כבל: "נדאג שהרב-קו יהיה ידידותי, לא נתפשר בשמירה על הפרטיות"

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה בהכנת החוק להסדרת השימוש בכרטיס הרב קו, יו"ר הוועדה כבל: "לא נתפשר בשמירה על הפרטיות של הציבור"

איתן כבל ואדלשטיין. צילום: הכנסת
איתן כבל ואדלשטיין. צילום: הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית שנועדה להסדיר את השימוש בכרטיס חכם בתחבורה הציבורית. ההצעה נועדה לאפשר שימוש בכרטיס שיאפשר לנוסעים להפיק את התועלת המרבית מהתחבורה הציבורית, ויחד עם זאת להסדיר גם את ההגנה על פרטיותם.

היו"ר כבל התייחס לכך בפתח הישיבה ואמר כי הוועדה תעשה הכל לדאוג לכך שהכרטיס יהיה עדכני מבחינה טכנולוגית וידידותי למשתמש, אך בלי להתפשר בכל הנוגע לשמירה על פרטיות הנוסעים. כמו כן הוא שב והבהיר כי הכוונה היא לבחון גם את שילוב מוניות השירות ברב קו.

הוועדה החליטה לצרף להצעת החוק הממשלתית את הצעתו ח"כ ישראל אייכלר לתקן את פקודת התעבורה ולחייב את משרד התחבורה להקים מרכז שירות ארצי לטיפול ברב קו. ח"כ אייכלר אמר כי "במשך השנים למדנו שהכרטיס אולי חכם אבל החוכמה לא נראית". הוא הוסיף כי כיום הנוסעים שנתקלים בבעיות עם הכרטיס מטורטרים ממרכז שירות אחד לאחר, ולכן הוא מציע שמשרד התחבורה יקים מרכז שירות ארצי.

מנהל אגף בכיר כלכלה לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, רן שדמי, הציג את ההצעה ואמר כי מדובר בכרטיס שנראה כמו כרטיס אשראי, אך הוא מאובטח ורק מי שרשאי למכור או לכבד אותו יודע את קוד האבטחה שלו. מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, ציין כי הרב קו שונה מכרטיס אשראי מאחר והכסף נמצא עליו, וכל תקלה מובילה לטרטור בין מרכזי השירות. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי ההצעה מסדירה שימוש ב-3 סוגי כרטיסים, אנונימי ששומר על הפרטיות אך לא מאפשר קבלת הנחות אישיות, כרטיס מזוהה למחצה המאפשר שימוש בהתאם לנתונים אישיים וכרטיס מזוהה באופן מלא המאפשר לשחזרו כולל סכום הכסף שהיה טעון בו במקרה של אבדן.

היו"ר כבל אמר כי הכרטיסים צריכים להיות הכי ידידותיים למשתמש, ויחד עם זאת צריך לשים לב לשמור על הפרטיות של המשתמשים כך שהאח הגדול של התחבורה לא יחדור אליהם יותר ממה שצריך, וכן צריך לדאוג גם לנוסע המזדמן שלא משתמש בכרטיסים האלה באופן קבוע.

ח"כ דב חנין אמר כי צריך להכניס גם את נהגי המוניות לרב קו, והוסיף כי זה דווקא יחסוך למדינה כסף. ח"כ יעקב אשר הוסיף: "אנחנו רוצים לראות בעיניים איפה אפשר יהיה לרכוש את הכרטיס, מי יטפל בו ואיך זה יקצר את העלייה לאוטובוס, כדי שלא נהייה עוד שנה או שנתיים במצב שצריך לטפל במערכת מסורבלת. ח"כ חמד עמאר הצטרך גם הוא לקריאה לשלב את המוניות ברב קו ואמר כי צריך לדאוג לנקודות שירות גם ביישובי המיעוטים. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הצטרף גם הוא לדברים. ח"כ יוסי יונה קרא גם הוא להוסיף את מוניות השירות להסדר.

עו"ד אורי זליגמן, היועץ המשפטי של ארגון מוניות השירות, אמר כי הצעת החוק כוללת כרטיס נפרד למוניות השירות, שלא שייך לרב קו, וקרא להחיל את הסדר הרב קו גם על מוניות השירות. דוד כוכבא מהנהלת הארגון אמר: "ענף המוניות ערוך גם ארגונית וגם טכנולוגית להשתלב ברב קו הרגיל כולל מתן הנחה לזכאים". היו"ר כבל קרא להם לפנות לממשלה, שרוב נהגי המוניות מצביעים עבורה, שלא מוכנה בשום אופן ללכת למהלך הזה.

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי צריך להתייחס גם למערכות תחבורה עתידיות ולאפשר להן מראש להשתלב בהסדר, ולתכנן אותו מתוך ראיית טובת הנוסע. לדבריה, מוניות השירות חייבות להיות משולבות בהסדר, ולא בכרטיס נפרד כפי שמוצע כי אם ההסדר יהיה נפרד לא יהיו כרטיסים כאלה.

מנכ"ל מטרופולין, אילן קרני, אמר כי המפעילים הפרטיים השקיעו מאות מיליוני שקלים וחתמו על הסכמים מול המדינה, ואם מחר יכנסו מוניות השירות להסדר הדבר יפגע בהסכמים הללו מול המדינה. "אין לי התנגדות למוניות שירות, ובלבד שלא תישמט הקרקע מתחת לחברות הפרטיות", אמר.

היו"ר כבל סיכם ואמר: "החוק הוא חשוב ומצריך טיפול עמוק גם בכל הנוגע לידידותיות למשתמש, טיפול בנושא הפרטיות, נקודות השירות וכמובן שילוב מוניות השירות והסבסוד". הוא אף דרש את התייחסותו של ראש אגף התקציבים באוצר לגבי השימוש ברב קו במוניות השירות ומתן הסובסידיה.