כיום הוועדה דנה בממוצע בכ 30-45 הצ"ח).

הצעות חוק בקריאה טרומית במליאה-  יוגבלו למספר של 250 הצ"ח בשנה. (כיום מדובר על מספר של כ- 750 קריאות טרומיות בשנה).

הרחבת סמכויות הפיקוח של הכנסת על הממשלה:

וועדת השרים לענייני חקיקה: – כיום כאשר חוק נפסל בוועדת השרים, כל שר יכול להגיש ערר, ואז הוא מחויב להציג את החוק בפני הוועדה.

ההצעה: השר יגיש את הערר אך החוק יוצג בפני הוועדה באמצעות הח"כ היוזם עצמו (על בסיס מכסה סיעתית). הצעה שנולדה מתוך ההבנה כי הח"כ היוזם את הצעת החוק הוא זה המכיר את הצעת החוק על בוריה והוא המתאים ביותר להציגה לפני הצבעה לחברי וועדת השרים, על שלל היבטיה.

שיפוט מוקדם של הצעת חוק – הצעות חוק פרטיות מורכבות העוסקות ברגולציה יהיו זכאיות לעבור בחינת RIAבדומה להצעות חוק ממשלתיות. באופן זה יוכלו חברי הכנסת המגישים להבין את עמדות המשרדים מראש ובכך להתכונן טוב יותר לדיון בוועדת השרים ולשיפור החוק. הטבה זו תהיה וולונטרית ונתונה לרצונו של חבר הכנסת.

ועדות הכנסת:

הרחבת היקף הפיקוח – כיום מחויבים להגיע לוועדות הכנסת רק עובדי מדינה על פי התקשי"ר. ההצעה מבקשת להרחיב את מעגל מוזמני החובה גם לגופים מבוקרים או נתמכים.

מעורבות בסדר היום הממשלתי -וועדה בכנסת תוכל לקבוע ברוב מיוחס כי ועדת שרים המיועדת לעניין זה תדון בנושא (על בסיס מכסה שתוקצה לעניין).

מינוי בכירים – כיום רשימה סגורה של מינויים בכירים מגיעים לאישור הממשלה. על פי ההצעה ייערך שימוע פרלמנטרי למועמד ברשימה סגורה של משרות בכירות לפני הגעתן לאישור הממשלה.

פיקוח תקציבי – וועדה האחראית על ענייני משרד ספציפי תקבל דו"ח ביצוע במהלך שנת התקציב על מנת לבחון פערים מהתקציב. השר יצטרך להגיע לוועדה בכנסת ולדווח על התנהלות התקציב של משרדו והסיבות לחריגות והפערים באם יהיו.

כאמור, השרים שקד ולוין קיבלו גיבוי לתכנית מאדלשטיין, שביקש לבחון קודם את הנושא מול חברי הכנסת. "אני שמח שמחאותיי על ריבוי החקיקה והצורך בהגברת הפיקוח על הממשלה נושאות פרי", אמר יו"ר הכנסת. "אני מברך את השרים שקד ולוין וסמוך ובטוח שאם המהלך יתממש – נשפר את הפעילות הפרלמנטרית ואת יעילותה".

שרת המשפטים שקד הוסיפה: "אינפלציית החקיקה של חברי הכנסת היא בבחינת 'באו לברך ויצאו מקללים'. טירוף החקיקה אינו עושה שירות לערך הדמוקרטי, הוא בוגד בו. יותר חוקים משמעותם סרבול, רגולציה ואזיקה בשלשלאות של ברזל של חופש הפרט.

"התוכנית שהכנו מבקשת לוודא כי הכלי החשוב של החקיקה אינו פוגע באזרח ובדמוקרטיה. אי לכך הכנו מערך שלם של 'תן וקח' שבו המחוקק מקבל כלים נוספים לעבודתו הפרלמנטרית ולפיקוח על עבודת הממשלה בתמורה ליצירת איזון בריא".

כחברי הכנסת של האופוזיציה הביעו כצפוי את התנגדותם למהלך, אלא שלהתנגדותם הצטרף יו"ר הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן שהודיע כי הוא מתנגד ליוזמה.

השארת תגובה