נושמים לרווחה: מצרים דחתה את הדיון באו"ם

בשל לחץ ישראלי על נשיא מצרים, ביקשו במצרים לדחות את הדיון במועצת הביטחון על ההחלטה לאסור על בנייה ביהודה ושמרון. בישראל, שחששו כי ארה"ב לא תטיל וטו על ההחלטה, נושמים לרווחה. וגם: התרגיל הדיפלומטי המבריק שיכריח את ארה"ב להטיל וטו

מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם

בירושלים נושמים לרווחה: הדיון במועצת הביטחון שהיה אמור להתקיים היום (חמישי) נדחה על ידי מצרים, שהגישה את הבקשה מלכתחילה לדון בנושא. דיפלומטים מערביים המעורים בנושא ציינו כי ייתכן שההצבעה תידחה "עד הודעה חדשה".

לדברי הדיפלומטים, שצוטטו ב'הארץ', בקשת הדחייה מגיעה אחרי לחץ כבד מצד נתניהו על הנשיא המצרי עבד אל-פתח א-סיסי שיסיר את ההצעה, שקוראת לאסור על ישראל לבנות ביהודה ושומרון. לדבריהם, בשל הלחץ החליט א-סיסי לדחות את ההצבעה ולקיים פגישה נוספת עם שרי החוץ של הליגה הערבית. כעת ההערכה היא שהפגישה עם הליגה הערבית תגרום להחרפת הניסוח, מה שיחייב את ארצות הברית להטיל וטו על ההחלטה.

כזכור, מועצת הביטחון של האו"ם הייתה אמורה להתכנס הערב בשעה 22:00 שעון ישראל ולדון בהחלטה המצרית, שגובשה על ידי הליגה הערבית, לפיה ישראל תפסיק "לאלתר ובאופן מוחלט את הבנייה בהתנחלויות ובשטחים הכבושים, כולל במזרח ירושלים". עוד נכתב כי ההתנחלויות הן "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול משמעותי לשלום".

בישראל חששו שנשיא ארה"ב ברק אובמה ירצה לקבוע עובדות בשטח, שלושה שבועות בלבד לפני שעוזב, ובשל נוסח ההחלטה המרוכך הוא יורה לנציג ארה"ב בוועדה שלא להטיל וטו, כפי שארצות הברית עשתה במקרים דומים.

מוקדם יותר היום התבטא הנשיא הנבחר דונלד טראמפ כי על ממשל אובמה להטיל וטו על ההחלטה. בהצהרה שמסר הנשיא הנבחר אמר, כי כי "הדרך היחידה לשלום היא משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים ולא דרך כפיית תנאים על ידי האו"ם". טראמפ הוסיף כי "ההצעה תשים את ישראל בעמדה רעה מאוד במשא ומתן והיא מאוד לא הוגנת עבור כל הישראלים".

השארת תגובה