הפיגוע והנזק התודעתי: כשצה"ל משנה כיוון ומנסה לסגור את פרשת אזריה

תשעה חודשים לאחר תחילת משפטו של החייל אלאור אזריה נראה כי צה"ל מנסה לשנות דיסקט ולהגיע לסיכום עם משפחתו של החייל, מה שמעלה את השאלה, "למה דווקא עכשיו?". רמז: פיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב

זירת הפיגוע. צילום אבי חן חדשות 24
זירת הפיגוע. צילום אבי חן חדשות 24

שבוע ימים חלף מאז שהשופטת אל"מ מאיה הלר הקריאה במשך כשעתיים וחצי 98 עמודי פסק דין מנומקים, שלאורכם נכתשו לגזרים החייל, עורכי דינו ו-31 עדי ההגנה, משנה צה"ל כיוון ומנסה להגיע להסכמה עם משפחת אלאור אזריה.

הקלטה שנחשפה הערב בערוץ 2 מעלה כי מח"ט כפיר, אל"מ גיא חזות, נפגש אמש עם צ'ארלי אזריה, אביו של אלאור, ורמז לו שהגיע הזמן שהמשפחה תשנה את קו ההגנה בו היא נוקטת, בתמורה להקלה בעונש. בנוסף, רמז חזות לאזריה כי טוב יעשה אם יחליף את סנגוריו של בנו בפרקליטים מהסנגוריה הצבאית.

עיקר הביקורת מכוונת על כך שצה"ל מנסה להתערב במשפטו של החייל, בניגוד לאמירה הברורה שהושמעה שוב ושוב לאורך המשפט כי צה"ל אינו מתערב בהליך המשפטי, מה שלמעשה מפספס קצת, בעיני, את הנושא העיקרי – צה"ל מוכן להגיע להליך של פשרה, מין הסדר טיעון, עם החייל, בניגוד גמור להתעקשותו למצות את הדין עם החייל. באיחור של תשעה חודשים נראה שבצה"ל מתחילים להפנים את הנזק התדמיתי שמשפט אזריה חולל לגוף הכי אמין במדינה, כך לכל הפחות חשבו אזרחי ישראל בסקרי הלמ"ס האחרונים.

השאלה שאמורה להישאל, למה דווקא עכשיו? כמובן שניתן לענות בתשובה הפשוטה, כי התגובות הסוערות ברשת לפסק הדין שהרשיע את החייל גרמו לשינוי דיסקט אתל אלופי צה"ל. אלא שזה קל מידי. נראה מלכתחילה שמישהו כיוון למקום של הריגה, לייתר דיוק קשה להגיד שמדובר בהפתעה לאור הקו התקיף שננקט נגד אזריה לכל אורך המפשט, כך שקשה להאמין שאף אחד בצה"ל לא חזה את המהומה האזרחית, בוודאי לאור דעות המומחים שנאמרו לכל אורך תשעת חודשי המשפט כי צה"ל מסכן את אמונו.

ואולי זה הפיגוע הרצחני שארע לפני שלושה ימים בטיילת הפסטורלית והמדממת של ארמון הנציב. נכון לאתמול בערב, למעלה מ-48 שעות אחרי הפיגוע, צה"ל היה עסוק עדיין בקרב התודעתי, על כך שמשפטו של אזריה לא השפיע כלל על התנהגות החיילים במשפט.

הקרב כלל סרטון וידאו של החייל המנטרל, ציטוט הקצינה המנטרלת, תחקיר ראשוני, אלופים שעלו להגן על החיילים שנראו נמלטים, וגם דו"ח פתולוגי מוזר, שהראה כי גם קלעי M-16 נמצאו בגופו של המחבל, מה שגרם לאתרי החדשות לצאת בכותרות, "המחבל נהרג גם מכדורי החיילים, מה שמוכיח את טענת הצוערים". רק חבל שאף אחד לא שמע היטב את דבריו של איתן רונד, המדריך המנטרל שהצית את המהומה בכך שזרק את שמו של אלאור אזריה בהקשר של הפיגוע, למחרת הפיגוע – "היו עוד 3-4 חיילים שירו איתי, אבל יכלו להיות הרבה יותר. אפשר לעצום עיניים, אבל הדברים מחלחלים".

העובדה שצה"ל נאלץ לצאת לקרב על התודעה בתוך הבית פנימה, ולהוכיח שמשפט אזריה לא השפיע על תפקוד החיילים, יתכן והראה למפקדי צה"ל את המחיר שהצבא עשוי לשלם בעקבות הקו הנוקשה בו נקט מול אלאור אזריה.

אפשרות נוספת, אך קונספירטיבית, היא כי יתכן ותחקיר האירוע המלא. שלא ברור מתי ובאיזה אופן יתפרסם, כולל עדויות של חיילים שאמרו במפורש שמשפטו של אזריה עמד להם בתודעה בזמן שנמלטו מהזירה. יתכן, שאותם חיילים לא באמת חשו כך ברגע האמת, אלא שיחזרו את רגעי האימה על סמך מה שהם ראו באולפני הטלוויזיה ויתכן כי הם באמת חששו מאפקט אזריה. כך או כך, באיחור של תשעה חודשים, נראה שבצה"ל הפנימו את הטעות בנקיטת קו התביעה הנוקשה.

תגובה אחת
  1. לא יעזור לאיש דבר. אין למדינת חוק, חברה בקהילה הבין לאומית שום ברירה מלבד העמדתו לדין ומציאתו כאשם. מי שלא מקבל זאת לא באמת מאמין במדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. לפחות תהיו ישרים ותאמרו הדברים בקול רם.

השארת תגובה