הכירו את 'ארגוני החסד' הערביים שמאמצים את שיטות הפעולה של החרדים

מי שמסתובב בבתי החולים בירושלים לא יכול להתעלם מנוכחותם ההולכת וגוברת של קבוצות מתנדבים ערבים – שפועלים בשיטות המוכרות מארגוני החסד החרדיים

מנות עריבות לחלוקה בבתי חולים
מנות עריבות לחלוקה בבתי חולים

ארגוני החסד החרדיים הפכו כבר לחלק בלתי נפרד מהנוף בבתי החולים בישראל. אין מי שלא נתקל במתנדבים מחלקים ארוחות, עוברים בין המיטות, עורכים אירועים וחגיגות, ועושים הכול על מנת לשמח ולהקל על החולים ובני משפחותיהם. אך מסתבר שארגוני החסד החרדיים לא לבד, בתקופה האחרונה קמו ארגונים ערביים, שמחקים את העמותות המוכרות, ופועלים במתכונת דומה. 'כל הזמן' מביא לראשונה הצצה מרתקת.

"אנחנו עוזרים מכל הלב בלי להבדיל בין בני אדם, אבל עיקר הפעילות מתמקדת בעזרה למלווים של חולים שמגיעים מהגדה ומהרצועה לקבלת טיפול רפואי בישראל", אומרת עביר ג'באר, מתנדבת וחברת הנהלת ארגון 'סלמתכום'. "אנחנו בקשר עם העובדים הסוציאליים בבתי החולים, אלו מכירים טוב יותר מכולם את המצב, והם מחברים אותנו עם החולים והמשפחות. אנחנו עוזרים בציוד רפואי, בכלכלה, בארוחות, ובעיקר בפתירת קשיי שפה".

אם נתקלתם בתקופה האחרונה במסדרונות הדסה הר הצופים בשיירת מתנדבים עליזה שעוברת בין המיטות, מחלקת פרסים ומרעיפה ניחומים, ייתכן שמדובר בחבורה הערבית שמגיעה לכאן ממזרח ירושלים או מיתר אזורי הארץ, ומנהלת פעילות שגרתית, בעיקר בשבתות וחגים. "אנחנו עדיין לא מתנהלים בהיקפים גדולים, אבל משתדלים להגיע ולשמח, בין היתר בימי הולדת ואירועים מיוחדים".

משרדי 'סלמתכום' ממוקמים בשכונת 'אבו גוש', והיא מנוהלת בהתנדבות. העמותה מקיימת שיתוף פעולה עם עמותת 'בדרך להחלמה' ממבשרת ציון, עמותת שמאל שמתמקדת בהפעלת מערך מתנדבים להסעה של חולים פלסטינים – בעיקר ילדים – מהמחסומים אל בתי החולים בישראל. מטרות נוספות כוללות רכישת ציוד רפואי למשפחות הנזקקות וארגון ימי כיף למשפחות הילדים החולים.

מטבחי 'סלמתכום' הם כנראה גולת הכותרת של פעילותה. הארגון מכין ארוחות עשירות – אותם הם מחלקים בשבתות ובימי חג מוסלמים, כמו גם בשבירת הצומות הרבים.

ארגון נוסף שפועל בבתי החולים בירושלים הוא 'אמאנינא', עמותה רשומה מאום אל פאחם שנוסדה לפני כשנתיים, והיקף פעילותה הולך וגדל. "מטרות הארגון הן תמיכה וסיוע לחולים ונזקקים בחברה הערבית, כולל חולים משטחי הרשות הפלסטינית ועזה המאושפזים בבתי החולים הישראלים ובני משפחתם שמלווים אותם. פעילות לגיוס מתנות והפעלות לילדים, בגדים, דברי מזון, ארגון מפגשים חברתיים, טיולים וארוחות בחגים לאותם חולים", נכתב ברשם העמותות.

עמותת 'אמאנינא' הגיעה לתודעת הציבור גם בפרשת הצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא, אז הם הקימו סוכת אבלים בבית החולים תל השומר בו אושפזו אחיו ואמו של הילד שנשרף למוות. לסוכה הגיעו אנשי ציבור לעודד את בני משפחת דוואבשה.

המודל שהציבו הארגונים החרדיים לעמותות הערביות, גולש גם לשיטות ההתרמה. בחומר פרסומי של העמותות ניתן לראות פרוספקטים עשירים, פעילות יח"צ אינטנסיבית, ולא מעט דינרים וערבי תה לגיוס כספים.

עם זאת, בעוד מתנדבי העמותות החרדיות מתקבלים בחיוך אצל כל אזרחי ישראל, ללא הבדלי דת וגזע, נראה שמתנדבי העמותות הערביות עדיין נתקלים בקשיי קבלה אצל חלקים מהאוכלוסיה.

תגובת עמותת "אמאנינא" – "משאלותינו" עמותה שיוסדה בשנת 2013 ע"י צעירים וצעירות ערביים, שחרטו על דגלם לקדם את ערך ההתנדבות והנתינה בחברה הערבית, ולהביא על ידי כך לקידום נושאים חברתיים חשובים להתפתחות החברה הערבית בפרט והחברה בכלל,
התחומים והפעיליות ההתנדבותיות שעסקנו בהם עד כה הם:

1. ליווי וסיוע לחולים, לרבות פלסטינים משטחי הרשות הפלסטינית ועזה המאושפזים בבתי חולים ישראלים (תמיכה בשפה, הנגשה רפואית,כיתות לימוד ועשייה, חינוך לערכי שלום ודמוקרטיה, פעיליות חברתית כגון ימי ספורט, חגים, טיולים וכו')
2. כנסים תרבותיים וקהילתיים ביישובים ערביים וקידום פרויקטים מקומיים ביישובים.
3. ימי העלאת מודעות לאוכלוסיות מוחלשות ובעלי צרכים מיוחדים.
4. ארגון ימים התנדבותיים לתלמידי תיכון (בגרות חברתי) במסגרות השונות של פעיליות העמותה.
5. ארגון פעיליות יצירה לתלמידי יסודי ולמעונות של צרכים יחודיים, בתי חולים וכו' במטרה להטמיע את הכרת האחר ולפתח את ערך ההתנדבות בחברה הערבית .
6. משלוחי מנות ובגדים בחגים, לרבות ארוחות הרמדאן .
וממש בימים אלה אנחנו משיקים פרויקט שנקרא ״רשת התנדבות חברתית״ שיכלול בין היתר סיוע למשפחות נזקקות, בשיתוף פעולה עם עמותת לקט ואחרים ומס' רשויות ערביות ומשרד הרווחה.
עו״ד אחמד מוהנא, מנהל העמותה מסר בתגובה : שחולה הוא בנאדם חולה, לא משנה אם הוא ערבי או יהודי, הצרכים הייחודיים של מטופלים אלה והיעדר מסגרות טיפול וליווי נגישות לחולים ערבים הגבירה את מאמצינו לצמצום פערים אלה.

השארת תגובה